دنیای اقتصاد- اصرار این روزهای جبهه پایداری به حذف نمایندگان لاریجانی و قالیباف از ترکیب کمیته ۸+۷ سبب آن شده است که جریان اصولگرا برای رسیدن به وحدت راه دشوارتری پیش روی خود ببیند. در پی افزایش نا‌هماهنگی‌ها، برخی از احتمال تشکیل جبهه‌ای جدید در بین اصولگرایان خبر داده‌اند. از جمله، سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، احتمال تشکیل جبهه سوم در اصولگرایان را رد نکرد و گفت:‌ با توجه به مباحث مطرح شده از سوی برخی از اعضای جبهه پایداری که دایره اصولگرایی را منحصر در خود می‌بینند و با توجه به سابقه‌ای که از آنها وجود دارد، بعید نیست که احتمال مذکور؛ یعنی تشکیل جبهه سوم در جناح اصولگرا به واقعیت تبدیل شود.

وی در گفت‌وگو با ایلنا‏، در پاسخ به این سوال که آیا با وجود بحث و جدل‌هایی که در جبهه اصولگرایی به وجود آمده آیا در نهایت امکان وحدت در میان اصولگرایان فراهم می‌شود یا شاهد ارائه لیست‌های مختلف از اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس خواهیم بود؟ اظهار کرد: نه فقط در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی که در آینده نزدیک برگزار می‌شود ‌که در انتخابات گذشته هم گاهی شاهد چنین مساله‌ای بوده‌ایم.

احتمال تشکیل جبهه‌ای به نام «جبهه بیداری»

در همین حال، حسن غفوری فرد هم از احتمال تشکیل جبهه‌ای به نام جبهه بیداری خبر داد و گفت: معمولا موقع انتخابات حزب، جبهه و تشکل‌های زیادی شکل گرفته و لیست‌های زیادی از سوی همین تشکل‌ها ارائه می‌شود؛ بنابراین خبرهایی مبنی بر شکل گیری جبهه جدید بیداری وجود دارد که به زودی اعلام موجودیت خواهد کرد. غفوری فرد در مورد پیشنهاد جبهه پایداری برای افزایش نماینده خود در کمیته ۸+۷ گفت: شنیده‌ام که شرط‌هایی گذاشته‌اند، ولی ترکیب کمیته ۱۵ نفره نهایی بوده و هیچ تغییری نخواهد کرد.

غفوری فرد همچنین در مورد اسامی پیشنهادی جبهه پایداری برای معرفی به کمیته ۱۵ نفره، گفت: حضور لنکرانی و علی‌اصغر زارعی قطعی بوده و هیچ شخص ثالثی افزوده نخواهد شد؛ چرا که ترکیب ۸+۷ نهایی شده و غیرقابل تغییر است و این نکته را حضرت آیت‌اله مهدوی کنی نیز اعلام کرده‌اند.

شروط جبهه پایداری برای ۸+۷

از سوی دیگر شهاب‌الدین صدر با بیان این‌که جبهه پایداری انتقاداتی نسبت به جبهه متحد اصولگرایان دارد، گفت: آنها معتقدند که باید اصلاحاتی همچون افزایش تعداد نمایندگان‌شان در ترکیب ۸+۷ صورت گیرد؛ با این استدلال که طرفداران بیشتری در کشور دارند.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم یکی دیگر از انتقادات جبهه پایداری را نداشتن نماینده در گروه ۷ نفره عنوان و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از شروط این جبهه داشتن نماینده از اشخاص حقیقی در گروه ۷ نفره است؛ این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان حاضر در این ساز و کار کفایت می‌کند و دیگر لازم نیست یکسری اشخاص حقیقی هم در این گروه باشد؛ چون اشخاص حقیقی آنها جریان جدید سیاسی نیست که بخواهد نماینده معرفی کند؛ بنابراین این بدعتی است که در دوره گذشته وجود نداشت.