نظارت IMF بر کشورهای صنعتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در نشست وزرای اقتصاد گروه ۲۴ بر ایفای نقش بیشتر صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، شمس‌الدین حسینی طی سخنانی در این نشست افزود: صندوق بین‌المللی پول باید بر عملکرد کشورهای صنعتی نظارت کند. وی افزود: نظارت و مراقبت‌های صندوق، متوجه کشورهای در حال توسعه بوده است، در حالی‌که بحران‌های جهانی برآمده از شیوه‌ها و عملکرد مدیریت اقتصادهای صنعتی دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: عملکرد صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد IMF در تشخیص بحران‌ها و اخذ تصمیم و اجرا برای تصحیح آن وقفه و کاستی داشته است. حسینی همچنین از تلاش برای تحمیل تصمیمات کشور‌های گروه ۲۰ در نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی انتقاد کرد و افزود: کشورهای در حال توسعه باید برای اعتلای خود در مدیریت نهادهای بین‌المللی تلاش کنند. گروه ۲۴ در سال ۱۹۷۱ به منظور هماهنگی بیشتر کشور‌های در حال توسعه در زمینه موضوعات پولی و مالی بین‌المللی و کسب اطمینان از حفظ منافع این کشور‌ها ایجاد شد. این گروه وابسته به صندوق بین‌المللی پول نیست، ولی خدمات دبیرخانه‌ای گروه، توسط صندوق تامین می‌شود.گروه ۲۴ سالانه دو باردر حاشیه اجلاس‌های مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی تشکیل جلسه داده و موضوعات پولی و بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

از جمله کشور‌های عضو گروه ۲۴ می‌توان به الجزایر، مصر، نیجریه، آفریقای جنوبی، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک، ونزوئلا ،هند، لبنان، پاکستان، فیلیپین و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. اعضای گروه در پایان نشست خود بیانیه‌ای را هم صادر کردند. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در حاشیه اجلاس بانک جهانی با وزرای اقتصادی کشورهای پاکستان، الجزایر، هند وافغانستان دیدار کرد.