دنیای‌اقتصاد- دولت برای حفاظت از دانشمندان و نخبگان «برنامه ویژه» دارد. این خبری است که وزیر کشور دیروز اعلام کرده است. وزیر دفاع نیز با بیان اینکه اقدامات حفاظتی برای تامین امنیت دانشگاهیان کشور توسعه می‌یابد، گفته است: «حجم بالای دانشمندان و نخبگان کشورمان به گونه‌ای است که برای تک‌تک آنان حفاظت فیزیکی خاص شاید نتوان گذاشت». وزیر علوم نیز از همکاری وزارتخانه متبوع خود با دستگاه‌های امنیتی برای کمک به امنیت دانشمندان، دانشجویان و دانشگاهیان کشور خبر داده است. ترور داریوش رضایی نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر در نخستین روز ماه جاری بار دیگر زنگ‌های خطر را برای مسوولان امنیتی کشور به صدا درآورد. رضایی نژاد دانشمند هسته‌ای نبود، اما اغلب رسانه‌ها در نخستین ساعت‌های وقوع این ترور، وی را به دلیل یک شباهت اسمی دانشمند هسته‌ای معرفی کردند. با وجود این، پیش از ترور این نخبه علمی، سه دانشمند هسته‌ای کشورمان ترور شده بودند. اولین نمونه ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاد. وقتی دکتر مسعود علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران به هنگام خروج از منزل خود توسط یک بمب کار گذاشته شده در یک موتور سیکلت به شهادت رسید. به فاصله حدود یک سال دیگر و در یک اقدام تروریستی دیگر دو دانشمند هسته‌ای دیگر کشورمان نیز مورد سوء قصد قرار گرفتند. دوشنبه ۸ آذر سال ۱۳۸۹ بود که اعلام شد دکتر مجید شهریاری و فریدون عباسی اساتید دانشگاه شهید بهشتی در دو اقدام جداگانه و مشابه هم مورد هدف قرار گرفته‌اند. در این عملیات‌های جداگانه تروریستی استاد شهریاری بلافاصله به شهادت رسید و همسرش به شدت مجروح شد، ولی دکتر عباسی به همراه همسرش جان سالم به‌در بردند. با چنین پیشینه‌ای است که مصطفی محمد نجار، وزیر کشور گفته است: برنامه ویژه‌ای برای حفاظت از دانشمندان و نخبگان کشور تهیه شده که به زودی اجرایی خواهد شد.

آن‌چنان که ایرنا گزارش داده است، محمد نجار دیروز در جریان سفر به استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک افزود: دانشمندان هسته‌ای برای ملت فرهیخته ایران اسلامی مورد احترام هستند و این افراد از سرمایه‌های گرانقدر انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند.

وی گفت: ترور فیزیکی دانشمندان ایرانی در خیابان و مکان‌های مختلف نشانگر زبونی و ذلت دشمنان انقلاب اسلامی و بیانگر آن است که مخالفان از پیشرفت علمی کشور در هراس هستند.

توسعه اقدامات حفاظتی از دانشگاهیان

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز خبر داده است که اقدامات حفاظتی برای تامین امنیت دانشگاهیان کشور توسعه می‌یابد.

سردار وحیدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که تاکنون برای امنیت دانشمندان کشورمان چه اقداماتی انجام دادید، تصریح کرد: دوستان ما در مسوولیت‌های حفاظتی به این موضوع توجه دارند، اما حجم بالای دانشمندان و نخبگان کشورمان به گونه‌ای است که برای تک‌تک آنان حفاظت فیزیکی خاص شاید نتوان گذاشت، البته دشمن با در بسته مواجه شده و در واقع به سنگ می‌کوبد که دانشمندان و دانشجویان کشورمان را از ما می‌گیرد.

وی تاکید کرد: دشمن با این اقدامات به اهداف خود نخواهد رسید و خون این شهیدان موجب فوران احساسات و جوشش‌های علمی خواهد شد.

همکاری وزارت علوم با دستگاه‌های امنیتی

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که نتیجه تدابیر لازم برای حفاظت از دانشمندان و دانشگاهیان کشورمان به کجا رسیده است، تاکید کرد: وزارت علوم مسوولیت دارد تا دانشگاه‌های کشور بتوانند تولید علم، پژوهش و تحقیقات را در حوزه کاربرد هدایت کنند و هر فعالیتی که دستگاه‌های امنیتی در راستای کمک به امنیت دانشمندان، دانشجویان و دانشگاهیان کشور از وزارت علوم بخواهند، انجام خواهیم داد.