مهمانپرست: بدان معنا نیست که می‌خواهند جدا از وزارت خارجه فعالیت‌ کنند

دنیای‌اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دیروز به طور تلویحی این موضوع را که معاونت تازه تاسیس بین‌الملل رییس‌جمهور صرفا مسوول پیگیری ارتباطات دولت در امور اقتصادی است، رد کرد. مهمانپرست دیروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفته است، «معاونت بین‌الملل ریاست‌جمهوری مسوول پیگیری ارتباطات دولت در امور اقتصادی است» آیا این موضوع را تایید می‌کنید و در این صورت، نسبت این معاونت با وزارت خارجه چیست؟ گفت: دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای فعالیت‌های بین‌المللی خود معمولا یک بخشی را برای این کار اختصاص دادند. در بسیاری از وزارتخانه‌ها به عنوان قائم مقام وزیر فردی تعیین شده که مسائل مربوط به همکاری‌ها با سایر کشورها را پیگیری کند. این بدان معنا نیست که چون در سازمان‌های مختلف معاونت بین‌الملل یا قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل تشکیل می‌شود یعنی می‌خواهد جدا از وزارت خارجه فعالیت‌هایش را دنبال کند.

وی یادآور شد: این بدان معناست که برای هماهنگی نسبت به گسترش روابط با سایر کشورها نقطه و مرکز مشخصی در هر سازمان و نهاد برای هماهنگی با وزارت خارجه تعریف شود و وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور برای هماهنگی فعالیت همه نهادها و ارگان‌ها خود را موظف می‌داند که بهترین تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهد. این کار را تا الان انجام داده و در آینده نیز انجام خواهد داد.

مهمانپرست افزود: سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور نماینده نظام و کشور هستند و برای همه بخش‌ها و قوای سه‌گانه موضوعات مورد نظرشان را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه توجه بیشتری بر کار اقتصادی صورت بگیرد، موضوعی است که حتما نیاز کشور است. همکاری‌های اقتصادی ما با سایر کشورها باید توسعه یابد. مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی اعلام کردند و تلاش بیشتر نهادها برای رسیدن به اهداف بزرگ اقتصادی باید در دستور کار سازمان‌های مختلف قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: وزارت خارجه با تغییر ساختاری که صورت داد معاونت اقتصادی خود را در دل معاونت‌های منطقه‌ای ادغام کرد. در واقع توانایی بخش‌های اقتصادی کشور ما در وزارت خارجه حداقل دو برابر افزایش یافت. قبلا اداره اقتصادی که روابط دوجانبه را دنبال می‌کرد ۵ اداره داشت ولی الان با ادغام در معاونت‌های منطقه‌ای ۱۰ اداره اقتصادی در وزارت خارجه ایجاد شده است. فقط برای هماهنگی بیشتر با معاونت‌های سیاسی، جایگاه این ادارات اقتصادی از معاونت اقتصادی به معاونت‌های منطقه‌ای منتقل شده است. وی افزود: بنابراین توانایی وزارت خارجه در پیگیری فعالیت‌های اقتصادی حداقل دو برابر شده است. همه معاونت‌های منطقه‌ای خودشان را مستقیما در این کار شریک می‌دانند، انگیزه دارند و فعالیت می‌کنند. طبیعی است هر بخشی در هر نهادی برای کار بین‌الملل اختصاص یابد و با هماهنگی و همکاری‌ می‌توانیم فعالیت‌ها را بهتر، دقیق‌تر و سریع‌تر دنبال کنیم.

در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی، سخنگوی وزارت خارجه درباره تصمیم سنای آمریکا به تحریم بانک مرکزی ایران گفت: تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها در طول ۳۳ سال گذشته دنبال کردند، نتیجه قابل توجهی را برای آنها نداشته است.