نشست اصلی و رسمی سران گروه بریکس امروز چهارشنبه (دوم آبان) با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی» برگزار خواهد شد. اجلاس بریکس-پلاس هم با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود؛ پزشکیان در نشست‌‌‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با روسای‌جمهور روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فی‌مابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران در سخنانی تاکید کرد: «عضویت در بریکس و شرکت در نشست سران بریکس در روسیه فرصت خوبی برای تقویت ارتباط ایران با دنیا و پایان دادن به تمامیت‌خواهی آمریکا در سطح دنیا به شمار می‌رود.» به گزارش «ایسنا»، پزشکیان در پاویون فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران بیان کرد: «این سفر به دعوت ریاست‌جمهوری روسیه جناب پوتین انجام می‌شود.» وی ادامه داد: «کشورهایی که به دنبال تعامل با یکدیگر بودند، سازمان بریکس را تشکیل دادند؛ برای اینکه وحدت و انسجام و چند‌جانبه‌گرایی ایجاد شود و اینکه قدرت بلامنازعی که آمریکا و دلار در دنیا ایجاد کرده، کنترل کنند و کشورها بتوانند داد‌وستد و تعامل با یکدیگر داشته باشند.»

رئیس‌جمهوری در ادامه اظهار کرد: «ما کشورهای عضو بریکس در زمینه کشاورزی، انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری می‌توانیم با هم به تعامل خوبی برسیم. این سفر فرصتی است تا با روسای جمهور روسیه، چین و هند و تعدادی دیگر از کشورها گفت‌وگو داشته باشیم و هر رئیس‌جمهور مواضع خود را در خصوص بریکس مطرح می‌کند.» پزشکیان همچنین گفت: «من تصور می‌کنم بریکس ارتباط ما را با دنیا تقویت می‌کند. یک‌جانبه‌گرایی که آمریکا دنبال می‌کند و هر کشوری را که می‌خواهد تحریم می‌کند. عضویت در این مجموعه‌ها می‌تواند راه برون‌رفت از تمامیت‌خواهی آمریکا باشد. اولین بار است که به عنوان عضو رسمی بریکس در این نشست شرکت می‌‌‌کنیم و خیلی از کشورها درخواست دارند که عضو رسمی باشند.»

ارز رایج بین روسیه و ایران

همزمان با سفر پزشکیان به روسیه، سرویس مطبوعاتی کرملین داده‌‌‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران و روسیه تقریبا به‌‌‌طور کامل با پول‌های ملی خود فعالیت می‌کنند. به گزارش «ایسنا»، سرویس مطبوعاتی کرملین در آستانه دیدار روسای جمهور دو کشور که در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان برگزار می‌شود، اعلام کرد: «در بیش از ۹۶‌درصد از پرداخت‌‌‌های متقابل بین روسیه و ایران از پول های ملی استفاده می‌شود.» این سرویس مطبوعاتی تاکید کرد: «رهبران دو کشور ایران و روسیه، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی توجه ویژه‌‌‌ای دارند.» در این بیانیه آمده است، رشد تجارت متقابل در سال ۲۰۲۳، با وجود کاهش معین، بالغ بر ۴ میلیارد دلار بوده است و ما در پایان ژانویه تا اوت رشد ۱۲.۴ درصدی را ثبت کرده‌‌‌ایم و سهم پول‌های ملی در پرداخت‌‌‌های متقابل بیش از ۹۶‌درصد است.

کرملین اعلام کرد روسیه و ایران در حال اجرای چند پروژه مشترک در مقیاس بزرگ در حوزه حمل‌ونقل و انرژی هستند. بر اساس گزارش کرملین، پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب در حال توسعه است. خبرگزاری تاس نیز به نقل از این سرویس مطبوعاتی خاطرنشان کرد که روابط روسیه و ایران در حال افزایش است. در عین حال دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به ادعای رسانه آمریکایی مبنی بر تلاش گروه بریکس برای تضعیف دلار، گفت تنها هدف این گروه تضمین منافع اعضای آن است.

اهمیت بریکس از زبان سفیر

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو نیز روز گذشته با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «اجلاس بریکس در کازان روسیه اولین نشست با ترکیب اعضای جدید است که به افزایش سطح تعامل میان همفکران کمک خواهد کرد.» جلالی افزود: «اجلاس بریکس با حضور آقای دکتر پزشکیان از چهارشنبه در کازان آغاز می‌شود. جهان به طور جدی تغییر کرده است. مجموعه بریکس مسیر بعدی تاریخ را تعیین خواهد کرد.‌»

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال‌جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند. روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌‌‌ای یک‌ساله گروه بریکس را بر عهده گرفته است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

دیدار با روسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست‌وزیر هند و برخی دیگر از سران و مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس‌‌‌ از دیگر برنامه‌هایی است که رئیس‌جمهور در جریان این سفر دنبال خواهد کرد. همچنین به گفته یک رسانه عربی قرار است دیداری دوجانبه بین «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌‌‌جمهور مصر و مسعود پزشکیان در حاشیه نشست سران بریکس انجام شود.