172485113871383500+copy

ایران روز گذشته میزبان رهبر ملی ترکمنستان بود. قربانقلی بردی‌محمداف، دومین ‌میهمان خارجی دولت چهاردهم پس از تشکیل کابینه است. پیش از این امیرمحمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر کرده بود. رهبر ملی ترکمنستان در جریان سفرش به تهران با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد و از رئیس‌جمهوری برای سفر به عشق‌آباد دعوت به عمل آورد. همچنین در جریان این سفر 4سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید. ترکمنستان از جمله کشورهایی بود که مقاماتش برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به ایران دعوت شده بودند و درهمین راستا رشید مردوف، معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه این کشور به تهران سفر کرده بود. او همچنین دیداری با پزشکیان داشت.

تاکید برگسترش همکاری میان تهران و عشق‌آباد

رهبر ملی ترکمنستان دیروز هنگام ورود به تهران مورد استقبال فرزانه صادق‌مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. استقبالی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. وی سپس به دیدار مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور رفت و در مجموعه کاخ سعدآباد مورد استقبال رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت. در ادامه رئیس‌جمهوری و رهبر ملی ترکمنستان در یک نشست خبری شرکت کردند‌. مسعود پزشکیان در این نشست خبری با اشاره به توافقات راهبردی میان ایران و ترکمنستان، ابراز امیدواری کرد که این توافقات منجر به گسترش همکاری‌های فی مابین شود. وی اظهار کرد: امیدواریم رهبر عزیز ترکمنستان ایام خوبی را در ایران سپری کنند و ان‌شاءالله در زمان بسیار نزدیکی در عشق‌آباد با ایشان دیدار خواهیم داشت و آنچه را نوشتیم را به صورت عملیاتی دنبال خواهیم کرد.

دعوت از پزشکیان برای سفر به ترکمنستان

رهبر ملی ترکمنستان نیز در این نشست خبری با تاکید بر همکاری گسترده ایران و ترکمنستان از پزشکیان دعوت کرد تا برای حضور در مراسم سالگرد مختومقلی فراغی شاعر ترکمن در این کشور حضور یابد. وی افزود: ما همیشه نسبت به همکاری با برادران ایرانی اهمیت زیادی قائلیم، این همکاری‌ها، قدمت تاریخی دارد همیشه بر این تلاشیم تا این همکاری را بیش از این گسترش دهیم، همان‌گونه که برادرم آقای پزشکیان گفتند، این مذاکرات در فضای دوستی و برادرانه برگزار و منجر به امضای چند سند همکاری شد. وی گفت: من تشکر ویژه از برادران ایرانی‌ام دارم چون ترکمنستان تنها کشوری است که در مجمع عمومی سازمان ملل دو بار بی‌طرف شناخته شد و در این بی‌طرفانه شناخته شدن، ایران نقش بسزایی داشت و بنابراین از این همکاری ایران کمال تشکر را داریم.

به گزارش «ایرنا»، رهبر ملی ترکمنستان اظهار کرد: برخی مسائل و پروژه‌های کلان مانند گاز، انرژی، برق، جاده و حمل و نقل را در مذاکرات داشتیم که امیدواریم ثمره آن، نتایج مثبتی در اجرای طرح‌ها برای ما داشته باشد، همچنین به این توافق رسیدیم که پیگیری این همکاری‌ها را به کمیسیون مشترک واگذار کنیم تا آنها اجرایی شدن طرح‌ها را پیگیری کنند.

قربانقلی بردی‌محمداف ادامه داد: اعتقاد کامل دارم که این طرح‌ها نه تنها در سطح دوجانبه بلکه در سطح منطقه اهمیت زیادی خواهد داشت، همیشه در طول سال‌ها شاهد همکاری انسان‌دوستانه و فرهنگی بین دو کشور بودیم، بین دو کشور برادر، شخصیت‌های مشترک زیادی داریم که یکی از آنها مختومقلی است و در آینده‌ای نزدیک مراسم بزرگداشت وی را برگزار می‌کنیم. وی تاکید کرد: ما از دکتر پزشکیان دعوت کردیم تا در همایش گرامیداشت مختومقلی حضور داشته باشد. وی با اشاره به اینکه امروز مذاکرات گسترده‌ای داشتیم و قطعا این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید، گفت: ما روابط برادری بین ایران و ترکمنستان داریم که امیدوارم ابدی باشد.

سندهای همکاری درچه مورد بود؟

در ادامه مقامات ایران و ترکمنستان در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رهبر ملی ترکمنستان، ۴ سند همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف امضا کردند. یکی از این چهار سند همکاری برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ است که از سوی سیدعباس عراقچی و رشید مردوف وزرای امور خارجه دو کشور به امضا رسید.همچنین یادداشت تفاهم خواهر‌خواندگی بین بندر امیرآباد جمهوری اسلامی ایران و بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان به امضای فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و محمدخان مدیرعامل شرکت ترکمنستانی، رسید‌.

توسعه تعاملات گاز طبیعی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت دولتی ترکمن گاز نیز ازسوی مجید چگینی، معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ترکمن گاز به امضا رسید‌. همچنین طرح اقدام مشترک درباره تعمیق و توسعه همکاری‌های گمرکی دو کشور از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به امضای مقامات دو کشور رسید.

اقدام راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی

ظهر روز گذشته نیز نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان برگزار شد. گسترش همکاری در بخش‌های نیرو، ترانزیت، برق، همکاری‌های مشترک دو کشور در بخش گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، هدف‌گذاری برای ترانزیت 20 میلیون تنی کالا میان دو کشور، تسهیل صدور روادید، توسعه همکاری‌ها در بخش بنادر و دریانوردی، کریدوری و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از جمله مهم‌ترین محورهای سخنان وزرای نیرو، نفت و راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان بود.

 در این نشست پزشکیان روابط ریشه‌دار و تاریخی دو کشور را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: ما با پایبندی نسبت به تفاهمات و پیمان‌های صورت گرفته میان دو کشور، برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی گسترش روابط آمادگی کامل داریم. وی در ادامه توافقات صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان در بخش گاز را اقدامی راهبردی در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه و در چارچوب تامین منافع دو کشور عنوان کرد و افزود: بنده شخصا اجرای توافقات و تعهدات به امضا رسیده میان دو کشور را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم در دیدار آتی که در عشق‌آباد انجام خواهد شد، شاهد تحقق و اجرای کامل این توافقات باشیم.

به گزارش «ایسنا»، در ادامه این جلسه عراقچی، وزیر امور خارجه نیز در سخنانی با اشاره به روابط بسیار خوب و مواضع مشترک ایران و ترکمنستان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، مرز میان دو کشور را از جمله امن‌ترین نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران عنوان و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مرزها به نفع دو کشور و دو ملت تاکید کرد. وی همچنین بر لزوم همکاری‌های مشترک دو کشور در کمک به افغانستان برای برون‌رفت این کشور از چالش‌ها و مشکلات تاکید کرد.قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه روابط میان دو کشور برای ترکمنستان و ابراز خرسندی از سطح بسیار خوب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران-عشق‌آباد، بر عزم دولت این کشور برای حمایت از ابتکارات بین‌المللی ایران تاکید کرد. رهبر ملی ترکمنستان در ادامه با اشاره به تلاش‌های این کشور در زمینه استقرار صلح و ثبات در منطقه، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ترکمنستان همچنین علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و افزایش همکاری‌ها در حوزه دریای خزر است.