تازه‌ترین مواضع رسمی ایران درباره تحولات جهان اسلام

نباید با مطالبات مسالمت‌آمیز مردم سوریه، برخورد خشونت‌آمیز شود

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طرح مکتوب ایران درباره لیبی به برخی کشورها داده شده و در حال رایزنی در این زمینه هستیم، گفت: امیدواریم به نقطه مشترکی برسیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه که یکشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه جام‌جم در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی و تحولات منطقه سخن می گفت، درباره وضعیت لیبی با بیان اینکه در این کشور به خاطر ورود غرب و اعضای ناتو وضعیت پیچیده‌تر شده است، گفت: حملات نظامی ناتو و درگیری‌ها و شور‌ش‌های داخلی باعث شده مردمی که هیچ سلاح و پناهی ندارند، آسیب جدی ببینند.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم با کمک سایر کشورهایی که علاقه‌مند برای حل این مساله هستند، در درجه اول ثبات را در لیبی ایجاد و امنیت مردم حفظ شود. در درجه بعد باید تلاش کنیم خواست مشترک اقشار مختلف مردم مستقیما در اداره کشور تاثیر داده شود و سیستمی در آنجا طراحی ‌شود که مجموعه برآیند خواست گروه‌های مختلف مردمی باشد و آنها مستقیما در اداره حکومت نقش بازی کنند. مهمانپرست ادامه داد: در مرحله سوم حتما باید جلوی دخالت کشورهای دیگر که معلوم نیست به دنبال چه اهدافی هستند، گرفته شود. باید تلاش کنیم تا مردم از این وضعیت نجات یابند. باید کمک‌های انسانی را برای آنها ارسال کرد. باید با کمک سایر کشورها تلاش کرد تا راه‌حلی مورد توافق کشورها که بتواند برای مشکلات داخلی لیبی کمک کننده باشد، ارائه کرد.

وی با بیان اینکه زمینه‌های این کار با رایزنی‌ها بین کشورهای مؤثر منطقه ایجاد خواهد شد، ‌گفت: طرحی آماده و به صورت مکتوب به برخی کشورها داده شده و در حال رایزنی هستیم. فکر می‌کنیم نقاط مشترک زیادی با طرح‌هایی که دیگر کشورهای اسلامی منطقه برای وضعیت لیبی دنبال کردند، دارد. با این رایزنی‌ها امیدواریم به نقطه مشترکی برسیم. مهمانپرست ادامه داد: مهم این است که نتیجه بیرونی این طرح‌ها باید حفظ جان مردم، مشارکت آنها در اداره کشورشان و اجازه ندادن به کشورهای خارجی برای دخالت در امور داخلی این کشور باشد.

فعالیت گروه‌های مسلح در سوریه

براساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه در بخشی دیگر از این گفت‌وگو اظهار کرد: برخی عنوان می‌کنند که شما (ایران) در بحرین، یمن، مصر و برخی کشورهای دیگر عنوان می‌کنید که باید به مطالبات مردم توجه کرد، چرا در رابطه با سوریه موضع دیگری دارید؟ وی افزود: ملاحظه‌ای که ما داریم و قبلا هم بارها مواضع اصولی‌مان را اعلام کردیم، بر همان مطالبی که در رابطه با سایر کشورها گفتیم، تأکید داشتیم. معتقدیم اگر مردم در سوریه مطالباتی دارند باید به آن توجه کرد و حتما نباید با مطالبات مردمی که به صورت مسالمت‌آمیز عنوان می‌شود، برخورد خشونت‌آمیز داشت.

وی اضافه کرد: ولی نکات قابل توجهی در مورد سوریه وجود دارد که باید به آن توجه داشت. باید ببینیم در کشورهای مختلف خواست اکثریت مردم چیست ؟ وی افزود: اگر خواسته‌های مردم مسالمت‌آمیز مطرح نشد و گروه‌های مسلح سازماندهی شده وارد شدند و دست به کشتار و خشونت زدند، معلوم است که می‌خواهند امنیت و ثبات یک کشور و منطقه را به هم بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در داخل سوریه در کنار عده‌ای از مردم که خواسته‌ها و مطالباتی داشتند که باید در حد خودشان به آن توجه شود، گروه‌هایی به صورت سازماندهی وارد عملیات شده و عملیات مسلحانه انجام می‌دهند. بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروهای پلیس سوریه ترور شدند و گورهای دسته‌جمعی از نیروهای پلیس ایجاد شد. مشخص است که مردم در تظاهرات مسالمت‌آمیز نیروهای پلیس را از بین نمی‌برند.

مهمانپرست گفت: مشخص است دستی وارد این کار شده که بی‌ثباتی و ناامنی را در سوریه ایجاد کند، به عنوان اینکه سوریه یکی از کشورهای خط مقدم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی است.

تحریم‌ها غیرانسانی است

وی درباره تشدید فشارها و اعمال تحریم‌های جدید بر کشورمان گفت: ما اصل این کار را غیرانسانی، ناعادلانه و غیرقانونی می‌دانیم؛ زیرا تحریم علیه ملت ما به بهانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای انجام می‌شود که حق ملت ماست.

وی افزود: معتقدیم فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ما نیز بهانه است، چون اگر به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ما را تحریم می‌کنند، این تحریم باید ظرف ۱۰ سال اخیر به وجود آمده باشد، ولی این در حالی است که ۳۰ سال است ملت ما را تحریم می‌کنند. زمانی که حتی بحث فعالیت هسته‌ای در کار نبود آنها ما را تحریم می‌کردند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مشکل آنها چیز دیگری است، گفت: آنها به دنبال این هستند که ما دست از استقلال و ارزش‌های انقلاب برداریم و تابع و تسلیم خواسته‌های این قدرت‌های بزرگ غربی باشیم. این شدنی نیست.

وی با بیان اینکه ما از هیچ تحریمی استقبال نمی‌کنیم، افزود: ما تحریم را مزاحمت برای ملت خود می‌دانیم و فکر می‌کنیم آنها عمدا این کار را انجام می‌دهند و برخلاف ادعایی که مطرح می‌کنند، هدفمان ملت ایران نیست بلکه دولت است، عمدا تلاش دارند تا ملت ما را دچار مشکل کنند تا به عنوان مثال نارضایتی اجتماعی ایجاد شود. مهمانپرست در عین حال تاکید کرد: به هیچ وجه به خاطر تحریم‌ها ما از مسیر خودمان دست برنمی‌داریم.