ساز جدایی میان اصولگرایان کوک می‌شود؟

دنیای اقتصاد - حامد صالح‌آبادی: پروسه وحدت اصولگرایان برای انتخابات آینده مجلس هر روز حرف و حدیث‌های جدیدی را تجربه می‌کند و با وجود تاکیدهای سران اصولگرا به خودداری از سهم خواهی و لزوم وحدت حداکثری، گروه‌های بیرون مانده از ترکیب ۸+۷ برنامه‌های انتخاباتی خود را مستقلا ادامه می‌دهند و احتمال ارائه لیست‌های جداگانه را قوت می‌بخشند. در حالی که محمدرضا باهنر در روزهای گذشته تاکید کرده بود که دیگر عضو جدیدی وارد کمیته ۸+۷ نمی‌شود و پرونده این جبهه بسته شده است و تلاش این جبهه این است که در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران یک لیست واحد از اصولگرایان ارائه شود، دو تشکل تازه‌تاسیس اصولگرایان زیر بار این سخنان نمی‌روند و به قول خودشان هنوز ابهاماتی درباره این کمیته وجود دارد تا جایی که قاسم روانبخش از اعضای جبهه پایداری گفته است: تا به حال جبهه پایداری به دو جلسه کمیته ۸+۷ دعوت شده است که شرکت نکرده‌ایم؛ چرا که ابهاماتی وجود دارد و به حضور جداگانه قالیباف و لاریجانی در این کمیته اعتراض داریم.

در همین حال به‌رغم اینکه باهنر تاکید کرده بود محسن رضایی قصدی برای ارائه لیست مستقل ندارد، اما فعالیت‌های انتخاباتی تشکل نزدیک به او چیز دیگری را نشان می‌دهد. از جمله اینکه رییس شورای‌عالی جبهه ایستادگی از برگزاری مجمع عمومی جبهه متبوعش در آینده نزدیک با حضور احتمالی محسن رضایی و حتی محمدباقر قالیباف خبر داده است و حسن بیادی عضو دیگر این جبهه گفته است که ترکیب کمیته ۸+۷ نشان می‌دهد که تفکرات مختلفی در آن حضور دارند و قطعا در نهایت امر به نتیجه مطلوب که همان وحدت اصولگرایان باشد، نخواهد رسید. او همچنین تاکید کرده است که تنها وحدت با محوریت جامعتین تحقق می‌یابد.

در عین حال حسن غفوری فرد، از اعضای جبهه پیروان رهبری می‌گوید که بعید نیست برخی سهم‌خواهی‌ها اجازه ارائه یک لیست واحد اصولگرایان را ندهد و گروهی یک لیست دیگر هم بدهند. با تمام این تفاسیر، علی اکبر ولایتی عضو کمیته سه نفره اصولگرایان معتقد است که گروه ۸+۷ مورد قبول اکثریت اصولگرایان است، اما با توجه به اظهارنظرهای اعضای جبهه پایداری و ایستادگی نمایان است که این دو گروه تازه تاسیس از هم‌اکنون ساز جدایی در میان اصولگرایان را به صدا در آورده‌اند.

روانبخش: نسبت به کمیته ۸+۷ ابهام داریم

در همین زمینه قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری گفت: با کسانی وحدت می‌کنیم که در عمل پایبند به اصولگرایی باشند، هرچند در روش‌ها اختلاف سلیقه داشته باشیم. به گزارش ایسنا، روانبخش طی سخنانی در دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه «مفهوم وحدت در مباحث سیاسی و اجتماعی و عرفی آن؛ همراهی، هماهنگی و با هم بودن است»، افزود: افراد، احزاب و تشکل‌هایی می‌توانند با یکدیگر وحدت داشته باشند که رفتارهای همسویی داشته باشند و رفتارهای همسو نیز بر اساس دو عامل شکل می‌گیرد که یکی اندیشه‌ها، افکار و شناخت‌ها و دیگری خواست‌ها، تمایلات و گرایش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه «با کسانی که با ما در شناخت همسو باشند وحدت می‌کنیم»، ادامه داد: همان‌طور که آیت‌الله مصباح یزدی در جلسه جبهه پایداری گفتند، کسانی که در محکومیت فتنه ۸۸ و جریان انحرافی موضع شفاف داشته باشند وحدت با آنها ممکن و میسر است و اینها بر اساس شناخت‌ها و گرایش‌هایی است که ما دنبال می‌کنیم.

اگر خطر بزرگ‌تری احساس کنیم با اصولگرایان وحدت می‌کنیم

وی با تکذیب خبر «دیدار احمدی‌نژاد با محصولی» یادآور شد: آقای محصولی هیچ دیداری با آقای احمدی‌نژاد نداشته است. عده‌ای دنبال این بودند که جبهه پایداری را در راستای رایحه خوش خدمت و مربوط به احمدی‌نژاد معرفی کنند و حتی در خبرنامه حزب موتلفه نوشته شده بود که نمایندگان رایحه خوش خدمت با ۸+۷ دیدار می‌کنند که این برای القای این مطلب بود که پایداری چیز جدیدی نیست و همان رایحه خوش خدمت است، در حالی که این‌طور نیست و خبر را نیز جبهه پایداری تکذیب کرد.

این عضو جبهه پایداری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما می‌توانیم با سایر اصولگرایان وحدت داشته باشیم و اگر وجود خطر بزرگ‌تری را احساس کنیم این وحدت شکل خواهد گرفت، اما این به معنای یکی شدن با آنها نیست. تا به حال جبهه پایداری به دو جلسه کمیته ۸+۷ دعوت شده است که شرکت نکرده‌ایم؛ چرا که ابهاماتی وجود دارد.

ابهامات جبهه پایداری درباره کمیته ۸+۷

وی در توضیح دلایل عدم شرکت جبهه پایداری در جلسه کمیته ۸+۷ اظهار کرد: سوال ما این است که آقای قالیباف به چه عنوان باید نماینده در این کمیته داشته باشد؟ اگر به خاطر شهردار بودن ایشان است، چرا وقتی کرباسچی خواست در انتخابات دخالت کند، محکومش کردید؟! آیا فقط برای آنها این موضوع بد بود و به شما که رسید اشکالی ندارد؟ روانبخش با بیان اینکه «در مورد آقای لاریجانی هم همین موضوع مطرح است»، اظهار کرد: آقای لاریجانی به چه عنوان باید نماینده داشته باشند؟ مگر تاکید نشده است که دولت در انتخابات دخالت نکند، آیا دولت فقط قوه مجریه است و قوه مقننه اشکالی ندارد؟! اگر به عنوان رییس مجلس می‌خواهد باشد، چرا حدادعادل در جبهه متحد اصولگرایی نماینده نداشت؟

بیادی: ۸+۷ به وحدت منجر نمی‌شود

از سوی دیگر، سخنگوی جبهه ایستادگی در خصوص وحدت اصولگرایان گفت: ترکیب کمیته ۸+۷ نشان می‌دهد که تفکرات مختلفی در آن حضور دارند که قطعا در نهایت امر به نتیجه مطلوب که همان وحدت اصولگرایان باشد، نخواهد رسید.

حسن بیادی در گفت‌وگو با «ایلنا» در خصوص ارزیابی‌اش از فعالیت کمیته ۸+۷ که کمیته وحدت اصولگرایان نامیده می‌شود‏‌، اظهار کرد: برای تحقق واقعی وحدت اصولگرایان باید یک گروه واحد و البته مورد قبول همه اصولگرایان مانند جامعتین محوریت داشته باشد و از این رو ورود افراد دیگری تحت عناوین مختلف برای محور قرار گرفتن و تصمیم گیری برای اصولگرایان درست نیست. وی گفت:‌ جامعتین مورد قبول همه جریان‌های اصولگراست و از این رو باید تنها این گروه محور قرار گیرد نه اینکه به جای جامعتین، ۸+۷ تصمیم گیر اصلی باشند. بیادی افزود: در واقع باید گروهی محور وحدت اصولگرایان باشد که بعد از انتخابات نیز به فعالیت خود ادامه داده و برای مثال در انتخابات‌های دیگر مانند انتخابات ریاست‌جمهوری دور بعد اعضای آن مقابل هم نایستند.همچنین رییس شورای‌عالی جبهه ایستادگی از برگزاری مجمع عمومی جبهه متبوعش در آینده نزدیک خبر داد. علوی در گفت‌وگو با «مهر» گفت: در این همایش از شوراهای مرکزی احزاب عضو جبهه دعوت می‌شود.

روایت ولایتی از وحدت اکثریت

در عین حال یک عضو کمیته سه نفره اصولگرایان معتقد است که گروه ۸+۷ مورد قبول اکثریت اصولگرایان است.به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی در کانون اعضای حزب موتلفه اسلامی استان تهران با اشاره به وضعیت گروه ۸+۷ اظهار کرد: گروه ۸+۷ حاصل یک سال تلاش است و پس از انقلاب چنین مجموعه‌ای که متشکل از متدینین و پیشکسوت‌ها، مبارزین مسلمان و بزرگان روحانیت بوده باشد، وجود نداشته و امروز به میدان آمده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آیت‌الله مهدوی کنی پرچم وحدت اصولگرایان را در دست گرفته‌اند، تصریح کرد: آیت‌الله یزدی از این تشکل حمایت کرده‌اند و این ساز و کار مورد قبول اکثریت اصولگرایان است و این گروه بی‌سابقه یا کم سابقه است. ولایتی تاکید کرد: تشکیل گروه ۸+۷ نشان از احساس تکلیف شرعی در مقابل مخاطراتی است که از نبود اتحاد حاصل می‌شود و اگر اینچنین نبود هیچ‌گاه جامعتین حضور نمی‌یافتند.