محکومیت بین‌المللی اسرائیل

آمریکا

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «هدف ما تسریع دیپلماسی و تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه است. ما از ایران می‌‌خواهیم حملات تلافی جویانه خود به اسرائیل را متوقف کند تا این چرخه جنگ بدون تشدید بیشتر پایان یابد.»کاخ سفید سپس اعلام کرد: «پاسخ اسرائیل به ایران متناسب با درخواست ما بود. اسرائیل به تعدادی از اهداف نظامی در ایران خارج از مناطق پرجمعیت حمله کرده است.»یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که دولت بایدن معتقد است که عملیات اسرائیل باید تبادل آتش مستقیم بین اسرائیل و ایران را «مسدود کند». این مقام گفت که جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا در جریان تحولات ایران و حمله اسرائیل قرار گرفته و از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد.پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که لوید آستین، وزیر دفاع با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود صحبت کرد و بر «تعهد راسخ ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق دفاع از خود» تاکید کرد.

قطر

وزارت امور خارجه قطر گفت که این حمله نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. در این بیانیه نگرانی عمیق در مورد عواقب جدی که ممکن است این تشدید تنش‌‌ها به دنبال داشته باشد، ابراز شده و از همه طرف‌‌ها خواسته است «احتیاط کنند، اختلافات را از طریق گفت‌‌وگو و روش‌های مسالمت‌‌آمیز حل کنند و از هر چیزی که می‌تواند امنیت و ثبات در منطقه را تضعیف کند، اجتناب کنند.» این وزارتخانه بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا تلاش‌‌های خود را با هدف کاهش تنش و «پایان دادن به رنج مردم منطقه، به‌‌ویژه در غزه و لبنان» تشدید کند.

مصر

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌‌ای تاکید کرد که این کشور با نگرانی شدید، تشدید تنش‌‌ها در خاورمیانه را که آخرین آن حمله صبح روز شنبه اسرائیل به ایران بود، دنبال می‌کند و تمامی اقداماتی را که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند محکوم می‌کند. در این بیانیه آمده است: «مصر بر موضع خود تاکید می‌کند که آتش‌‌بس در نوار غزه باید به سرعت در چارچوب توافقی که از طریق آن گروگان‌‌ها آزاد می‌شوند، با توجه به اینکه این تنها راه کاهش تنش است، حاصل شود.»

عربستان سعودی

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با محکوم کردن حمله نظامی به ایران به عنوان «نقض حاکمیت این کشور» و قوانین بین‌المللی، از همه طرف‌‌ها خواست تا «حداکثر خویشتن‌‌داری را به خرج دهند و تشدید تنش‌‌ها را کاهش دهند.»این وزارتخانه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «پادشاهی بر موضع قاطع خود در رد ادامه تشدید تنش در منطقه و گسترش درگیری که امنیت و ثبات کشورها و مردم منطقه را تهدید می‌کند، تاکید دارد.»در ماه‌‌های اخیر، روابط بین عربستان سعودی و ایران با دیدارهای سطح بالا بین مقامات دو طرف بهبود یافته است.در سال ۲۰۲۳، دو کشور بر اساس توافقی که در چین حاصل شد، توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌‌های خود را بازگشایی کنند.

عراق

بسم علوادی، سخنگوی دولت عراق هم در بیانیه‌‌ای با محکوم کردن «سکوت جامعه جهانی» در قبال اقدامات اسرائیل، گفت: «رژیم اشغالگر صهیونیستی سیاست‌‌های تهاجمی خود و گسترش درگیری در منطقه را از طریق حملات آشکاری از جمله علیه اهداف ایران و بدون مجازات انجام می‌دهد.»در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است: «عراق بر موضع قاطع خود برای برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جامع برای حمایت از ثبات در منطقه تاکید می‌کند.»

حماس

گروه فلسطینی حماس«تجاوز صهیونیست‌ها» به ایران را محکوم کرد و گفت آن را تشدید تنشی می‌‌دانیم که امنیت منطقه و سلامتی ملت‌‌های آن را هدف قرار می‌دهد.

انگلیس

دولت انگلیس در بیانیه‌‌ای رسمی اعلام کرد: «لندن از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند. تشدید بیشتر تنش به نفع هیچ‌کس نیست.»کی‌‌یر استارمر، نخست‌‌وزیر انگلیس ساعاتی پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران در کنفرانس خبری در ساموآ به این تهاجم واکنش نشان داد و مدعی شد: «برای من واضح است که اسرائیل حق دارد که از خود در برابر تهاجم ایران دفاع کند.»

فرانسه

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌‌ای از همه طرف‌‌ها خواست تا از هرگونه تشدید تنش و اقدامی که می‌تواند شرایط بسیار پرتنش منطقه را بدتر کند، خودداری کنند.

پاکستان

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که حملات نظامی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، نقض فاحش منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «این حملات مسیر صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند و همچنین تشدید تنش را در منطقه‌‌ای از قبل ناآرام ایجاد می‌کند.» این بیانیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است «نقش خود را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ایفا کند و گام‌‌های فوری برای پایان دادن به بی‌‌احتیاطی اسرائیل در منطقه و رفتار جنایتکارانه‌‌اش بردارد.»

امارات متحده عربی

این کشور خلیج فارس هدف قرار دادن نظامی ایران را محکوم کرد و «نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه تشدید تنش و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه ابراز کرد.» وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌‌ای بر «اهمیت به کارگیری بالاترین سطوح خویشتن داری و خرد برای جلوگیری از خطرات و گسترش درگیری‌ها» تاکید کرد.

عمان

وزارت امور خارجه عمان با بیان اینکه این حمله «نقض آشکار» حاکمیت ایران بود، اعلام کرد که حملات هوایی اسرائیل چرخه خشونت را دامن می‌‌زند و کاهش تنش و تلاش‌های پیرامون آن را تضعیف می‌کند.در این بیانیه همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته است تا یک بار دیگر برای توقف تجاوز و پایان دادن به تخلفات در قلمرو کشورهای همسایه اقدام موثری انجام دهند.

بحرین

وزارت خارجه بحرین نیز اعلام کرد که این کشور تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند. بحرین همچنین در بیانیه خود، بر لزوم برقراری فوری آتش‌بس در لبنان و غزه تأکید کرده است.

مالزی

وزارت امور خارجه مالزی حملات اسرائیل را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند که «به طور جدی امنیت منطقه را تضعیف می‌کند».در این بیانیه همچنین آمده است که «مالزی خواستار توقف فوری درگیری‌‌ها و پایان دادن به چرخه خشونت است.»در بیانیه این وزارتخانه آمده است که ادامه حملات اسرائیل به کشورهای خاورمیانه منطقه را به آستانه جنگ گسترده‌‌تر نزدیک می‌کند.