واکنش انتقادی به تاسیس معاونت امور بین‌الملل رییس‌جمهور

دنیای اقتصاد-یک روز پس از تاسیس «معاونت امور بین‌الملل رییس جمهور» و انتصاب «علی سعیدلو» به این سمت، شماری از نمایندگان مجلس به این اقدام احمدی نژاد واکنش نشان دادند. واکنش‌هایی که اغلب با انتقاد از تصمیم جدید رییس جمهور همراه بود و البته برخی نمایندگان نیز از این تصمیم دفاع کردند. حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس که این اقدام احمدی نژاد را موازی کاری با فعالیت وزارت خارجه می‌داند، معتقد است: «این اقدام به انسجام در سیاست خارجه ضربه می‌زند.» او تعیین این معاونت را بیشتر برای حل مشکل سعید لو (که تا پیش از این مسوولیتی در دولت نداشت) و «تامین نظرات طیف خاصی در دولت» می‌داند.

محمد کرمی راد، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز سعیدلو را «آچار فرانسه» دولت می‌خواند و می‌گوید: سعیدلو با شهامت و شجاعت است که پستی را قبول می‌کند که تجربه‌ای در آن ندارد. محمدتقی رهبر، رییس فراکسیون روحانیون مجلس نیز این اقدام را «بدعتی» می‌داند که تاکنون در هیچ یک از دولت‌های پیش از احمدی‌نژاد رخ نداده است.

در حالی که برخی نمایندگان اقدام رییس جمهور در خلق معاونت امور بین‌الملل را «موازی کاری»،«مغایر قانون» و «مخالف نظر رهبری» می‌دانند، برخی نمایندگان همچون محمود احمدی بی‌غش نماینده شازند که همواره به عنوان نماینده حامی دولت شناخته شده، می‌گوید: این اقدام هیچ تناقضی با قانون ندارد و رییس جمهور می‌تواند طبق قانون معاونت‌هایی را برای خود داشته باشد که این هم یکی از آنها است.

ضربه به انسجام سیاست خارجی

حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس درخصوص انتصاب سعیدلو به عنوان معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور گفت: در شرایط کنونی که دستگاه سیاست خارجی کشورمان کاملا نیازمند انسجام در عمل است، این موازی کاری‌ها به انسجام لازم در سیاست خارجی ضربه خواهد زد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: رییس جمهور می‌تواند طبق قانون اساسی مشاور و معاونانی را برای خود داشته باشد؛ اما امیدواریم انتصاب آقای سعیدلو آغاز فصل جدیدی در مواضع سیاست خارجی نباشد. وی با بیان اینکه سیاست خارجی موضوعی نیست که دولت در آن با مشکل یا خلأ مواجه باشد، افزود: حتی در گذشته که مشاوران یا نمایندگان ویژه‌ای در این سمت معرفی شده بودند بیشتر از اینکه این اقدامی در جهت پرکردن خلاء‌های دستگاه سیاست خارجی تلقی شود، این طور به نظر می‌رسید که نظر طیف خاصی در دولت بوده است که البته نهایتا با مخالفت مجلس روبه‌رو شد. فلاحت پیشه انتصاب سعیدلو در این سمت را نوعی موازی کاری جدید خواند و ضمن بیان اینکه تخصص سعیدلو، تخصص بین‌المللی نیست، افزود: ما در دستگاه سیاست خارجه به اندازه کافی هزینه‌هایی را به خاطر اظهار نظرهای غیرکارشناسی پرداخت کرده‌ایم و حضور سعیدلو در این پست شاید در بحث اداری کمک حال دولت باشد؛ اما در تحلیل و راهبردنویسی می‌تواند مشکلاتی رابرای سیاست خارجی به وجود بیاورد. این عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این حکم بیشتر از اینکه مشکل سیاست خارجی را حل کند مشکل آقای سعید لو را حل کرده است.

فلاحت پیشه درباره موضع‌گیری مجلس درخصوص این حکم جدید رییس جمهور که شائبه موازی کاری با دستگاه سیاست خارجی رادارد، تصریح کرد: این موضوع باید ابتدا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی شود.

آچار فرانسه دولت

محمد کرمی‌راد، دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این انتصاب در آینده حرف و حدیث خواهد داشت، گفت: سعیدلو با شهامت و شجاعت است که پستی را قبول می‌کند که تجربه‌ای در آن ندارد. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سیاستی پشت این انتصاب نهفته است افزود: نمی‌دانم واقعا این انتصاب بر چه پایه‌ای بوده است، اما گویا بعد از تشکیل وزارت ورزش و جوانان رییس‌جمهور به دنبال جایگاهی برای آقای سعیدلو بوده است و قصد داشته تا از وی در جایی استفاده شود. کرمی راد تصریح کرد: به نظر می‌رسد چنین انتصابی موازی کاری و دخالت در امور برخی دستگاه‌ها و سیاست خارجی باشد. وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا نیز با اشاره به اینکه سعیدلو سابقه‌ کار در حوزه سیاست خارجی را ندارد،‌ یادآور شد: آقای رییس جمهور گاهی اوقات افرادی را انتخاب می‌کنند که دلیل این انتخاب را فقط باید از خودشان جویا شد؛ مثلا ایشان در مقطعی افرادی مثل آقای علی‌آبادی را برای وزارت نفت و یا وزارت نیرو انتخاب کردند؛ در واقع ایشان از بعضی افراد به عنوان آچار فرانسه استفاده می‌کنند.

انتقاد از موازی کاری

حسین نجابت نماینده تهران هم این اقدام را موازی کاری با دستگاه سیاست خارجی کشوردانست و گفت: با توجه به وجود وزارت امور خارجه و وظایفی که برعهده وزیر این وزارتخانه است، ضرورتی برای وجود چنین معاونتی احساس نمی‌شود.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت با اعلام اینکه مقام معظم رهبری آخرین بار نیز به انتصاب فرستاده‌های ویژه احمدی‌نژاد ایراد گرفتند، افزود: در حالی که انتصاب فعلی در دولت موازی کاری است هر چند که ممکن است نکته مثبتی هم درآن باشد.

وی با بیان اینکه در وضعیت تحریم‌ها شاید حضور یک نماینده دیگر با سمتی بالاتر بتواند کارساز باشد، افزود: البته باید مطلع شویم که چطور رییس جمهورمی تواند معاون خود را آن هم به طور ضربتی برای کاری بفرستد.

فاقد توجیه تشکیلاتی است

محمدتقی رهبر، رییس فراکسیون روحانیون مجلس نیز این اقدام را فاقد توجیه تشکیلاتی ارزیابی کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: همان‌طور که سال گذشته انتصاب نمایندگان ویژه از سوی رییس جمهور مشکلاتی را برای دستگاه دیپلماسی کشور پدید آورد، معاونت امور بین‌الملل ریاست جمهوری نیز می‌تواند آن تجربه را دوباره برای نظام جمهوری اسلامی تکرار کند. وی ناهماهنگی و عدم انسجام در حوزه سیاست خارجی را برای نظام مضر خواند و افزود: چندصدایی در قبال مسائل مختلف جهانی مخل ثبات در امر سیاست خارجی کشور است و همین امر دیگران را در تحلیل مواضع جمهوری اسلامی دچار سردرگمی و ابهام می‌کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس این معاونت را یک بدعت جدید در امور اجرایی کشور دانست و اظهار کرد: هیچ کدام از دولت‌های گذشته چنین معاونتی نداشتند، بنابراین اصل ماجرا توجیه تشکیلاتی ندارد.

هیچ تناقضی ندارد

اما محمود احمدی بی‌غش دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتصاب معاون امور بین‌الملل گفت: من معتقدم این اقدام هیچ تناقضی با قانون ندارد و ایشان می‌تواند طبق قانون معاونت‌هایی را برای خود داشته باشد که این هم یکی از آنهاست.

وی افزود: آقای سعیدلو قصد دخالت در امور دیپلماسی را ندارد و بنابراین به نظرم انتخاب ایشان به عنوان معاون امور بین‌الملل جای هیچ اشکالی نیست. نماینده شازند در مجلس یادآور شد: هر کس باید در چارچوب کاری خود قدم بردارد، دستگاه دیپلماسی کار خود را انجام می‌دهد و آقای سعیدلو هم در محدوده اختیاراتی که رییس‌جمهور برایش ترسیم می‌کند حرکت خواهد کرد.