دنیای‌اقتصاد- مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه «شاخص رقابت‌پذیری جهانی» از ارتقای هفت پله‌ای رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته خبر داد؛ براساس این گزارش، شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد ایران از 14/4 در سال گذشته به 26/4 در سال 2011 افزایش یافته و این ارتقا، باعث صعود رتبه ایران از 69 به 62 در بین 142 کشور جهان شده است. در همین حال در بین 21 کشور منطقه، ایران رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد که با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تدوین شده است، «مشکل دسترسی به منابع تامین مالی»، «عدم ثبات در سیاست‌های دولت»، «تورم»، «دیوانسالاری دولتی» و «عدم وجود زیرساخت‌های کافی» را پنج مشکل اول کسب‌وکار برای فعالان بخش خصوصی ایران برشمرده است.آن‌گونه که مجمع جهانی اقتصاد گزارش داده است، قطر با کسب رتبه چهاردهم جهانی در صدر جدول رقابت‌پذیرترین اقتصادهای منطقه قرار دارد و پس از آن، کشور عربستان سعودی با رتبه هفدهم جهانی، دومین اقتصاد منطقه است. در سطح جهانی نیز، سوئیس، سنگاپور، سوئد، فنلاند و آمریکا رتبه‌های اول تا پنجم رقابت پذیرترین اقتصادها را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد از رقابت‌پذیری جهانی در سال ۲۰۱۱ منتشر شد
بهبود 7 پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران
ضعف دسترسی به منابع تامین مالی، عدم ثبات در سیاست‌های دولت و تورم مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در فضای کسب وکار است
دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه «شاخص رقابت‌پذیری جهانی» از ارتقای هفت پله‌ای رتبه ایران نسبت به سال گذشته خبر داد.
بر اساس تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد ایران از ۱۴/۴ در سال گذشته به ۲۶/۴ در سال جاری (۲۰۱۱) افزایش یافته و این ارتقا باعث صعود هفت پله‌ای ایران در جدول جهانی رقابت‌پذیری اقتصادی شده است. به این ترتیب رتبه ایران از ۶۹ در سال گذشته در بین ۱۳۹ کشور جهان به رتبه ۶۲ در سال جاری و در بین ۱۴۲ کشور بهبود یافته است. همچنین در بین ۲۱ کشور منطقه، ایران رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. بر پایه این گزارش، محاسبه شاخص رقابت‌پذیری جهانی مبتنی بر آخرین تحقیقات نظری و تجربی است که در آن ۱۱۲ متغیر مختلف مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد. این متغیرها در ۱۲ گروه تحت عنوان «ارکان رقابت‌پذیری» به شرح زیر تقسیم‌بندی شده‌اند: ۱. نهادها ۲.زیرساخت‌ها ۳.ثبات در اقتصاد کلان ۴.بهداشت و آموزش ابتدایی۵.آموزش عالی و حرفه‌ای ۶.کارآیی بازار کالا ۷.کارآیی بازار نیروی کار ۸. پیشرفته بودن بازار مالی ۹.آمادگی تکنولوژیک ۱۰.اندازه بازار۱۱.پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری ۱۲. نوآوری.
قطر اول؛ ایران دهم در منطقه
گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد ایران در بین کشورهای منطقه حائز رتبه دهم است. این در حالی است که در میان ۲۱ کشورمنطقه ، قطر با کسب رتبه چهاردهم جهانی در صدر قرار دارد و پس از آن به ترتیب عربستان سعودی با رتبه ۱۷، رژیم صهیونیستی با رتبه ۲۲، امارات متحده عربی با رتبه ۲۷، عمان با رتبه ۳۲، کویت با رتبه ۳۴، بحرین با رتبه ۳۷، آذربایجان با رتبه ۵۵ وترکیه با رتبه ۵۹ قرار دارند. ایران در این رده‌بندی با هفت پله صعود نسبت به سال گذشته با کسب رتبه ۶۲ در جایگاه دهم منطقه قرار گرفته که پس از ایران کشورهای اردن، قزاقستان، گرجستان، لبنان، ارمنستان، مصر، سوریه، تاجیکستان، پاکستان، قرقیزستان و یمن به ترتیب در جایگاه‌های ۱۱ تا ۲۱ این رده‌بندی قرار دارند. (جدول شماره ۱)

رتبه ارکان مختلف رقابت‌پذیری ایران
از سوی دیگر بررسی رتبه ایران در هر یک از ارکان مختلف رقابت‌پذیری در میان ۱۴۲ کشور جهان نشان می‌دهد در میان این ارکان، ایران در اندازه بازار، محیط اقتصاد کلان و بهداشت و آموزش ابتدایی نسبت به سایر ارکان وضعیت بهتری داشته و به‌ترتیب به رتبه‌های ۲۱، ۲۷ و ۵۰ دست یافته است. اما در دو رکن توسعه بازارهای مالی و کارآیی بازار نیروی کار،‌ ایران از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست و به‌ترتیب رتبه ۱۲۳ و ۱۳۹ را در میان ۱۴۲ کشور جهان کسب کرده است. همچنین بر اساس این گزارش، ایران از نظر سایر ارکان رقابت پذیری از جمله آموزش عالی و حرفه‌ای‌، پیشرفته بودن بنگاه‌ها، کارآیی بازار کالا و آمادگی تکنولوژیک وضعیت چندان خوبی نسبت به ۱۴۲ کشور جهان ندارد. (جدول شماره ۲)

مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصاد
همچنین بر اساس این گزارش، علاوه بر ۱۱۲ متغیر و ۱۲ رکن مورد استفاده در محاسبه شاخص رقابت‌پذیری جهانی، طی یک نظر سنجی از فعالان بخش خصوصی کشور خواسته شده است که از میان ۱۵ مورد مشخص شده، مهم‌ترین مشکلات فراروی کسب و کار را به ترتیب اهمیت تعیین کنند. بر این اساس مشکل دسترسی به منابع تامین مالی با حدود ۲۰ درصد، عدم ثبات در سیاست‌های دولت با حدود ۱۳ درصد، تورم با حدود ۱۱ درصد، دیوانسالاری دولتی با بیش از ۱۰ درصد و عدم وجود زیرساخت‌های کافی با ۱۰ درصد به ترتیب پنج مشکل اول کسب و کار برای فعالان بخش خصوصی در کشورمان برشمرده شده‌اند.
از طرفی مقررات دست و پاگیر نیروی کار، مقررات ارزی، کمبود نیروی کار تحصیلکرده، عدم رعایت اصول اخلاقی توسط نیروی کار، فساد، نرخ مالیات، مقررات مالیاتی، کودتا یا عدم ثبات در دولت، سلامت عمومی پایین و دزدی و جنایت در این نظرسنجی در رتبه های بعدی مشکلات فراروی کسب و کار قرار گرفتند که البته به زعم فعالان بخش خصوصی برخی از این موارد تا 5 درصد و در برخی دیگر زیر 5 درصد روی کسب و کارشان تاثیر داشته است. (نمودار شماره 1)

سوئیس؛ رقابت‌پذیرترین اقتصاد جهان
بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد، کشور سوئیس همچون سال گذشته امسال نیز توانسته عنوان رقابت‌پذیرترین اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهد. این کشور با کسب نمره 74/5 عنوان رقابت‌پذیرترین اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین در رده‌بندی شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد بعد از سوئیس کشورهای سنگاپور با 63/5 ،سوئد با 61/5، فنلاند با 47/5 و آمریکا با 43/5 رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند. در بین پنج اقتصاد رقابت‌پذیر جهان سنگاپور توانست امسال با یک پله بهبود خود را به رده دوم جهان برساند؛ در حالی که سوئد از رتبه دوم به سوم تنزل پیدا کرد. فنلاند هم با صعودی قابل ملاحظه خود را از رده هفتم در سال قبل به رده چهارم در سال جاری رساند. در همین حال آمریکا با یک رتبه تنزل از رتبه چهارم در سال قبل به رده پنجم در سال جاری رسید. همچنین کشورهای آلمان، هلند، دانمارک، ژاپن و بریتانیا نیز رده‌های ششم تا دهم جهان را از نظر شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد به خود اختصاص دادند. در این رتبه بندی کشور قطر با کسب رتبه جهانی 14 بهترین نتیجه را در بین کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داد. کشورهای چاد، هائیتی، بوروندی، آنگولا، یمن، موریتانی، بورکینافاسو، لسوتو، سوازیلند و موزامبیک نیز در قعر رده‌بندی مجمع جهانی اقتصاد از نظر شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد قرار گرفتند.