تحلیل مرکز پژوهش‌ها از تلاش آمریکا برای فشار بر ایران و سوریه

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: پیش از وقوع انقلاب‌های عربی، آمریکا بر آن بود تا با استفاده از پرونده رفیق حریری، ایران، سوریه و به صورت کلی محور مقاومت را تحت‌فشار قرار دهد. مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیل سیاسی این هفته خود، تشکیل دولت جدید لبنان و تحولات پیش رو را بررسی کرده است و در نتیجه گیری این تحلیل دو مورد را در تشکیل دولت لبنان مورد توجه قرار داده است: ۱. پیش از تشکیل وقوع انقلاب‌های عربی، آمریکا بر آن بود تا با استفاده از پرونده رفیق حریری، ایران، سوریه و به صورت کلی محور مقاومت را تحت فشار قرار دهد. تکیه آمریکا برای تحرک در این موضوع دولت تحت رهبری جریان ۱۴ مارس و سعدالحریری بود که با توجه به خروج آنها از دایره قدرت به نظر می‌رسد که این مساله امروز دیگر ارزش خود را از دست داده و آمریکا نمی‌تواند از این حربه علیه محور مقاومت استفاده کند.

۲. صرف تشکیل دولت در لبنان نشان از آن دارد که سیاستمداران لبنانی تحولات منطقه‌ای را به نفع محور مقاومت ارزیابی کرده‌اند؛ بنابراین تشکیل دولت بیانگر این پیام است که سیاست‌های آمریکا در منطقه شکست خورده تا جایی که موفق به ممانعت از تشکیل دولت در لبنان نشده است.

در ادامه آمده است: آنچه در مورد تشکیل دولت جدید لبنان به عنوان نتیجه‌گیری باید عنوان کرد، افزایش فشار کشورهای غربی بر این دولت به دلیل نزدیکی به مقاومت است. در بعد داخلی نیز جریان ۱۴ مارس و سلفی‌های تابع عربستان در این کشور فعالانه علیه دولت خرابکاری خواهند کرد. بقا و ثبات دولت نجیب میقاتی وابستگی تام و تمامی به ثبات و امنیت در سوریه دارد.

اگر دولت بشاراسد موفق به غلبه بر ناآرامی‌های موجود در سوریه شود، دولت میقاتی نیز فرصت تنفس و تداوم کار را خواهد داشت؛ در غیر این صورت همزمان با ناآرامی‌ها در سوریه و فعالیت گروه‌های مسلح در این کشور، مخالفان مقاومت نیز بازوهای مسلح خود را برای بی‌ثبات کردن امنیت ملی و شاخه‌های اقتصادی خود را جهت ناکارآمد جلوه دادن دولت به کار خواهند گرفت.