معرفی سکانداران «نفت»، «صنعت و تجارت»، «کار و رفاه» و «ورزش و جوانان»

عکس‌ها : دنیای اقتصاد نامه معرفی ۴ وزیر به مجلس رسید

رستم قاسمی برای وزارت «نفت»، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی برای وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» مهدی غضنفری برای وزارت «صنعت، معادن و تجارت» و محمد عباسی برای وزارت «ورزش و جوانان» معرفی شدند

دنیای اقتصاد- رییس جمهور دیروز رستم قاسمی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، مهدی غضنفری و محمد عباسی را به ترتیب برای تصدی وزارتخانه‌های نفت؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ صنعت، معادن و تجارت؛ و ورزش و جوانان معرفی کرد. افرادی که به جز رستم قاسمی، معرفی سایر آنها قابل پیش‌بینی بود و فقط بحث معرفی وزیر نفت تا روز آخر مورد تردید بود. آنچنان که علی لاریجانی رییس قوه مقننه دیروز در جلسه علنی مجلس اعلام کرده است، چهارشنبه هفته آینده نمایندگان رای اعتماد به وزیران پیشنهادی احمدی نژاد را بررسی خواهند کرد.

در اجرای برنامه پنجم توسعه کشور، حدود یک ماه پیش مجلس به ادغام سه وزارتخانه «کار و امور اجتماعی»، «رفاه و تامین اجتماعی» و «تعاون» با یکدیگر و تشکیل وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، و همچنین ادغام دو وزارتخانه «بازرگانی» با «صنایع و معادن» و تشکیل وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» رای داد. به این ترتیب بود که شیخ‌الاسلامی وزیر سابق کار و امور اجتماعی طی هفته‌های گذشته به عنوان سرپرست وزارت تازه تاسیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و مهدی غضنفری وزیر سابق بازرگانی به عنوان سرپرست وزارت تازه تاسیس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شده و در این وزارتخانه‌ها فعالیت می‌کردند. اینک نیز احمدی نژاد آنها را برای تصدی وزارتخانه‌های متبوع خود به مجلس معرفی کرده است.

پیش از رای مجلس به دو وزارتخانه یادشده، مجلس با ارائه و بررسی طرحی دیگر برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان به ایجاد این وزارتخانه حکم کرده بود. وزارتخانه‌ای که محمد عباسی، وزیر سابق تعاون طی هفته‌های گذشته این وزارتخانه تازه بنیاد را سرپرستی کرده و دیروز هم برای تصدی آن به مجلس پیشنهاد شده است. مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت نیز در روزهای نخست اردیبهشت ماه از سوی رییس‌جمهور برکنار شد و طی ماه‌های گذشته محمد علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت سکان این وزارتخانه را به دست گرفته بود.

علی آبادی اما برخلاف سه سرپرست وزارتخانه‌های یاد شده، به عنوان وزیر پیشنهادی نفت معرفی نشده و این شانس را به رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار کرده است. قرارگاهی که هم‌اینک مجری تعدادی از پروژه‌های نفتی کشور است.

نامه احمدی‌نژاد به لاریجانی

دیروز اما احمدی نژاد در نامه خود خطاب به علی لاریجانی که توسط امیدوار رضایی عضو هیات رییسه مجلس خوانده شد، نوشته است:«با استعانت از ذات اقدس الهی و با احترام به پیشگاه ملت بزرگ ایران و نمایندگان محترم مردم، در اجرای اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی، وزرای پیشنهادی را به ترتیب ذیل برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌نماید و به پیوست برنامه‌های کاری ایشان تقدیم می‌شود:

۱- جناب آقای عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۲- جناب آقای مهدی غضنفری وزارت صنعت، معادن و تجارت

۳- جناب آقای رستم قاسمی وزارت نفت

۴- جناب آقای محمد عباسی وزارت ورزش و جوانان

تکذیب شرط‌گذاری برای احمدی‌نژاد

همزمان با ارائه نامه احمدی نژاد به مجلس، مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رییس‌جمهور نیز اخبار منتشر شده درباره شروط رستم قاسمی برای تصدی وزارت نفت را تکذیب کرد. مرکز یاد شده تاکید کرده است که این خبر از اساس کذب محض بوده و تکذیب می‌شود. طی روزهای گذشته برخی از رسانه‌های خبرداده بودند که قاسمی به احمدی نژاد گفته است، درصورتی تصدی وزارت نفت را می‌پذیرد که معاونان این وزارتخانه را خود انتخاب کرده و رییس جمهور کسی برای تصدی معاونت‌های وزارت نفت منصوب نکند.

برنامه‌های قاسمی برای نفت

رستم قاسمی گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی وزارت نفت در اولین مصاحبه خود بعد از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت، «تولید صیانتی از میادین، بهره‌برداری هر چه بیشتر از میادین مشترک، جمع‌آوری گاز‌های همراه و افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» را به عنوان برنامه‌های چهارگانه خود نام برد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه اکنون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به خوبی پروژه‌های نفتی را اداره می‌کند، تصریح کرد: بعد از کسب رای اعتماد از وجود این قرارگاه در کنار پیمانکاران دیگر نفتی نیز استفاده می‌کنم.

وی اظهار کرد: در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افراد کارآزموده و قوی حضور دارند که می‌توانند از عهده اجرای پروژه‌های نفتی متعددی برآیند و هیچ جای نگرانی در خصوص ادامه روند فعالیت این قرار گاه وجود ندارد.

همچنین آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، به نظر می‌رسد یکی از ماموریت‌های ویژه قاسمی در صنعت نفت سروسامان دادن پروژه‌های پارس جنوبی باشد.

بر اساس این گزارش، مهم‌ترین برنامه قاسمی برای اداره صنعت نفت حفظ و نگهداشت تولید نفت و گاز ایران با اجرای طرح‌های تولید ثانویه نفت، تزریق گاز، تسریع در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز با محوریت فازهای میدان پارس جنوبی است. از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار قاسمی در وزارت نفت جذب سرمایه داخلی و خارجی برای توسعه طرح‌های اولویت‌دار صنعت نفت است و بر این اساس، انتشار اوراق مشارکت و استفاده از منابع داخلی در دستور کار قرار دارد.

عملکرد قاسمی در قرارگاه خاتم‌الانبیا

گزارش خبرگزاری مهر همچنین حاکی است که از دی ماه سال ۱۳۸۶ تاکنون قرارداد پروژه‌های بزرگی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده است که حجم این قراردادها بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بر اساس این گزارش، دی ماه ۱۳۸۶ سردار سرلشگر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه با صدور حکمی رستم قاسمی را به عنوان مسوول جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منصوب کرده بود.

قاسمی پیش از آن به عنوان مسوول قرارگاه سازندگی نوح مشغول به فعالیت بود و طرح‌های مهمی را در منطقه پارس جنوبی اجرا کرده است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال حاضر نیز در طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶، ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ میدان مشترک پارس جنوبی مشارکت دارد که پیش‌بینی می‌شود بخشی از طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا اسفند ماه امسال در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

این مجموعه تاکنون قراردادهایی هم به منظور ساخت و راه‌اندازی خطوط لوله انتقال گاز طبیعی امضا کرده است که مجموعه کل خطوط لوله نفت و گاز که توسط خاتم الانبیا در حال اجرا است، حدود هفت هزار کیلومتر برآورد می‌شود.

در شرایط فعلی عملیات ساخت و راه‌اندازی فاز دوم خط لوله هفتم سراسری به طول ۲۷۰ کیلومتر، خط لوله ششم سراسری به طول ۶۰۰ کیلومتر، خط انتقال گاز ۵۶ اینچ پتاوه- پل کله به طول ۱۷۵ کیلومتر به همراه یک انشعاب ۴۰ اینچ به طول ۳۲ کیلومتر، خط لوله زمینی انتقال گاز ۵۶ اینچ در سرزمین اصلی و جزیره کیش به طول ۹۲ کیلومتر، خط انتقال گاز ۳۶ اینچ ملایر-خرم‌آباد به طول ۱۶۷ کیلومتر و تاسیسات تقویت فشار گاز خورموج- دیلم از مهمترین طرح‌های گازی این مجموعه است.

از سوی دیگر تاکنون قرارداد ساخت خط لوله اتیلن مرکز، احداث تاسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمی کاویان، تاسیسات آبگیر مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، تلمبه خانه شهید چمران اهواز، تاسیسات آبگیر و تصفیه خانه آب طرح توسعه میدان گازی کیش و ساخت انبارهای مکانیزه و تسهیلات صدور گوگرد در اسکله خدماتی پارس جنوبی از دیگر طرح‌های نفت و پتروشیمیایی در دست اجرا توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا است.

همچنین بهمن ماه سال گذشته قرارداد ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش تقریبی ۳/۱ میلیارد دلار به طور رسمی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شد.

طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به ری حدود ۶۵۰ کیلومتر بوده که با بهره‌برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت انتقال نفت خام ایران حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

همچنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از آبادان به ری به طول تقریبی ۹۵۰ کیلومتر و با هدف انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی وارداتی و تولیدات پالایشگاه‌های نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز شده است.