دلایل افزایش ناامنی از نگاه رسمی

عکس: آکو سالمی

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: «ضعف قانونی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با حمل سلاح سرد»، «بزرگنمایی اخبار جرایم از سوی رسانه‌ها»، «القای ناامنی از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا» و «وقوع فتنه ۸۸» از جمله دلایل مهم افزایش ناامنی و وقوع حوادث اخیر کشور همچون تجاوز گروهی به زنان در خمینی شهر و کاشمر و قتل قوی ترین مرد ایران معرفی شد. مجلس در جلسه علنی روز گذشته موضوع امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار را با حضور مسوولان انتظامی و قضایی کشور بررسی کرد و حاصل آن شد که علی لاریجانی رییس مجلس برای جلوگیری از بزرگنمایی جرم و ناامنی در رسانه‌ها پیشنهاد کرد «قوه قضائیه مسوول اطلاع‌رسانی جرائم خشن باشد.» وی همچنین از قوه قضائیه و وزارت دادگستری خواست تا لایحه‌ای را متناسب با جرائم خاص و ویژه و حمل سلاح‌های سرد تدوین کنند.

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نیزخواستارپیگیری سریعتر «لایحه‌ پیشگیری از وقوع جرم شد» و گفت «رسانه‌ها باید طبق قانون با نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای بازدارندگی از وقوع جرم همکاری کنند.» از سوی دیگر، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پیشنهاد کرد«شورای عالی امنیت ملی در قالب طرحی موضوع ساماندهی صفحات حوادث روزنامه‌ها را رسیدگی کنند.»

محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور نیز خواستار اقدام عاجل وزارت ارشاد برای جلوگیری از انتشار اخبار اینچنینی شد. در شرایطی که دادستان کل کشور، وزیر دادگستری، وزیرکشور و فرمانده نیروی انتظامی در جلسه روز گذشته مجلس، بخشی از دلایل وقوع جرم و ناامنی در کشور را به نوعی توطئه دشمنان خارجی و اطلاع رسانی نادرست از سوی رسانه‌ها اعلام کردند، موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:« مهمترین راه برای جلوگیری از وقوع اینگونه اتفاقات این است که مسوولان در جهت توجیه آن برنیایند و قصور و تقصیر خود را بپذیرند.» اظهارات مسوولان انتظامی و قضایی کشور مبنی بر محکوم کردن رسانه ها در دامن زدن به ناامنی اجتماعی در کشور، اعتراضات برخی نمایندگان از جمله مصطفی کواکبیان را نیز به دنبال داشت. وی گفت: سه نفر مست لایعقل قوی‌ترین مرد ایران را کشته‌اند آن وقت از رسانه‌ها انتظار دارند که این موضوع را منعکس نکنند؟

احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز «رفتار نامطلوب رسانه‌ها» را در بروز احساس نا‌امنی در کشور موثر دانست و در زمینه برخورد با این افراد شرور و اراذل نیز گفت: واژه شرور و اراذل که در سال‌های اخیر زیاد استفاده می‌شود تعریف مشخصی ندارد.

ریشه‌های اصلی جرائم رسما از خارج هدایت می‌شود

بخش زیادی از جلسه علنی روز گذشته مجلس به بررسی موضوع امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار اختصاص داشت، در این جلسه فرمانده نیروی انتظامی گفت: مواد مخدر، مشروبات الکلی، بی بندو باری اخلاقی، ماهواره و تهاجم فرهنگی، ریشه‌های اصلی جرائم هستند که رسما از خارج از کشور هدایت می‌شوند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، با بیان اینکه امروز جرائم در دنیا روند رو به افزایش دارد، گفت: در منطقه ما نیز با حضور ابرقدرت‌ها شاهد سازماندهی برای ترویج جرائم در جمهوری اسلامی و تلاش برای بی‌ثبات سازی هستیم.

دهه ۷۰، دوره ضعف نیروی انتظامی

وی با اشاره به تشکیل نیروی انتظامی در سال ۷۰ گفت: دهه ۷۰، دهه ضعف و عقب روی بود و همه ساله در کشور شاهد افزایش سریع جرائم بودیم، علت این موضوع عدم توجه دولت به مقوله امنیتی بود. اما از ابتدای برنامه سوم، اهتمام مجلس و دولت را نسبت به تقویت بنیه انتظامی شاهد بودیم در برنامه سوم نیروی انتظامی موفق شد شیب افزایش جرائم را تا سر حد توقف پیش ببرد و در برنامه چهارم در اکثر شاخص‌های جرائم، کاهش یا عدم افزایش را تجربه کرده‌ایم.

احمدی‌مقدم به برخی آمارهای جرائم جنایی اشاره و خاطرنشان کرد: طبق آمارها در سال ۹۰ آمار قتل کاهش یافته ودر سال ۸۰ جرم قتل عمد ۲۱۰۹ فقره بود، در سال ۸۹ جرم قتل عمد ۱۲۷۷ فقره بود و در چهارماهه امسال نیز ۷۳۳ فقره آمار قتل داریم که این آمار در سال ۸۹ ، ۷۶۵ فقره بوده است لذا کاهش در این آمار را شاهد هستیم.

وی افزود: آمار ما بر حسب انگیزه‌های قتل در بخش‌های مختلف بدین گونه است که انگیزه قتل در بخش منکراتی و ناموسی حدود ۱۵ درصد، در بخش نزاع با مقدمه یا بی مقدمه ۲۳ تا ۳۰ درصد و قتل در زمان سرقت ۹ درصد در سال ۸۹ بوده است.

افزایش قتل‌های خانوادگی

وی با بیان اینکه تنها آمار قتل‌های خانوادگی در سال ۸۹ افزایش داشته افزود: دست پلیس در این خصوص به این علت که نمی‌تواند وارد خانواده‌ها شود بسته است. در این زمینه در سال ۸۰ با ۴۰۰ فقره (۲۸ درصد) و در سال ۸۹ با ۶۷۷ فقره (۲۹ درصد) مواجه شده‌ایم که افزایش را شاهد هستیم و این بسیار خطرناک است.

احمدی‌مقدم افزود: قتل توسط اتباع بیگانه ۱۵۰ فقره بوده است، این در حالی است که نرخ کشف قتل پنج درصد افزایش داشته است. همچنین آمار نشان می‌دهد که در سال ۸۰ نرخ سرقت مسلحانه ۱۶۰۰ فقره بوده که در سال ۸۹ به ۹۰۵ فقره کاهش یافته است.

وی در مورد آمار مربوط به تجاوز با بیان اینکه تا سال ۸۶ آمار مدونی نداشته‌ایم، گفت: از سال ۸۶ تاکنون ۸۰۰ الی ۹۰۰ فقره در باب تجاوز ثبت شده که البته بسیاری از موارد مربوط به تجاوز ثبت نمی‌شود. در این خصوص تعرض علیه زنان حدود ۴۰ درصد بوده است و ۶۰ درصد مربوط به مردان و معمولا افراد زیر ۱۵ سال بوده که با اغفال صورت می‌گیرد. احمدی مقدم در عین حال با بیان اینکه شاهد روند نزولی در جرائم کشور بوده‌ایم، گفت: روندها نشانگر بهبود یا ثبات در شاخص‌ها نشانگر این می‌باشد، این در حالی است که با کم‌ترین امکانات جرم‌ها را کشف می‌کنیم.

فعالیت بسیج درخصوص امر به معروف

وی با اشاره به ناکافی بودن توسعه و امکانات پلیس بر لزوم تقویت بسیج در خصوص امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: تضعیف اقتدار پلیس، موجب افزایش ناامنی در جامعه است. احمدی‌مقدم در ادامه ضرورت تقویت کمی و کیفی پلیس را یادآور شد و گفت: می‌خواستیم برای کانون‌های جرم خیز دوربین نصب کنیم، اما با موانع بسیاری مواجه شدیم.

فرمانده ناجا در خاتمه گفت: آمارها از زمان فتنه ۸۸ تا یک‌سال روند صعودی همه جرائم را نشان می‌دهد، چرا که فتنه ۸۸ موجب اقتدار شکنی و نهایتا تجلی مجرمین شد؛ اما خوشبختانه با نامه‌هایی که به مجلس دادیم و عنایت مقام معظم رهبری در دستور به وزیر کشور جهت رسیدگی به موضوع، این روند صعودی تا پایان سال ۸۸ متوقف شد و اکنون در حال تجربه روند نزولی جرائم هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین از مجلس خواست که قانون حمل سلاح سرد را سریع‌تر به نتیجه رسانده آن را تصویب کند.

پخش مستقیم دادگاه مجرمان خطرناک

دادستان کل کشور نیز گفت: در اینکه همه نیروهای قضایی، امنیتی و انتظامی، دولت و مجلس در جهت تامین امنیت اجتماعی حرکت می‌کنند تردیدی نیست، ولی با توجه به شرایط منطقه، مسائل سال ۸۸ و مساله به وجود آمده در ابتدای سال جاری، دشمن طمع کرده و ممکن است بخواهد ایجاد ناامنی یا القای ناامنی کرده و ناامنی را گسترش دهد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: دشمنان و بدخواهان نظام در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اگر پیشگیری نشود ممکن است به صورت سازماندهی شده، امنیت کشور را هدف قرار دهند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی قوه‌قضائیه در برخورد با جرائمی نظیر سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و تجاوز به عنف گفت: رییس قوه‌ قضائیه در همه‌ جلسات و خطاب به تمامی روسای دادگستری دستور دادند پرونده جرائم پرخطر خارج از نوبت و با پیگیری مستمر دنبال شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم، مراجع تقلید و مسوولان از ما توقع دارند دادگاه‌ها به صورت زنده پخش شود، ولی تبصره ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی می‌گوید حتی اگر دادگاه به صورت علنی برگزار شود، حق پخش تصاویر از رسانه‌ها را نداریم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه طبق قانون، ما حق نداریم چهره متهم را به مردم نشان دهیم، تا زمانی که حکم قطعی شود، گفت: برای رفع این مشکل لایحه‌ای را برای اصلاح این ماده آماده کرده‌ایم، ولی اگر مجلس بتواند در رسیدگی به این لایحه تسریع کند کمک شایانی به ما می‌شود.

وی در خصوص فعالیت رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی و انتقاد از شیوه کار آنها گفت: بیان این‌گونه اخبار خود اشاعه فحشا و القای ناامنی است.

حوادث اخیر سازماندهی شده نبود

وزیر کشور نیز با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی امنیت کشورمان را از همان روز اول انقلاب هدف قرار داده و تاکنون در صدد القای ناامنی در کشور بودند، گفت: برای مهار و کنترل ناامنی، دیپلماتی امنیتی را در وزارت کشور راه‌اندازی کرده‌ایم و این دیپلماسی دستاوردهای ارزشمندی را برای ثبات کشور به ارمغان آورده است. ایران با توجه به همه دشمنی‌ها و کانون‌های ناامنی در کشورهای همسایه، از امنیت خوبی برخوردار است. مصطفی محمدنجار با بیان اینکه بخش زیادی از توان ناجا صرف فتنه ۸۸ شد، گفت: امروز دشمنان دست به توطئه‌های پیچیده‌ای زده و تمام توان خود را صرف جنگ نرم کرده‌اند.

وی ادامه داد: غرب امروز با صدها شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان در طی ترویج رفتارهای خانوادگی توام با بی‌بندوباری، فمینیست،‌ شیطان‌پرستی و افکار منحرف است. لذا باید برای مقابله با ناتوی فرهنگی عزم جدی دستگاه‌ها جزم شود.

نجار ادامه داد:‌وقایع رخ داده اخیر در کرج، تهران و خمینی‌شهر به هیچ وجه زیبنده نبود، اما همین وقایع هم براساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که به صورت تصادفی انجام شده و به هیچ وجه سازماندهی شده نبود.

نجار خطاب به رسانه‌ها نیز گفت: رسانه‌ها باید به نحوی عمل کنند که به القای ناامنی دامن نزنند، چرا که بین ناامنی و القای ناامنی تفاوت وجود دارد.