گشایش در روابط دیپلماتیک تهران- منامه

دنیای‌اقتصاد- «بازگشت سفیران ایران و بحرین به محل ماموریت خود و همچنین مساعدت تهران به منامه در حل مشکلات داخلی این کشور» درخواست‌های وزیر خارجه بحرین در دیدار با وزیر خارجه کشورمان است. درخواست‌هایی که چشم‌انداز مثبتی از روابط آتی دو کشور ترسیم می‌کنند. روابطی که از حدود شش ماه پیش به تیرگی گرائید. وقتی که نسیم بهارعربی در بحرین نیز وزیدن گرفت و در پی آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی به منظور کمک به دولت بحرین در سرکوب معترضان این کشور نیروهای نظامی خود را به این کشور اعزام کردند ایران نیز به سرکوب معترضان در بحرین به ویژه با کمک کشورهای دیگر اعتراض کرد. چنین بود که روابط دو کشور به تیرگی گرائید.اینک اما بنا به درخواست وزیر خارجه بحرین، وزیران خارجه دو کشور در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدار کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری مهر در این دیدار که در نیویورک و در حاشیه شصت‌وششمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، شیخ خالد بن حمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین ضمن تشریح آخرین تحولات و وضعیت داخلی این کشور، به روابط تاریخی و خوب دو کشور اشاره کرد و خواستار مساعدت جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل مشکلات کشورش شد.صالحی نیز با تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی و احترام به حاکمیت کشورها و اشاره به اهمیت ثبات در منطقه، اظهار کرد: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه مشخص و روشن است و حل مشکل بحرین را در گرو سعه صدر و گفت‌وگو بین مقامات بحرین و مردم آن کشور می‌داند.وزیر خارجه بحرین در پاسخ به ابراز نگرانی نسبت به حوادث این کشور اعلام کرد: یک کمیته تحقیق و تفحص به ریاست بسیونی ایجاد کرده‌ایم که تا آخر اکتبر نتیجه تحقیقات خود را اعلام خواهد کرد و هر آنچه به عنوان نتیجه این تحقیقات اعلام شود مسوولیت آن‌را به عهده خواهیم گرفت و به آن عمل خواهیم کرد. وی همچنین از عدم حضور سفیر ایران در بحرین و متقابلا سفیر بحرین در تهران ابراز ناراحتی کرد و تمایل خود را به حضور سفرا برای تبادل نظر و تماس‌های مستقیم اعلام داشت.وزیر خارجه بحرین همچنین هرگونه اختلاف بین مردم مسلمان منطقه را مردود و تفرقه برانگیز دانست.

دلیل اصلاحات در سوریه

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با وزیران خارجه سوریه، سودان، بلغارستان، سوریه و اندونزی دیدار کرد. به گزارش ایسنا در این دیدارها روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در همین چارچوب، آخرین تحولات جاری در سوریه، اوضاع منطقه و روابط تهران ـ دمشق در دیدار صالحی و ولید معلم، همتای سوری وی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ولید معلم در این دیدار آخرین وضعیت سوریه و اصلاحات مهمی را که توسط بشار اسد ـ رییس‌جمهور سوریه ـ اعلام و در دست پیگیری است را تشریح کرد. او با اشاره به انتخابات آینده پارلمان و شورای شهر و بحث فعالیت احزاب جدید اظهار کرد: تا هفته گذشته ۱۸ تشکل سیاسی درخواست اعلام موجودیت رسمی کرده‌اند، اما فشار غرب بر کشور سوریه بدون توجه به اصلاحات، با توجه به انگیزه‌ها و اغراض سیاسی آنها در حال افزایش است. وی همچنین افزود: این درحالی است که افراد مسلح نه‌تنها پلیس و نیروهای امنیتی، بلکه مردم عادی را نیز مورد حمله و آسیب قرار می‌دهند. صالحی نیز در این دیدار از اجرای اصلاحات و تعیین زمان انتخابات در سوریه در فوریه آینده استقبال و آن را از راهکارهای تقویت مقاومت توصیف کرد. او از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در مواجهه با تحولات منطقه خاورمیانه انتقاد کرد و از دخالت خارجی به عنوان عامل بی‌ثباتی یاد کرد.

صالحی به وستروله: غرب تعامل کند نه تقابل

وزیر خارجه کشورمان با همتای آلمانی خود نیز در نیویورک دیدار کرد. در این دیدار صالحی با اشاره به روابط تهران ـ بن و مناسبات ایران و اتحادیه اروپایی، اظهار کرد: غرب باید به‌جای سیاست تقابلی، سیاست و روش همکاری و تعاملی در پیش گیرد تا مناسبات و همکاری‌ها در مسیر صحیح قرار گیرد. گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با صالحی بر ضرورت تماس‌ها و رایزنی‌های مستمر تاکید کرد. در این ملاقات درباره موضوع هسته‌ای کشورمان نیز تبادل نظر شد و صالحی با تاکید بر مواضع کشورمان و ادامه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در چارچوب ان. پی. تی به تحولات اخیر در این موضوع در ماه‌های اخیر از جمله سفر و بازدیدهای معاون مدیرکل آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران و طرح پیشنهادی روسیه اشاره کرد. وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت اعتمادسازی میان طرف‌ها، ابراز امیدواری کرد شرایط به وضعیتی منتهی شود که شاهد پیشرفت در مساله هسته‌ای باشیم. او افزود: همه باید به‌منظور همکاری‌ها، گفت‌وگو و انعطاف از تمامی توان و ظرفیت خود استفاده کنند. صالحی همچنین در این ملاقات با اشاره به موضوع گروهک تروریستی پژاک، از کشورهای غربی و آلمان خواست که این گروهک تروریستی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و اجازه فعالیت به آنها ندهند.

سوال وزیر خارجه برزیل از صالحی

وزیر خارجه برزیل نیز در نیویورک با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد. وی در این دیدار بیانیه سه جانبه تهران را سنگ بنای مهمی برای گفت‌وگو و تعامل برشمرد و گفت: متاسفانه این موضوع محقق نشد و بعد از یک سال این سوال مطرح است که فشارها و تحریم‌ها علیه ایران چه نتایجی در بر داشت؟ به گزارش خبرگزاری فارس، وزیران خارجه ایران و برزیل راه‌های گسترش بیشتر مناسبات تهران - برازیلیا در ابعاد دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

صالحی و پائولتا در این دیدار توسعه مناسبات فی‌مابین را به نفع دو کشور و دو منطقه توصیف کردند.وزیر خارجه کشورمان با بر شمردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه‌های انرژی، فناوری، علمی، اقتصادی و داروسازی، ظرفیت‌های همکاری دو کشور را فراتر از میزان فعلی همکار‌ی‌ها خواند و بر استمرار و افزایش مشورت‌های سیاسی تاکید کرد.صالحی مبادلات و ارتباطات مردمی از جمله همکاری در زمینه گردشگری را موجب شناخت متقابل دو ملت و بسترساز گسترش همکاری‌ها توصیف کرد.وزیر خارجه برزیل نیز با اشاره به روابط سیاسی خوب بین دو کشور، ضرورت افزایش رایزنی‌ها و مشورت‌های مستمر سیاسی را مورد تاکید قرار داد و آن را نشانه‌ای از تمایل به ادامه تماس‌ها و ارتباطات سیاسی دانست.

وی تصریح کرد: ایران بازیگری مهم و بازاری عظیم در منطقه است و لذا برزیل علاقه‌مند به ارتقای سطح همکاری‌ها با ایران در منطقه و مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل است.باتولتا گفت: بیانیه سه جانبه سال گذشته ایران، برزیل، ترکیه، یک سنگ بنای مهم برای گفت‌وگو و تعامل، به جای تقابل و نیز ایجاد اعتماد بین طرفین بود که متاسفانه محقق نشد و حالا پس از یک سال سوال این است که فشارها و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران چه نتایج و دستاوردهایی داشته است.وی همچنین بر نقش مهم ایران در مساله افغانستان تاکید کرد. وزیر خارجه برزیل از افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری، دارو و گردشگری استقبال کرد.