برق اتمی سرانجام به شبکه سراسری رسید

سمت راست، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران - عکس:‌ ایرنا

سمت چپ، سرگئی کرینکو، رییس روس اتم - عکس: ‌AFP با حضور مقامات ایرانی و روسی صورت گرفت

اتصال رسمی برق هسته‌ای به شبکه سراسری

دنیای‌اقتصاد- سرانجام نیروگاه اتمی بوشهر رسما افتتاح شد و انتظار ۳۵ ساله برای برق هسته‌ای پایان یافت. برق تولید شده از نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای خاورمیانه دیروز ظهر با حضور مقامات ایرانی و روسی رسما به شبکه برق سراسری کشور متصل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، مجید نامجو وزیر نیرو، سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه و سرگئی کرینکو رییس شرکت دولتی روس اتم روسیه از جمله مقامات ارشد شرکت‌کننده در مراسم بهره‌برداری رسمی نیروگاه بوشهر بودند. در این مراسم وزیر نیرو پروانه بهره‌برداری و فعالیت نیروگاه بوشهر برای تولید برق را به پیمانکار ایرانی اهدا کرد.

براساس این گزارش، نیروگاه اتمی بوشهر با ۴۰ درصد تـوان به شبکـه سراسری برق کشور متصل شد. این نیروگاه دارای دو پست ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت است و برق آن از طریق دو خط به پست چغادک و شبکه سراسری وصل شده است.

این نیروگاه پس از آزمایش‌های موفقیت آمیز مربوط به مراحل مختلف راه‌اندازی، راس ساعت ۲۳:۲۹ روز شنبه ۱۲ شهریور ماه سال جاری با قدرت ۶۰ مگاوات به شبکه سراسری متصل شده بود.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام مقام‌های ارشد ایرانی، نیروگاه بوشهر از دیروز با توان ۴۰ درصد قدرت نهایی (۱۰۰۰ مگاوات) یعنی با ۴۰۰ مگاوات مرحله بهره‌برداری مقدماتی را پشت سر خواهد گذاشت و اواخر آبان ماه یا آذر ماه سال‌جاری در مراسمی با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران به قدرت نهایی خواهد رسید.

آن‌گونه که روابط عمومی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرده است، نیروگاه بوشهر پس از طی مراحل آزمایشی و حصول اطمینان از عملکرد تجهیزات به صورت مرحله‌ای افزایش قدرت خواهد داشت تا به قدرت نهایی خود یعنی هزار مگاوات دست یابد.

ورود ایران به کلوپ کشورهای پیشرفته اتمی

سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه در مراسم بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه ایران با بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر به کلوپ کشورهای پیشرفته دارنده انرژی اتمی وارد شده است، بهره‌برداری از این نیروگاه را افتخاری مهم و کلیدی برای روسیه دانست. وی گفت: افتخاری مهم و کلیدی نصیب روسیه شد که در ورود ایران به این کلوپ نقشی مهم داشته باشد.

اشماتکو با بیان اینکه حضور در این جشن و شرکت در این واقعه مهم یک اتفاق پیش پا افتاده نیست، گفت: با بهره‌برداری اولین نیروگاه اتمی، ایران وارد مرحله جدیدی در فرآیند توسعه خود خواهد شد. وی افزود: قدرت تولیدی نیروگاه بوشهر ۳ درصد کل تولید برق در ایران است که آرزو می‌کنیم این شاخص افزایش یابد.

همکاری هسته‌ای با ایران ادامه می‌یابد

اشماتکو نیروگاه بوشهر را اولین نیروگاه خاورمیانه دانست و یادآور شد: همکاری‌های اتمی ایران و روسیه تنها محدود به این نیروگاه نخواهد شد؛ زیرا طی این سال‌ها و در سایه کسب تجربیات، گروه‌هایی از متخصصین تربیت شدند که باید آن را حفظ کنیم. وی ادامه داد: روابط و همکاری‌های متقابل ما شاخص و نمونه‌ای برای ایجاد و راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی در آینده است. وزیر انرژی روسیه نیروگاه اتمی بوشهر را سمبل همکاری‌های ایران و روسیه خواند و اظهار کرد: با این وجود می‌توانیم در زمینه فناوری‌های جدید و پیشرفته همکاری‌های بیشتری داشته باشیم که در سایه این تفاهم در عرصه‌های نفت، انرژی، راه و غیره می‌توان همکاری‌های مشترکی داشت.

سمبل توافق در شرایط سخت سیاسی

سرگئی کرینکو، رییس روس اتم (پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر) نیز در مراسم بهره برداری مقدماتی نیروگاه بوشهر با بیان اینکه امروز روز جشن بزرگی است و واقعه‌ای اتفاق افتاد که ایران ۳۰ سال منتظر آن بود، گفت:‌ این پروژه منحصربه‌فردترین پروژه در دنیا است که نظیر ندارد. کرینکو با اشاره به نظارت‌های آژانس روی نیروگاه بوشهر اظهار کرد: ارگان‌های نظارتی ایران و روسیه نیز شدیدترین کنترل‌ها را روی آن داشتند که تا به حال هیچ نیروگاهی این‌گونه نبوده است. وی نیروگاه بوشهر را به عنوان سمبل استفاده و حق همه کشورها از انرژی صلح‌آمیز اتمی خواند و گفت: این پروژه مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و تحقق آن سمبل توافقات ایران و روسیه در شرایط سخت سیاسی است که نشان داد روسیه همواره متعهد به انجام وظایف خود است.

کرینکو اهمیت به مسائل ایمنی را نکته‌ای دیگر خواند و افزود: ‌به‌رغم اینکه راه‌اندازی نیروگاه با تاخیر روبه‌رو بود، همواره برای مسائل ایمنی بیشترین اهمیت‌ها را قائل بوده‌ایم.

رییس روس اتم با اشاره به امضای دو پروتکل صورت گرفته بین ایران و روسیه گفت: اولین آن مربوط به به کارگیری تجربیات فوکوشیما و افزایش ایمنی نیروگاه‌های روسی و ایرانی است و دیگری مربوط به اعلام همکاری‌ پرسنل روسی با شرکت بهره‌برداری نیروگاه بوشهر است که این همکاری‌ها تا زمان راه‌اندازی کامل نیروگاه ادامه دارد.

آمادگی ایران برای ارائه مشورت هسته‌ای به کشورها

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز در آئین بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه اتمی بوشهر گفت: ایران می‌تواند مشورت های تخصصی در بهره‌مندی از انرژی صلح آمیز را به همگان ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسی تکمیل این نیروگاه اتمی را نویدبخش تعمیق روابط همه جانبه دو کشور ایران و روسیه دانست و گفت: ایمنی هسته‌ای همواره از اولویت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در طراحی، ساخت و بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر بوده و بلافاصله پس از حادثه فوکوشیما، مسوولان ذی‌ربط مکلف شدند تا بررسی ها و مطالعات لازم، برای استفاده از درس های این حادثه تلخ را برای ارتقای سطح ایمنی نیروگاه بوشهر در دستور کار قرار دهد. در این راستا، برنامه مشخصی که به تایید متخصصین ایرانی و روسی رسیده است به جدیت پیگیری خواهد شد.

پیام به همسایگان جنوب خلیج فارس

وی تصریح کرد: از همین جا به همسایگان در جنوب خلیج فارس اعلام می‌کنیم دانش و فناوری ایران در حاشیه خلیج فارس یک فرصت استثنایی است، ایمنی این نیروگاه در حد بسیار بالایی بوده و می‌تواند به عنوان نمونه مورد توجه آنها قرار گیرد و ایران می‌تواند مشورت‌های تخصصی در بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را به همگان ارائه کند.

وی نقش مردم و مسوولان بوشهری را در راه‌اندازی این نیروگاه تعیین کننده دانست و اظهار امیدواری کرد با توسعه تولید برق هسته‌ای شاهد رشد روزافزون رفاه همه جانبه مردم به ویژه در جنوب کشور باشیم. وی راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را مسیر دیگری در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی دانست و همچنین اظهار امیدواری کرد همدلی و همراهی امروز در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر موجب اتحاد بیشتر در ایران شده و با ساختن کشور نمونه عملی برای اثبات خودباوری به سایر کشورها ارائه کنیم تا بدانند می‌توان با مقاومت آزادی به دست آمده را حفظ کرد و ایران سرمشق حفظ آزادی و استقلال برای آنها باشد.

نامجو، صالحی و اشماتکو در مراسم دیروز / عکس: ایسنا