معاون فناوری اطلاعات مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه امکان برآورد رشد اقتصادی به صورت فصلی وجود ندارد درباره کندی فرآیند تهیه آمار در ایران و اعلام زودهنگام رشد ۳ ماهه در برخی از کشورها تصریح کرد: ارقام اعلام شده برای رشد اقتصادی در برخی از کشورها به صورت برآورد اولیه است و محاسبه رشد اقتصادی به گونه‌ای است که صورت‌های مالی شرکت‌ها در تیر ماه سال بعد نهایی می‌شود؛ بنابراین امکان برآورد رشد اقتصادی به صورت فصلی وجود ندارد. نعمت‌الله رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: صورت‌های مالی باید تهیه شود و بعد از آنها داده اخذ شود و پس از آن سرعت کار پیش‌می‌آید و اگر داده‌ها به صورت الکترونیکی جمع‌آوری شود به صورت طبیعی کار با سرعت بیشتری انجام شده و اطلاعات با سرعت بیشتری منتشر می‌شود.

۶۰ سوال از ایرانیان‌ در سرشماری امسال

معاون فناوری اطلاعات مرکز آمار ایران در خصوص تفاوت سرشماری ۸۵ و ۹۰ اظهار کرد: سرشماری قبلی به همراه نمونه‌گیری انجام شد و از همه خانوارها و افراد ساکن در کشور براساس پرسشنامه‌های تهیه شده سوالات پرسیده شد. در این بین از ۱۰ درصد خانوارها سوالاتی براساس پرسشنامه‌هایی با سوالات بیشتر پرسیده شد و بعدا به دلیل اینکه ۱۰ درصد نمونه خوبی بود می‌توانستیم به کل جامعه تعمیم بدهیم. از نظر اجرا این تفاوت عمده سرشماری در نحوه اجرا است. وی افزود: از نظر محتوا در سرشماری ۹۰ از کل افراد جامعه ۶۰ سوال را می‌پرسیم، به عبارت دیگر به تفکیک درباره فعالیت‌های متفاوتی که افراد انجام می‌دهند،سطح تحصیلات و وضع فعالیت و رشته‌های شغلی افراد به جزئی‌ترین شکل پرسیده می‌شود، بنابراین در این سرشماری از هر فرد یا خانوار ۶۰ سوال را می‌پرسیم که اطلاعات را به صورت کامل برای این افراد داشته باشیم.

سرشماری منسوخ نشده است

وی در پاسخ به اینکه این مدل سرشماری منسوخ شده نیست؟ تصریح کرد: سرشماری موضوعی نیست که منسوخ شده باشد. با همین روشی که ما سرشماری می‌کنیم در دنیا هم به همین روش سرشماری انجام می‌شود. در کمیسیون آمار سازمان ملل که در انتهای سال گذشته برگزار شد، ۷۰ کشور دنیا طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به همین روش سرشماری انجام دادند. کشورهای استرالیا، کره جنوبی، نیوزلند، کانادا، ایالات متحده، سنگاپور، نروژ، سوئیس و اسپانیا سرشماری انجام دادند.

رضایی در توضیح بیشتر این مطلب افزود : یکی از روش‌های آمارگیری سرشماری به روش اینترنتی است که همه کشورها به دنبال آن هستند و ما هم برای این کار آزمایش انجام دادیم. در آزمایش‌ها روش‌های مختلف را امتحان می‌کنیم. به گفته وی، در سال ۸۸ روش اینترنتی، پستی و خود اظهاری و حضوری را امتحان کردیم، اما پاسخی از روش پستی و اینترنتی نگرفتیم.

دانش آماری را صادر می‌کنیم

رضایی در ادامه تصریح کرد: مرکز آمار از نظر دانش فنی آماری اگر ادعای اول را نداشته باشیم، قطعا رتبه ما کمتر از دوم نخواهد بود. ما در منطقه دانش آماری را به برخی کشورها از جمله پاکستان، ترکیه و آذربایجان صادر می‌کنیم و با کشورهایی مانند کره و استرالیا ارتباط مستقیم داریم.وی افزود: در طرح ICR که در سرشماری سال ۸۵ (۲۰۰۶) اجرا کردیم با کشور کره‌جنوبی هر سال در ارتباط هستیم. این دانش را در اختیار آنان قرار دادیم و آنها در سرشماری سال ۲۰۱۰ به شدت از آن دانش و فناوری استفاده کردند، جالب توجه آنکه کشور ترکیه زمانی که قصد اجرای طرح ICR را داشت از یک شرکت مشاور اسرائیلی کمک گرفت که موجب به سرقت رفتن بخشی از اطلاعاتش شد، اما ما با استفاده از دانش بومی شرکت‌های ایرانی این کار را انجام دادیم و حتی ثبت آن هم ایرانی است.