نماینده چین در سازمان ملل گفت که تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره است.

به گزارش ایسنا، لی بائودونگ، نماینده چین در سازمان ملل روز چهارشنبه در یکی از نشست‌های شورای امنیت درباره کمیته تحریم‌های شورا و قطعنامه ۱۷۳۷ که در سال ۲۰۰۶ اتخاذ شد، گفت: چین بر این عقیده است که تنها راه به دست آوردن راه‌حلی جامع، پایدار و مناسب برای موضوع هسته‌ای ایران برقراری مذاکره و گفت‌وگو بر مبنای تحولات تدریجی و منظم و نیز مزایای دوجانبه و برابر است، زیرا این امر نفع مشترکی برای جامعه بین‌المللی به همراه دارد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، کمیته ۱۷۳۷ وظیفه نظارت بر مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را که در قطعنامه ۱۷۳۷ و قطعنامه‌های پس از آن ذکر شده است بر عهده دارد.

نماینده چین در سازمان ملل گفت: چین امیدوار است که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو و همکاری‌شان را زنده نگه داشته و تقویت کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی تداوم تلاش برای برقراری گفت‌وگو و مذاکره با هدف یافتن راه حل مناسبی برای موضوع هسته‌ای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است،‌زیرا این امر به برقراری و حفظ صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه کمک می‌کند.

اصرار غرب بر موضع گذشته خود

به گزارش ایسنا به نقل از صدای آمریکا، برخی کشورهای غربی حاضر در این نشست هشدار دادند که اعمال فشار به ایران را که هدف از آن متقاعد کردن تهران به پیروی از درخواست‌های بین‌المللی و تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم و پاسخ‌گویی به سوالات درباره برنامه هسته‌ای‌اش است، کاهش نخواهند داد.

مارتین برینز، معاون نماینده فرانسه در سازمان ملل در این جلسه بدون توجه به گزارش اخیر آمانو گفت‌: سوالات مربوط به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران همچنان یک نگرانی بزرگ است. برینز گفت: چشم‌های جامعه بین‌المللی در حال حاضر به جای دیگری منحرف شده و روی سوریه و لیبی متمرکز است و ایران ممکن است احساس کند که می‌تواند از این موقعیت نفع ببرد. ایران تعداد سانتریفیوژ‌هایش را افزایش داده است، اما این امر حواس ما را پرت نخواهد کرد.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی شد که جدید‌ترین گزارش آژانس که هفته گذشته منتشر شد، تداوم همکاری نکردن ایران را نشان می‌دهد.

پیتر ویتیگ نماینده آلمان در سازمان ملل هم گفت که رویکرد دو سویه تعامل و اعمال فشار به ایران به عنوان روشی برای برگرداندن تهران به میز مذاکرات ادامه خواهد یافت.