دفاع از سیاست خارجی دولت‌های نهم و دهم

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای‌اقتصاد- تازه‌ترین اظهارات هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سیاست خارجی دولت‌های نهم و دهم، زمان معرفی سفیر برای تصدی سفارت ایران در انگلیس، طرح گام به گام روسیه برای برنامه هسته‌ای کشورمان، دلیل تیرگی روابط تهران- ریاض و همچنین موضوع ایران در قبال دیکتاتورهایی چون عبدالله صالح، رییس‌جمهور یمن و معمرقذافی رهبر لیبی محور سوالات خبرگزاری مهر از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه طی یک گفت‌وگوی مبسوط بوده است. سخنگوی وزارت خارجه در این گفت‌وگو در واکنش به اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که اخیرا مصاحبه‌ای داشته و طی آن انتقاداتی را در زمینه سیاست خارجی مطرح کرده است از جمله اینکه «علت شرایط کنونی ایران شعارهای آسمان کوب مسوولان فعلی در حوزه سیاست خارجی است،» اظهار کرد: بحث‌های مربوط به سیاست خارجی باید در هر مقطعی با توجه به شرایط آن مقطع در عرصه بین‌الملل و حساسیت‌هایی که در یک منطقه خاص ممکن است به وجود بیاید بررسی شود.

وی افزود: همیشه هم می‌شود سیاست‌های مختلف را با دید انتقادی یا با دید مثبت و حمایتی دید. بستگی به کسی دارد که می‌خواهد این تحلیل را انجام دهد و نظراتی که در ذهنش وجود دارد. ما فکر می‌کنیم در دولت نهم و دهم سیاست خارجی ما حرکت رو به جلوی بیشتری داشت و جایگاه کشور ما را در بین افکار عمومی ملت‌های مختلف ارتقا بخشید. ما از عزت و احترام بیشتری برخوردار شده‌ایم به خاطر اینکه از حقوقمان جدی‌تر دفاع می‌‌کردیم و تلاش می‌کردیم این ممکن است متناسب با شرایط دوران دولت نهم و دهم باشد و ممکن است در دولت‌های قبل نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته باشد و هر کدام دستاوردی را برای کشور داشته‌اند.

وی ادامه داد: ما مجموعه حرکت نظام در دوران بعد از انقلاب را یک حرکت یکپارچه می‌دانیم و در هر مقطع با توجه به شرایط مختلف و سیاست‌های اتخاذ شده دستاوردهای مختلفی داشته‌ایم، این به معنای این نیست که ما بخواهیم یک مقطع را رد کنیم یا یک مقطع را تایید کنیم و یک مقطع را غیرقابل قبول بدانیم ولی در هر کدام از این مقاطع دستاوردهای مختلفی برای کشور ایجاد شده از جمله در دوران دولت نهم و دهم که فکر می‌کنیم در سیاست خارجی دولت نهم و دهم مطالبات مردم ما به شکل جدی‌تری دنبال شده است.

آیت الله‌هاشمی رفسنجانی حدود بیست روز پیش در گفت و‌گو با سایت تخصصی دیپلماسی ایرانی درباره سیاست خارجی دولت نهم و دهم گفته بود: فکر می‌کنم رویه فعلی مطلوب نیست، البته آقایان در اظهارات خود می‌گویند می‌خواهیم با همه دنیا رابطه داشته باشیم و همکاری کنیم. در صحبت، با حرف‌های دولت‌های گذشته فرقی ندارد، ولی عمل کردن به این خواست آنگونه نیست که الان آقایان رفتار می‌کنند. بالاخره بی‌جهت نیست که روابط ما با کشورهای همسایه در این مقطع این‌گونه تیره شده است.

دلیل تیرگی روابط تهران- ریاض

مهمانپرست اما در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص علت تیرگی روابط ایران و عربستان در دوره فعلی گفت: ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه جزو اصول سیاست خارجی ایران است. بنابراین فکر می‌کنیم رابطه ایران و عربستان می‌تواند در ظرفیت‌های بسیار بالاتری ارتقا پیدا کند و حتما روابط خوب بین ایران و عربستان می‌تواند به نفع مردم دو کشور ومنطقه باشد.

وی افزود: برخی اختلاف‌نظرهای سیاسی ممکن است در خصوص تحولات منطقه بین دو کشور وجود داشته باشد که با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد باید سعی کنیم عملکرد مناسب‌تری در منطقه داشته باشیم و آنچه به نفع منطقه است در دستور کار کشورهای همسایه از جمله عربستان قرار بگیرد ما نظرات خود را در این زمینه اعلام کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد طبق روال به نیویورک می‌رود

مهمانپرست در پاسخ به اینکه آیا آقای احمدی‌نژاد بنا است در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند؟ گفت: هنوز چیزی که مبنی بر عدم شرکت ایشان باشد، دریافت نکرده‌ایم. طبق روال، معمولا آقای رییس‌جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند ما هم خبری که تصمیم جدیدی را نشان بدهد دریافت نکرده‌ایم.

شتابی در معرفی سفیر در انگلیس نداریم

وی در واکنش به خبر منتشر شده مبنی بر اینکه انگلیس سفیر جدیدش را انتخاب و به وزارت خارجه ایران معرفی کرده است، اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم فرد جدیدی معرفی شده اما معرفی سفیر و تاییدش مراحل مختلفی دارد که باید این مراحل را طی کند و زمان می‌برد. ما این مراحل را باید طی بکنیم تا نتیجه قطعی مشخص شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه آیا گزینه تهران برای تصدی سفارت ایران در انگلیس مشخص شده است؟ گفت: ما هنوز سفیری معرفی نکرده‌ایم.

وی افزود: نوع سیاست‌های دولت انگلیس در رابطه با ملت ما به گونه‌ای بوده که مقداری تاثیر منفی خود را در روابط گذاشته، ما هیچ تصمیمی در رابطه با کاهش روابط اتخاذ نکرده‌ایم اما خود به خود در معرفی سفیر هم هیچ اقدام و شتابی در کار نبوده است.

با روس‌ها در تماسیم

وی همچنین در رابطه با اینکه آیا پیشنهاد گام به گام روسیه را رسما دریافت کرده‌اید؟ اظهار کرد: بالاخره مقامات با یکدیگر تماس خواهند داشت و جزئیاتش مشخص خواهد شد.

مهمانپرست درباره اینکه تاکنون تماسی میان ایران و روسیه در این رابطه بوده یا نه؟ افزود: تماس که هست، ایران و روسیه رایزنی‌های مستمری دارند و فکر می‌کنیم این رایزنی‌ها می‌تواند به نفع دو کشور و منطقه باشد و این مسیر را دنبال می‌کنیم.

به رسمیت شناختن مخالفان در لیبی و یمن؟

سخنگوی وزارت خارجه در مورد یمن این سوال مطرح است که آیا عبدالله صالح همچنان از نظر ایران مشروعیت دارد؟ اظهار کرد: آنچه که مردم بپسندند مورد احترام ما است، اگر در داخل یمن مردم نسبت به وجود عبدالله صالح و ادامه حضورش نظر مثبت داشته باشند مورد احترام ما است، اگر اکثریت مردم معتقد باشند عبدالله صالح فرد مناسبی نیست برای ادامه حاکمیت، آنچه را که مردم می‌پسندند از آن حمایت می‌کنیم.

به گفته مهمانپرست ایران درباره قذافی و سایر کشورها نیز همین نظر را دارد.

وی همچنین در پاسخ به این که تا چه زمانی ایران با این افراد (عبدالله صالح و قذافی) به عنوان مقام مسوول در کشورهای خود تعامل خواهد کرد؟ گفت: ما معتقدیم تحولاتی که در این کشورها در حال وقوع است مسائل داخلی این کشورهاست و سایر کشورها نباید در آنها مداخله داشته باشند باید اجازه دهند مردم خواسته‌های خود را مطرح کنند، اگر اکثریت مردم یک کشور خواسته مشروعی داشته باشند حتما آن خواسته باید محقق شود. وی افزود: در یک کشور ممکن است مردمی که خواسته‌هایی را ابراز می‌کنند اکثریت جامعه را تشکیل ندهند، اگر اکثریت نباشند معنی آن این نیست که نباید خواسته اقلیت مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، بلکه به آن نیز باید توجه شود.