نخستین وزیر پیشنهادی که روز گذشته مطابق حروف الفبا، در صحن مجلس برنامه کاری‌اش مورد نقد مخالفان و از سوی دیگر دفاع نمایندگان موافق قرار گرفت، اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات بود‌. در ابتدای این جلسه، ابراهیم رضایی نظر کمیسیون امنیت ملی درباره خطیب را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد. همچنین ولی‌الله بیاتی اعلام کرد که نظر سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی موافق با وزیر پیشنهادی اطلاعات است. مجتبی زارعی نماینده مردم تهران تنها مخالف صلاحیت خطیب بود که البته دلیل مخالفت او در سخنانش مشخص نشد‌. او تنها به این جمله بسنده کرد که «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم، اما رای من نمادین است».

او همچنین گفت: من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمنا هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم. سپس نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی، کارآمدی، مبارزه با فساد، نفوذ و آسیب‌های اجتماعی را از جمله دلایل تایید وی برای سکانداری این وزارتخانه عنوان کردند. ازجمله علاء‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در این مدت وزارت اطلاعات با قدرت عمل کرده و در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن موفق عمل کرده است. همچنین احمد جباری نماینده بندرلنگه که در موافقت با خطیب گفت او به هیچ حزب، گروه و جریانی تعلق ندارد.

سید‌اسماعیل خطیب نیز در جلسه علنی دیروز در دفاع از برنامه‌های خود گفت: وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات ضد تروریستی و ضد اطلاعاتی غالب برنامه‌های دشمنان را با شکست مواجه کرده است. به گزارش «ایرنا»، وی افزود: امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور، میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد. خطیب با اعلام اینکه جاسوسان موساد در ۲۸ کشور را شناسایی کردیم، در ادامه تاکید کرد: تقویت وفاق ملی و انسجام داخلی سرلوحه برنامه‌های وزارت اطلاعات در دولت جدید خواهد بود و وزارت اطلاعات مطابق برنامه هفتم توسعه‌ برنامه‌های خود را ادامه خواهد داد.

مخالفان همتی چه گفتند؟

سپس بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد آغاز شد. در ابتدا فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی خبر داد. در ادامه حسین صمصامی، محسن زنگنه و فاطمه محمد‌بیگی در مخالفت با همتی سخن گفتند. حسین صمصامی نماینده تهران با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست؛ گفت که همتی نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است. زنگنه نیز گفت: آقای همتی بانک مرکزی را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدینگی تحویل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدینگی تحویل دادند؛ یکی از دلایل این اتفاق نیز بی‌انضباطی بانک‌ها بوده است. او همچنین گفت که همتی اصولا اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارد و در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و دو سال بعد همین بانک را با  ۱۶ هزار میلیارد و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهد.

 شمس‌الدین حسینی و فرید موسوی نیز در موافقت با وزارت همتی، از حفظ ذخیره ارزی پس از خروج از برجام به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم همتی یاد کردند. فرید موسوی نیز در واکنش به اظهارات صمصامی نماینده مخالف همتی که گفته بود «آقای همتی از متهمان چای دبش است که دولت شهید رئیسی را متهم کرده است» گفت: گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری. شمس‌الدین حسینی نیز با بیان اینکه به من زنگ زدند که لطفا به همتی رای ندهید، گفت: آقای همتی تعهد داد که از ابزارهای پولی و بانکی استفاده و اهداف برنامه توسعه را دنبال کند.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هم در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، گفت: بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن که در ۵ سال گذشته در محدوده ۴۰ درصدی بوده، قدرت خرید مردم عزیز و معیشت آنها را تحت تاثیر جدی قرار داده است. همتی همچنین بر لزوم کنترل تورم تاکید کرد و گفت: اصلاح بانک‌های ناتراز و متوقف کردن اضافه‌برداشت‌های آنها از بانک مرکزی و خلق نقدینگی یکی از اقدامات فوری در جهت حمایت از بانک مرکزی برای انجام وظیفه خود در خصوص کنترل تورم است.

بررسی پرحاشیه صلاحیت عراقچی در مجلس

نمایندگان مجلس سپس به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداختند. در ابتدای این جلسه، ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون از موافقت با حضور سیدعباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه خبر داد. با این حال عراقچی مخالفان سرسختی برای رسیدن به صندلی وزارت داشت. برجام و امضای آن از دلایل اصلی مخالفان با عراقچی بود. محمدرضا صباغیان نماینده بافق، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه از او در مورد دلیل امضای برجام سوال کرد و گفت چرا قرارداد یک‌طرفه برجام را امضا و اجرا کردید که طرف مقابل از آن خارج شده و بعد هم اجرا نکند. امیرحسین ثابتی، نماینده تهران نیز با بیان اینکه «عراقچی دیپلمات واقع‌بینی نیست»، اظهار کرد: «امضای کری تضمین است» را چه کسی گفت؟ ثابتی گفت: برخی از نمایندگان این روزها برای رای‌آوری برخی وزرا از جمله عراقچی بازی خطرناکی را شروع کردند. برخی موافقان عراقچی می‌گویند حتما به او رای بدهید مگر نمی‌دانید یک نفری گفته او باید وزیر شود. خود آقا بارها گفتند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند. ثابتی همچنین فیلم‌ تقطیع شده عراقچی را در مجلس پخش کرد.

محمدرضا احمدی دیگر مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز گفت: آقای عراقچی، از کجا معلوم وقتی وزیر شدید سیاست التماسی را ادامه ندهید؟ شما در قلب رآکتور اراک بتن ریختید و شروط رهبری را نادیده گرفتید. موافقان عراقچی در مقابل معتقد بودند او برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد و رای بالای مجلس به عراقچی پیام مهمی به دنیا مخابره می‌کند.

سپس وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. او سیاست خارجی دولت چهاردهم را «فراگیر، فعال و اثرگذار» خواند  و در مورد مناسبات با اروپا هم گفت: اگر اروپا رفتارهای نادرست و خصمانه خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اصلاح کند، در فهرست اولویت‌های ما قرار خواهد گرفت و بالاخره، سیاست ما در مورد آمریکا، سیاست «مدیریت تخاصم» خواهد بود و نه «رفع تخاصم». عراقچی در بخشی از سخنانش به انتقادات ثابتی از خود نیز پاسخ داد و گفت: آقای ثابتی! من نمی‌گویم که مرگ بر وطنی که هم‌وطنم عراقچی است، بلکه می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می‌دهد بدون لکنت صحبت کند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را زیر سوال ببرد؛ من به همه منتقدان خود احترام می‌گذارم.

ظفرقندی زیر تیغ تیز مخالفان

در نوبت بعد‌ازظهر مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد‌. در ابتدای این جلسه‌ اعلام شد که کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون آموزش با وزارت محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان موافق است. با این حال روح‌الله عباسپور، مالک شریعتی، محمد پاکمهر و ابراهیم رضایی از مخالفان ظفرقندی بودند‌. آنها امضای بیانیه‌هایی در مورد مسائل سال ۱۴۰۱ و سابقه تند سیاسی‌اش را از دلایل مخالفت با ظفرقندی اعلام کردند‌. محمد پاکمهر نماینده مردم بجنورد نیز وزیر پیشنهادی بهداشت را سیاسی‌ترین عنصر کابینه توصیف کرد. مالک شریعتی نیاسر دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت هم گفت: مطالب ایشان در فضای مجازی موجود است. گفته است آمبولانس‌ها را با نیروهای نظامی پر کرده‌اند! ظفرقندی رئیس بیمارستان خوبی است، اما وزیر بهداشت خوبی نخواهد شد. 

در مقابل نمایندگان موافق در سخنانی دلایل موافقت خود را با وزارت ظفرقندی اعلام کردند. در ادامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در دفاع از برنامه‌هایش گفت: آماده‌ام با تمام توان، ظرفیت و تجربه و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند و این جمله عصاره همه برنامه‌های حوزه سلامت است. وی تاکید کرد: پذیرفتن وزارت در شرایط فعلی کشور تفاوت چندانی با حضور در تیم‌های اضطراری زمان جنگ تحمیلی ندارد. وی همچنین گفت: گفتند من گفته‌ام انتخابات مهندسی شده. دکتر پزشکیان که الان رئیس‌جمهوری هستند در آن انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر دخالت بزرگان نبود امروز او رئیس‌جمهور نبود؛ بالاخره نمی‌توان واقعیت را کتمان کرد. اگر بدون دلیل حذف کنند انتخابات در آن ناحیه مخدوش می‌شود.

در ادامه جلسه بعد‌ازظهر نمایندگان به بررسی صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداختند‌. در ادامه نمایندگان مخالف از جمله عباس گودرزی تصریح کرد که میدری نگاه ضد جمعیتی دارد. میدری نیز در دفاع از برنامه‌هایش گفت: اصلاح‌طلبان فرزندان ایران هستند و برخاسته و وفاداران به انقلاب هستند. سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌شود وفاق ملی انجام داد.