تکذیب ادعای هسته‌ای جدید منافقین

جشن راه‌اندازی نیروگاه بوشهر احتمالا اواخر ماه رمضان برگزار می‌شود

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: محتوای مذاکرات آتی علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه با مقامات روسیه در سفر به مسکو، زمان افتتاح رسمی نیروگاه بوشهر، رایزنی مقامات ایران با مقامات آلمانی و عراقی درباره گروه پژاک، بدهی نفتی پکن به تهران و ادعای تازه گروهک منافقین درباره برنامه هسته‌ای کشورمان محور سوالات دیروز خبرنگاران از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه بود. مهمانپرست دیروز در نشست خبری خود در واکنش به ادعای گروهک تروریستی منافقین مبنی بر اینکه مقامات ایران چند پروژه پراکنده در زمینه تحقیقات هسته‌ای را برای ساخت و تولید سلاح هسته‌ای در یک مرکز دفاعی در تهران گردهم آورده‌اند، گفت: این خبر صحیح نیست. طبیعی است که منافقین برای ادامه حیات نامشروع خود دست به فعالیت‌های مختلف می‌زنند و مطالب کذبی را به کشور ما نسبت می‌دهند و سعی می‌کنند با ارائه مطالب نادرست، جایگاهی برای خود در بین کشورهای غربی ایجاد کنند.

وی در عین حال، به کشورهای غربی توصیه کرد که با توجه به سوابق و عملکرد این گروه تروریستی، متوجه باشند و منافع خود را به خاطر مطالب کذب به خطر نیندازند و مسیرهای انحرافی را در دستور کار خود قرار ندهند.

پیش از این نیز منافقین اوایل سال جاری ادعای مشابهی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح کرده و گفته بودند که ایران در نزدیکی کرج کارخانه‌ای هسته‌ای دارد که تجهیزات مربوط به سانتریفیوژ‌ها را تولید می‌کند. علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان اما در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۰ در کنفرانس خبری مشترک با همتای اروگوئه‌ای خود در پاسخ به سوالی درباره این ادعا گفته بود: در مورد کارخانه مورد نظری که منافقین اعلام کردند، من تعجب می‌کنم.

این کشف جدیدی نیست. نطنز و اصفهان را هم اعلام کنند. ما سانتریفیوژ‌ می‌سازیم و در بخش‌های مختلف کشور ساخت قطعات سانتریفیوژ‌ انجام می‌شود. کارخانه‌ای هم در کرج هست که قبلا خبرنگاران از آن بازدید کرده بودند و آنجا قطعات را می‌سازیم. چیز محرمانه‌ای نیست. صالحی افزود: فکر می‌کنم اطلاعات و معلومات‌شان تهی شده و وضعیت منافقین به گونه‌ای است که الان شاهدیم در عراق چه اتفاقی افتاده. در دنیا هم منافقین تکلیفشان روشن است و مشخص است از چه اصولی پیروی می‌کنند، چه در کارنامه خودشان دارند و چه فجایعی را به بار آوردند.

وزیر خارجه تاکید کرده بود: این سایت چیز جدیدی نیست، کارخانجات متعددی در کشور هستند که مشغول ساخت تجهیزات مورد نیاز سازمان انرژی اتمی هستند.

مذاکره صالحی با روس‌ها درباره طرح لاوروف

وی همچنین درباره دعوت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان برای سفر به مسکو در آینده نزدیک گفت: این دعوت در ادامه رایزنی‌های مقامات دو کشور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به سفر اخیر فرستاده ویژه لاوروف به تهران و رایزنی‌های وی با مسوولان وزارت خارجه درباره تحولات منطقه افزود: در این سفر توافق شد که رایزنی‌ها ادامه یابد. یکی از محورهای مذاکرات دو وزیر خارجه در مسکو، ارتقای سطح روابط دوجانبه، بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و پیشنهادی خواهد بود که اخیرا روسیه در رابطه با فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ما مطرح کرد.

لاوروف حدود دو هفته پیش، پس از دیدار با مقامات ارشد واشنگتن برای احیای مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ طرحی با رویکرد گام به گام پیشنهاد کرد. بر اساس این طرح، با دریافت هر پاسخ ایران به سوالات غرب درباره موضوع هسته‌ای کشورمان، غرب بخشی از تحریم‌ها را کاهش خواهد داد.

اعتمادسازی باید دوجانبه باشد

مهمانپرست دراین باره همچنین گفت: ما از اینکه روسیه با دید مثبت تلاش می‌کند تا راه‌حل دیپلماتیک را جایگزین راه‌حل‌های اشتباه تهدید و فشار کند، استقبال می‌کنیم؛ ولی نکته‌ای که در رابطه با بحث فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما وجود دارد این است که ما قبلا در جهت اعتمادسازی گام‌های بزرگی برداشته‌ایم و فکر می‌کنیم اعتمادسازی باید یک حرکت دوجانبه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما در رابطه با بحث مدالیته، ابهاماتی را که آژانس در ۶ دسته متفاوت اعلام کرده بود، برطرف کردیم و به تأیید آژانس رسید. انتظار ما این بود که آژانس این را اعلام و پرونده در مسیر طبیعی خود قرار گیرد.

وی با اشاره به بیانیه تهران نیز اظهار کرد: ما در مورد بیانیه تهران نیز اقدام مثبت دیگری را انجام دادیم، اما متاسفانه، کشورهای غربی در پاسخ به آن با قطعنامه و تحریم، بداخلاقی کردند.

بر اساس این گزارش، بیانیه تهران عنوان شهرت یافته توافقنامه سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ است که وزیران خارجه وقت سه کشور در تهران ودر حضور سران سه کشور امضا کردند.

بر اساس این بیانیه، تهران موافقت خود را با انتقال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۴ درصدی به ترکیه و دریافت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی از غرب با وساطت ترکیه اعلام کرده بود. این توافقنامه اما مورد پذیرش کشورهای عضو ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) قرار نگرفت و بدین ترتیب هیچ گاه تحقق نیافت.

مهمانپرست دیروز همچنین با بیان اینکه اعتمادسازی از طرف کشور ما به عنوان یک گام مثبت و موثر انجام شده است، اظهارکرد: منتظریم گام بعدی در جهت اعتمادسازی و حرکت مثبت از سوی کشورهای مقابل صورت گیرد.

افتتاح رسمی نیروگاه بوشهر؛ اواخر رمضان

وی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود درباره راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر با بیان اینکه مراحل راه‌اندازی نیروگاه تقریبا به اتمام رسیده و در حال تست اتصال به شبکه سراسری است، گفت: در حال رایزنی با مقامات روس هستیم تا تاریخ مشترکی را برای برگزاری جشن راه‌اندازی این نیروگاه تعیین کنیم.

مهمانپرست درباره اظهارات مقامات روس که عنوان کرد‌ه‌اند منتظر اعلام نظر ایران برای زمان راه‌اندازی این نیروگاه هستند، نیز اظهار کرد: مراحل راه‌اندازی نیروگاه تکمیل شده و در حال حاضر تست‌های مربوط به اتصال به شبکه سراسری را پشت سر می‌گذارد.

وی افزود:‌ چیزی که مهم است اینکه بین مقامات ما و روسیه تاریخ مناسبی برای برگزاری مراسم افتتاح رسمی و جشنی که به همین مناسبت خواهیم داشت، تعیین شود. احتمالا در اواخر ماه رمضان این کار صورت گیرد.

ارائه بقیه اسناد مرتبط با پژاک به آلمان‌

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره گروهک تروریستی پژاک گفت: پیش از این نیز عنوان کردیم که به هیچ وجه بی‌ثباتی و ناامنی را در مرزهای خودمان تحمل نمی‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه این گروهک تروریستی اظهارات صریحی در انجام اقدامات خود داشته و به ترورهای مختلف اعتراف صریح کرده، بر مسوولان مختلف کشورهای درگیر این موضوع است تا نسبت به اخراج گروه‌های تروریستی از منطقه اقدام کنند. وی با تاکید بر اینکه مذاکرات ما با مقامات عراقی ادامه دارد، اظهار کرد: با مسوولان کشور آلمان که سرکرده این گروهک در آنجا اقامت دارد، نیز در حال مذاکره هستیم و از آنها خواسته‌ایم نسبت به دستگیری، محاکمه و تحویل سرکرده این گروهک اقدام کنند. قبلا تعدادی از اسناد فعالیت‌های تروریستی گروهک پژاک تحویل مقامات آلمان شده و بقیه اسناد نیز به آنها ارائه می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هرگونه مماشات با پدیده تروریسم و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از آنها، نتیجه منفی برای مردم در کشورهای مختلف از جمله اروپا خواهد داشت و نمونه آن را اخیرا در نروژ مشاهده کردیم.

هیچ مشکلی با چین درباره فروش نفت نداریم

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره بدهی ۳۰ میلیارد دلاری چین به ایران نیز گفت: در رابطه با همکاری‌های نفتی ما با سایر کشورها، ما این همکاری‌ها را در چارچوب معاملات تجاری و همکاری اقتصادی می‌بینیم که مقامات نفتی، بانکی و اقتصادی ما رایزنی‌های خود را انجام می‌دهند و هیچ مشکلی با چین در مورد فروش نفت‌مان نداریم.

وی افزود: مساله‌ای که در رابطه با پرداخت بدهی‌های هند مطرح شده، توسط مقامات ذی‌ربط در بخش‌های نفتی و بانکی در حال پیگیری است. در هر صورت باید این را از زاویه یک معامله تجاری دید و تلاشی که دشمنان نظام ما می‌خواهند انجام دهند تا همکاری‌های ما را با سایر کشورها محدود کنند که این تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.