پایان عصر سفرهای استانی؟
آخرین جلسه استانی هیات دولت در فروردین 90- عکس: president.ir
دنیای اقتصاد-مرجان توحیدی: محمود احمدی نژاد به استناد آمار و آرشیوهای سایت ریاست جمهوری از اردیبهشت ماه سال جاری به سفر استانی نرفته و دور سوم سفرهایش را تاکنون ناتمام گذاشته است. به همین دلیل تقریبا سه ماه است که هیات دولت فقط در تهران تشکیل جلسه داده است و تمام سفرهای رییس جمهور به استان‌ها تنها به منظور افتتاح پروژه‌ها انجام می‌شود؛ سفرهایی بدون هیات وزیران و بدون تشکیل جلسه هیات دولت.

قم، آخرین مقصد سفرهای دور سوم سفرهای استانی رییس‌جمهور بود، سفر نود و یکم. اما احمدی‌نژاد روز پنجم خرداد امسال تنها برای ساعتی در 50 کیلومتری قم توقف کرد تا طرح آبرسانی به قم از سرشاخه‌های رود دز را افتتاح کند و بی آنکه در شهر حضور یابد به پایتخت بازگشت.
حضور متفاوت احمدی‌نژاد در قم بدون استقبال مردمی و سخنرانی، بی‌همراهی هیات وزیران و بی آنکه جلسه هیات دولت در این استان تشکیل شود، شاید سبب شد تا دستیار ارشد یعنی مجتبی ثمره‌هاشمی اعلام کند که این سفر، از نوع استانی آن محسوب نشده است.
پیش از آن قرار بود که این سفر اوایل اردیبهشت ماه انجام شود که در این میان ماجرای استعفای وزیر اطلاعات و حواشی آن پیش آمد. این ایام دقیقا مصادف با زمانی شد که باید آخرین سفر رییس‌جمهور در دور سوم سفرهای استانی‌اش به قم انجام می‌شد. پس از آن سریالی از اعلام زمان حضور احمدی‌نژاد در قم و بعد از آن لغو و تعویق حضور رییس‌جمهور به همراه هیات دولت در آخرین سفر استانی شکل گرفت و در نهایت رییس‌جمهور اوایل خرداد ماه برای افتتاح یک پروژه راهی این استان شد.
پس از آن محمود احمدی‌نژاد صرفا به منظور افتتاح پروژه‌های عمرانی راهی استان‌ها و شهرهای مختلف شد، سفرهایی که دیگر نه سخنرانی در جمع مردم را داشت و نه تشکیل جلسه هیات دولت. این در شرایطی بود که پیش از آن رییس جمهور دست کم در طول ماه دو یا سه سفر استانی انجام می‌داد. به عنوان نمونه و به استناد اطلاعات سایت ریاست جمهوری او در فروردین ماه سال جاری در تاریخ‌های هجدهم، بیست و چهارم و سی و یکم به استان‌های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کردستان سفر کرد که سفر به کردستان نودمین سفر استانی رییس جمهور در دولت‌های نهم و دهم بود. پیش ازآن نیز وی در سه ماه منتهی به آخر سال ۸۹ در مجموع شش سفر استانی داشته است. هفتم، چهاردهم و بیست و نهم دی به البرز،سمنان و یزد؛ سوم و بیست و هفتم بهمن به گیلان و بوشهر و یازدهم اسفند هم به لرستان.
تغییر شیوه سفر از اردیبهشت ماه
محمود احمدی نژاد پس از ماجراهای استعفای وزیر اطلاعات در اردیبهشت ماه سال جاری، رویکرد سفرهای خود را به نوعی از استانی به سفرهایی که صرفا به منظور افتتاحیه پروژه‌های عمرانی انجام می‌شد، تغییر داد. به عنوان مثال ۲۶ و ۲۹ اردیبهشت به یزد و مرکزی، ۱۲،۵،۳ و ۳۰ خرداد به خوزستان،قم،هرمزگان و زنجان و ۲۳،۱۵،۱۳،۲و ۲۷ تیر به شهرری، چابهار، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و اردبیل سفر کرد و روز گذشته هم به استان گلستان رفت. با این حال، دستیار ارشد وی اعلام کرده است که دور چهارم سفرها از بعد از ماه رمضان از سرگرفته خواهد شد. این البته تازه‌ترین اظهارنظر ثمره‌هاشمی در این خصوص است؛ چرا که پیش‌تر بدون اعلام تاریخ تاکید می‌کردند که به زودی دور چهارم سفرها از سرگرفته خواهد شد.
سفرهای استانی؛ ابداع دولت نهم
توقف سفرهای استانی اما از این زاویه قابل بررسی و دارای اهمیت است که محمود احمدی‌نژاد یکی از شعار‌های روی کار آمدن خود در دوره نهم ریاست جمهموری را همین موضوع انتخاب کرده بود. وی پس از پیروزی در انتخابات ۸۴ استارت سفرهای استانی خود را زد و در دوره دهم ریاست جمهوری نیز تاکید کرد که این روند را ادامه خواهد داد. حضور وزیران در سفرهای استانی، برخورد چهره به چهره آنها با مردم و رسیدگی به مشکلات شهرها و شهرستان‌ها و البته نقاط محروم از جمله ویژگی‌هایی بود که رییس جمهور همواره در دفاع از سفر‌های استانی و تداوم آن سخن می‌گفت. علاوه بر اینها تشکیل جلسات هیات دولت در استان‌ها و تصویب بیش از صدها مصوبه استانی در هر استان از دیگر مواردی بود که احمدی نژاد همواره بر آن انگشت می‌گذاشت و با دولت‌های قبل مقایسه می‌کرد. این در حالی بود که این سفرها منتقدان خاص خود را هم داشت.
منتقدان مصوبات بی‌نتیجه
این منتقدان که بعدها در قامت نمایندگان مجلس ظاهر شدند، گلایه‌های خود را از مصوبات استانی اعلام کردند. تقریبا در بیشتر روزهایی که مجلس جلسه علنی برگزار می‌کرد، نمایندگان شهرستانی تذکرهای متعدد خود را نسبت به اجرایی نشدن مصوبات دولت در ادوار مختلف آن بیان می‌کردند. مثلا بهمن محمدیاری نماینده طوالش، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه برخی مصوبات استانی دولت که مجوز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور را نداشته باشند اجرایی نخواهند شد، گفته بود:‌ از مهم‌ترین موانعی که پیش روی مصوبات استانی دولت قرار دارد این است که این پروژه‌ها فاقد مجوز ماده ۳۲ هستند یعنی مطالعات این پروژه‌ها به تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نرسیده است.
یا در موردی دیگر، محمد علی کریمی نماینده کرمان به همین خبرگزاری گفته بود: تعریفی که ما و مردم از اتمام یک طرح و پروژه داریم با تعریفی که دولت دارد متفاوت است. از این رو از نظر ما بسیاری از مصوبات سفرهای دولتی هنوز حتی اجرایی هم نشده است. وی گفته بود: دولت وقتی برای طرحی بودجه اختصاص می‌دهد آن را تمام شده می‌داند در حالی‌که مردم توقعی بیش از این دارند و زمانی که طرح قابل بهره‌برداری باشد آن را تمام شده تلقی می‌کنند. یا به عنوان نمونه‌ای دیگر احمد آوایی نماینده دزفول به خانه ملت گفته بود که تنها 5 درصد مصوبات در دزفول اجرا شده است. از این نمونه‌ها در مجلس کم نیست.
در کنار عدم اجرای مصوبات حتی برخی نماینده‌ها از این نکته سخن گفتند که بحث عدالت هم در تقسیم بودجه‌ای برای مصوبات استان‌ها به درستی رعایت نمی‌شود و در این میان برخی استانداران نقش بسزایی برای تامین اعتبار مصوبات دارند، نقشی که برخی دیگر از استانداران از آن بی‌بهره هستند. به عنوان نمونه موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد نیز در گفت‌وگو با همشهری گفته است که برخی از استانداران با توانمندی بیشتری که دارند مصوبات مناسب‌تری را برای استان خود به تصویب می‌رسانند، ولی برخی از استان‌ها به‌دلیل اینکه استاندار از چنین توانی برخوردار نیست، نمی‌توانند در این بخش به سهم اصلی خود دست یابند برای همین اجرای کامل عدالت بودجه‌ای در راستای توسعه متوازن استان‌ها باید مورد توجه اعضای دولت قرار گیرد. این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که فعلا سفرهای استانی مسکوت مانده است و هنوز مشخص نیست که آیا بعد ازماه رمضان و در پی چهار ماه تاخیر، دوباره از سر گرفته خواهد شد یا خیر.

بهره‌برداری از ۲ طرح عمرانی در گلستان
محمود احمدی نژاد پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) در جریان سفر به استان گلستان بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول را افتتاح کرد. به گزارش سایت ریاست جمهوری، برای احداث این نیروگاه در مجموع 340 میلیون یورو هزینه شده که آورده بخش خصوصی یک هزار و 700 میلیارد ریال بوده است. با احداث این نیروگاه برای 130 نفر به طور مستقیم و 400 نفر به طور غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است. احداث این نیروگاه که از ابتدای سال 1387 آغاز شده جزو مصوبات دور اول سفرهای استانی هیات دولت بوده است و شش ماه زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسیده است. همچنین کارخانه سیمان پیوند گلستان با ظرفیت تولید بیش از 3 هزار و 300 تن سیمان در روز با حضور رییس‌جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.برای احداث کارخانه سیمان پیوند گلستان بیش از یک هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و با احداث آن برای 330 نفر اشتغال ایجاد شده است که با تکمیل فازهای بعدی، ظرفیت اشتغالزایی این مجموعه به یک هزار و 350 نفر خواهد رسید.با افتتاح این کارخانه، استان گلستان به جمع صادر کنندگان سیمان کشور پیوست. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح این دو طرح، شرایط نظام سلطه را در بخش اقتصاد بسیار سخت دانست و گفت: البته آنان تلاش می‌کنند مشکلات اقتصادی خود را با انتشار دلار و یورو بدون پشتوانه به سایر ملت‌ها منتقل کنند؛ اما دوران این‌گونه اقدامات نیز به پایان رسیده است و اقتصاد جهانی دیگر ظرفیت پذیرش آن را ندارد و از همین‌رو امروز تبعات انتشار دارایی‌های کاغذی به اقتصاد غرب بازگشت خورده است و ریشه اصلی بحران اقتصادی کنونی غرب بازگشت دلارهای تقلبی به اقتصاد خودشان است. وی گفت: هر کس با هر شعار و تابلویی بخواهد همدلی و عزم ملت ایران را برای ساختن کشور بر هم زند، اگر نگوییم عنصر دشمن است یک عقب‌افتاده سیاسی است. وی اهمیت وجود صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت آمادگی دارد از محل منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزان‌قیمت برای توسعه صنایع تبدیلی در اختیار کشاورزان قرار دهد. احمدی‌نژاد در ادامه از طرح‌های بزرگ دولت برای توسعه و پیشرفت استان گلستان خبر داد و گفت: بین ایران، قزاقستان، ترکمنستان توافق بزرگی برای احداث مسیر ترانزیت شمال به جنوب طراحی شده که علاوه بر ایجاد تحول در شبکه حمل‌ونقل آسیای مرکزی و خاورمیانه، موجب رونق زندگی مردم نیز خواهد شد. احمدی‌نژاد گفت: به زودی آزادراه حاشیه دریای خزر از گرگان به رشت که در کنار آن قطار سریع‌السیر نیز پیش‌بینی شده عملیاتی خواهد شد.