ورود برخی مقامات آمریکایی به خاک ایران ممنوع می‌شود

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته یک فوریت طرحی را تصویب کردند که براساس آن «تحریم و تعقیب برخی مقامات آمریکایی» از سوی ایران انجام می‌شود. در صورت تصویب نهایی این طرح که به امضای ۱۹۶ نفر از نمایندگان رسیده بود، ورود ۲۶ تن از مقامات آمریکایی به خاک ایران ممنوع می‌شود. این طرح ۶ ماده‌ای که از سوی کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی طراحی شده است، دلیل توجیهی برای تحریم این افراد را جنایات وسیع ایالات متحده آمریکا علیه بشریت خوانده است.

براساس این طرح، مقامات و فرماندهان آمریکایی مسوول جنایات بین‌المللی و نقض حقوق بشر که لیست آنها توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تهیه و منتشر می‌شود، مشمول موارد تحریمی و تعقیبی این طرح می‌شوند.همچنین اسامی ۲۶ نفر از مقامات آمریکایی مشخص شده است و لیست تکمیلی نیز متعاقبا اعلام و به این لیست افزوده خواهد شد.

به موجب متن طرح، همه اموال و دارایی‌های این افراد یا شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی وابسته به آنها تحت هر نام و عنوان که در ایران قرار داشته یا تحت کنترل یا در اختیار هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی قرار گیرد، ضبط و توقیف می‌شود.

همچنین، هرگونه همکاری، مشارکت، اخذ یا ارائه کمک اعم از مالی یا غیر مالی، مساعدت و ارائه خدمات یا کالاها توسط اشخاص ایرانی یا اشخاص مذکور در این قانون یا اشخاص وابسته به آنها ممنوع است.

این طرح می‌افزاید: ورود افراد مذکور به هر نقطه از خاک جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

براس ماده دیگری از این طرح،به منظور پیگیری موارد فوق، کمیته‌ای به ریاست دادستان کل کشور متشکل از وزرای اطلاعات، کشور، امور خارجه، رییس سازمان صدا و سیما، فرماندهی نیروی انتظامی و ۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (یک نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یک نفر از کمیسیون قضایی و حقوقی با انتخاب کمیسیون‌های مزبور) به عنوان ناظر تشکیل می‌شود.

در تبصره طرح آمده است: این کمیته موظف است هر ۶ ماه یکبار گزارش نحوه و چگونگی اجرای این قانون را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه کند. همچنین قوه قضائیه مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات، این اشخاص را به دلیل ارتکاب جنایات بین‌المللی و جرائم علیه افراد و اتباع ایرانی تحت تعقیب قرار دهد.

تعداد آرای نمایندگان به فوریت این طرح، به دلیل عدم نمایش آرا از مونیتور رسمی صحن علنی مجلس مشخص نبود. روز گذشته نتایج هیچ یک از رای‌گیری‌های انجام شده در صحن علنی مجلس بر روی مونیتور اصلی که برای اطلاع میهمانان و خبرنگاران است، به نمایش در نیامد. به نظر می‌رسد این موضوع همزمان با راه‌اندازی سامانه رای‌گیری اثر انگشتی است.