دنیای اقتصاد - وحدت یا ائتلاف واژه‌ای است که هر چه از این روزها می‌گذرد برای جریان اصولگرا ناآشناتر می‌شود. دو جبهه تازه تاسیس پایداری و ایستادگی در طیف اصولگرا اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی از کمیته ۸+۷ اصولگرایان سر داده‌اند که احتمال انشقاق در این جریان را جدی‌تر می‌کند. برخی از چهره‌های اصولگرا معتقدند که معضل سهم‌خواهی در میان اصولگرایان باعث این اتفاقات شده است و با این شرایط احتمال ارائه دو یا سه لیست در انتخابات مجلس قوی می‌شود، به طوری که سخنگوی جبهه ایستادگی می‌گوید: مردم باید در انتخابات نهم مجلس با دو یا سه لیست مواجه باشند؛ چرا که در این صورت بهتر می‌توانند انتخاب کنند، اما ارائه یک لیست از سوی اصولگرایان شائبه تک حزبی بودن را ایجاد می‌کند. در رویدادی دیگر یک عضو جبهه پایداری نیز می‌گوید: در صورت عدم توافق با جبهه متحد، جبهه پایداری لیست جداگانه‌ای برای حضور در انتخابات ارائه خواهد کرد که ۷۰درصد کاندیداهای این لیست با لیست جبهه متحد مشترک خواهند بود.با این حال به نظر می‌رسد ساز ناکوک جبهه پایداری با کمیته ۸+۷ اکنون به جبهه ایستادگی نیز سرایت کرده و آنها هم دم از ارائه لیست جداگانه می‌زنند. در چنین شرایطی که سران اصولگرا بر سر دوراهی جبهه پایداری و ایستادگی قرار گرفته‌اند باید دید که در آینده نزدیک چه تحولاتی در این جریان برای ائتلاف انتخاباتی صورت می‌گیرد که آنها را به ارائه لیست واحد در انتخابات نزدیک خواهد کرد.

ارائه دو یا سه لیست در انتخابات

در همین زمینه حسن بیادی در خصوص معرفی نماینده جبهه ایستادگی به گروه ۸+۷ گفت: ما تاکنون نماینده معرفی نکرده‌ایم و به دنبال این نیستیم که کسی را معرفی کنیم همچنین هیچ اصراری نیز نداریم که این گروه از ما استفاده کنند؛ چرا که ما فعالیت‌های خودمان را می‌کنیم و با اصولگرا‌ها و دیگر گروه‌هایی که دل به نظام دارند همکاری می‌کنیم.به گزارش ایلنا، بیادی با بیان اینکه علامت جمع بین ۷ و ۸ در گروه ۸+۷ همیشه علامت وحدت نیست، گفت: اگر آیت‌الله مهدوی کنی ازما کمک بخواهد حتما کمک می‌کنیم، اما ترجیح این است که مردم در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی با دو یا سه لیست مواجه باشند؛ چرا که در این صورت بهتر می‌توانند انتخاب کنند، اما ارائه یک لیست از سوی اصولگرایان شائبه تک حزبی بودن را ایجاد می‌کند. وی همچنین جبهه پایداری را مبدا گروه انحرافی دانست و خاطرنشان کرد: جبهه پایداری مبدا گروه انحرافی است و این جبهه اکنون به خونخواهی برخواسته است و اگر مراقبت نشود و آنها به تعادل نرسند به زودی به گروه انحرافی خطرناکی تبدیل می‌شوند.

لیست مستقل جبهه پایداری

از دیگر سو، یک عضو جبهه پایداری گفت: در صورت عدم توافق با جبهه متحد، جبهه پایداری لیست جداگانه‌ای برای حضور در انتخابات ارائه خواهد کرد که ۷۰ درصد کاندیداهای این لیست با لیست جبهه متحد مشترک خواهند بود. محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت عدم توافق جبهه پایداری با کمیته وحدت ۸+۷ این جبهه چه رویه‌ای را در انتخابات آینده در پیش خواهد گرفت، گفت: جبهه پایداری احتمالا لیست مستقلی را ارائه خواهد داد که حداکثر ۷۰ درصد با لیست ۸+۷ مشترک باشد.

رهبری از یک جریان سیاسی جانبداری نمی‌کند

در عین حال، یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: جبهه پایداری بهتر است به جای کنار نشستن و ایجاد مناقشه از نزدیک وارد عمل شده و به بحث و تبادل نظر بپردازند. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌و‌گو با پانا، با اشاره به درخواست جبهه پایداری برای اظهار نظر مقام معظم رهبری در رابطه با حضور نماینده آنها در کمیته وحدت افزود: به نظر نمی‌آید که معظم له وارد مسائل چنین پیش پا افتاده و کوچکی شوند، چرا که انتخابات مقوله احزاب و گروه‌های سیاسی است و رهبری از یک جریان سیاسی جانبداری نمی‌کند؛ بنابراین به نظر بنده طرح اینگونه موارد و مباحث از سوی این جبهه برای کش دادن و در حاشیه قرار دادن این مجموعه است و بهتر است از این رفتار خود دست بکشند.