اختلاف نظر اصولگرایان بر سر حضور رقیب در انتخابات

دنیای اقتصاد- در حالی که پیش‌تر طیفی از اصولگرایان سنتی و علی لاریجانی، رییس مجلس، نفی اصلاح‌طلبان را نفی واقعیت دانسته بودند و محمدرضا باهنر نیز گفته بود که از اصلاح‌طلبان خواهش می‌کنیم که در انتخابات شرکت کنند، طیف دیگری از جریان اصولگرا، موضعی متفاوت اتخاذ کرده و خواستار عدم حضور اصلاح‌طلبان یا دست کم برخی از آنان که «فتنه‌گر» یا «همراه فتنه» خوانده می‌شوند، شده اند. نخستین فردی که در این زمینه به طور جدی و علنی موضع‌گیری کرد، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان بود که گفت: توبه مصلحتی و فریبکارانه «فتنه‌گران» فایده‌ای نخواهد داشت. به تازگی هم سردار جزایری معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: برخی گروه‌ها چنانچه صد بار هم توبه کنند، عذرشان پذیرفته نمی‌شود؛ چراکه در جریان فتنه ۸۸ بزرگ‌ترین ضربه را به حیثیت نظام وارد آوردند.

در عین حال جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه و برادر دو رییس قوه، در بیانی مشابه سردار جزایری گفت که «اصلاح‌طلبان دشمن دموکراسی هستند و لیاقت شرکت در انتخابات را ندارند.» حال با وجود آنکه برخی چهره‌های تاثیرگذار جریان اصولگرای سنتی از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات استقبال می‌کنند، این استقبال به مذاق برخی دیگر از آنها خوش نیامده است و خواستار عدم شرکت این طیف سیاسی در انتخابات امسال مجلس هستند. این اظهارات در حالی از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود که در آن سو سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس می‌گوید: اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی نهایی برای شرکت در انتخابات نرسیده‌اند.

سردار جزایری: عذرشان با توبه هم پذیرفته نمی‌شود

در همین زمینه، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، از برخی مرزبندی‌هایی که برای به اصطلاح اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، انتقاد کرد و گفت: بعضی گروه‌ها چنانچه صد بار هم توبه کنند عذرشان پذیرفته نمی‌شود؛ چراکه در جریان فتنه ۸۸ بزرگ‌ترین ضربه را به حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد آوردند. به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری که در جمع تعدادی از بسیجیان تهران سخن می‌گفت، افزود: به خصوص منتسبین به انقلاب و نظام به گونه‌ای رفتار نکنند که سبب کمرنگ شدن خیانت بزرگ این عده بر امام و انقلاب و رهبری و کلیت نظام شود. جزایری اظهار کرد: حسب قوانین و مقررات به نظر می‌رسد تنها کسانی که حین ارتکاب آن جرم بزرگ یعنی فتنه ۸۸، از عاملان جرم تبری جستند؛ به شرط آنکه مشکلات دیگری نداشته باشند، ممکن است صلاحیت حضور در صحنه‌های سیاسی و مدیریتی کشور را داشته باشند. وی با انتقاد و گله‌مندی از کسانی که شرط بازگشت این افراد را صرفا عذرخواهی آنها می‌دانند، گفت: این حرف از منطق لازم برخوردار نیست؛ چرا که گناهی که آنها مرتکب شده‌اند با عذرخواهی پاک نمی‌شود. تاسف‌بارتر آنکه اکثر این افراد در مواضع قبلی خود باقی‌ مانده‌اند، هرچند گاهی به طور تاکتیکی تغییر چهره می‌دهند. وی گفت: وابستگان این طیف چنانچه واقعا پشیمان هستند، بروند در پیشگاه خدای متعال توبه کنند و فکر سرقت مجدد مصادر حکومتی را از سر بیرون کنند. جزایری افزود: مردم دست رد بر سینه این طیف جدید ضد انقلاب زده‌اند و هیچ کس حق ندارد با سیاه و سفید شمردن این طیف برای عده‌ای از آنها جواز عبور بگیرد.

جواد لاریجانی: لیاقت شرکت در انتخابات را ندارند

محمدجواد لاریجانی هم در مورد شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات به فارس گفت: در فتنه ۸۸ که یک کودتای تمام عیار علیه نظام دموکراتیک ما بود اگر این کودتا به پیروزی می‌رسید، چه می‌شد؟ یعنی می‌شود آرای مردم را با حضور در خیابان پایین کشید و بعد هر اقدامی را انجام داد. آنها فقط بلدند که مردم را به خیابان بیاورند. پس خط اصلاح‌طلبی در ایران خطی منحرف از لحاظ دینی، فرصت طلب از لحاظ سیاسی و دشمن دموکراسی است؛ پس به نظر بنده آنها لیاقت شرکت در انتخابات را ندارند. وی افزود: من مخالف این هستم که بعضی از دوستان ما به صورتی صحبت کنند که آنها را به این اقدام (شرکت در انتخابات) تشویق کنند. این گروه‌های سیاسی که ویژگی‌های ذکر شده را دارند، لیاقت حضور در انتخابات را ندارند. کسانی که این قدر قدرنشناس بوده و قدر اسلام، انقلاب و قدر دموکراسی را نمی‌دانند، چرا باید در انتخابات شرکت کنند؟ لاریجانی تصریح کرد: در فتنه ۸۸ که یک کودتای تمام عیار علیه نظام دموکراتیک ما بود اگر این کودتا به پیروزی می‌رسید، چه می‌شد؟ یعنی می‌شود آرای مردم را با حضور در خیابان پایین کشید و بعد هر اقدامی را انجام داد. آنها فقط بلدند که مردم را به خیابان بیاورند. وی ادامه داد: انتخابات ما بدون جریان اصلاح‌طلبی انتخابات پرشوری خواهد بود.

قنبری: اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند

از دیگر سو، داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، درباره افزایش شایعات پیرامون تحرکات انتخاباتی جناح اصلاح‌طلب گفت: با توجه به چند دستگی موجود در بین جناح راست، عده‌ای سعی دارند از اصلاح‌طلبان به عنوان رقیب مشترک نام ببرند و از این طریق زمینه را برای وحدت جناح راست فراهم کنند، در حالی که اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی نهایی در زمینه انتخابات نرسیدند و این حرف‌ها یک شوی تبلیغاتی است.

قنبری تاکید کرد: در حال حاضر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس رایزنی‌های خود با اصلاح‌طلبان خارج از مجلس را دنبال می‌کنند، ولی هنوز هیچ تصمیم قطعی در زمینه ورود یا عدم ورود به انتخابات را نداشته‌اند.