هم ایران و هم حماس می‌‌‌گویند که ترور ۳۱ ژوئیه رهبر سیاسی حماس در تهران توسط اسرائیل انجام شده است؛ با وجودی که مقامات اسرائیل در این رابطه اظهار نظری نکرده‌‌‌اند اما به طور گسترده تصور می‌‌‌شود که تل‌‌‌آویو پشت آن حمله بوده است.علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران می‌‌‌گوید که کشورش «چاره‌‌‌ای» جز پاسخ دادن ندارد و این پاسخ «در زمان مناسب و به شکل مناسب» داده خواهد شد. باقری کنی همچنین واکنش احتمالی ایران را «نه تنها دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود» بلکه «دفاع از ثبات و امنیت کل منطقه» توصیف کرد.

هنیه در مهمانخانه‌‌‌ای خاص و در حالی که برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌جمهور جدید کشور به تهران سفر کرده بود، مورد هدف قرار گرفت که نقض امنیت ایران بود. از آن زمان و در بحبوحه نگرانی‌‌‌هایی که انتقام ممکن است منجر به درگیری گسترده‌‌‌تر با اسرائیل شود، هر نشانه، سخنرانی یا بیانیه‌‌‌ای از سوی ایران برای نشان دادن چگونگی و زمان واکنش این کشور به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. اما باقری کنی هیچ سرنخی ارائه نکرد و با توجه به اطلاعات آشکار محدود غرب، هنوز مشخص نیست که ایران چه برنامه‌‌‌ای می‌‌‌تواند داشته باشد.

در ماه آوریل، حمله‌‌‌ای به مجتمع دیپلماتیک ایران در دمشق، پایتخت سوریه، منجر به جان باختن چند افسر بلندپایه ایران شد؛ آن حمله هم گمان می‌‌‌رود توسط اسرائیل انجام شده باشد. هرچند مسوولیت آن را نیز بر عهده نگرفت. ایران پس از چند روز این اقدام اسرائیل را تلافی کرد و برای نخستین بار بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد را به سوی اسرائیل پرتاب کرد. هر چند گفته می‌‌‌شود که اغلب این پرتابه‌‌‌ها رهگیری شد. هفته گذشته، مقامات آمریکایی اعلام کردند که ایران ممکن است این بار برای اعاده بازدارندگی‌‌‌اش عملیات بزرگ‌تری را تدارک ببیند. با این حال، گزارش‌‌‌های اخیر رسانه‌‌‌ها درباره ترور اسماعیل هنیه در ایران و این مساله که هیچ ایرانی‌‌‌ای طی این عملیات ترور نشده، همزمان با تلاش‌‌‌های دیپلماتیک کشورهای غربی و عربی، ممکن است تهران را متمایل به برنامه‌های جایگزین کند.

وزیر امور خارجه اردن در اوایل این هفته سفری کم‌‌‌سابقه به ایران داشت و روز چهارشنبه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، با مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌جمهور جدید ایران صحبت کرد و رئیس جمهوری فرانسه، از او خواست که «هر کاری را برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی جدید انجام دهد.» در همین حال، انتظار حمله دیگری به اسرائیل، از سوی حزب الله لبنان که مورد حمایت ایران است، وجود دارد. این گروه متعهد شده است که به ترور فرمانده ارشد خود فواد شکر توسط اسرائیل، که تنها چند ساعت قبل از ترور هنیه در سنگر آن در ضاحیه، در حومه جنوبی بیروت رخ داد، پاسخ دهد. از زمانی که حزب‌الله حملات خود را علیه اسرائیل، یک روز پس از حملات حماس در ۷ اکتبر، تشدید کرد، نگرانی ها در مورد درگیری بزرگ در لبنان به بالاترین حد خود رسیده است.

بیشتر تنش‌‌‌ها در مناطقی در امتداد مرز لبنان و اسرائیل مهار شده است و حزب‌الله و اسرائیل همچنان نشان می‌‌‌دهند که علاقه‌‌‌ای به یک جنگ همه‌جانبه ندارند. تاکنون، این گروه عمدتا تاسیسات نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است، اگرچه حملات آن به طور فزاینده‌‌‌ای پیچیده‌‌‌تر شده و مواضع عمیق‌‌‌تری را در داخل سرزمین‌‌‌های اشغالی هدف قرار می‌‌‌دهد. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌‌‌الله، که قول پاسخ «قوی» و «موثر» را داده است، فواد شکر را «ذهن استراتژیک مقاومت» توصیف کرد و گفت که آنها با یکدیگر یک ساعت قبل از ترور تلفنی صحبت کرده بودند. پیشتر حزب‌‌‌الله، ترور فرماندهان ارشد خود را با شلیک موشک به اسرائیل، تلافی می‌‌‌کرد. اما امروز ترور چنین شخصیت بلندپایه‌ای‌‌‌ در پایگاهشان در پایتخت لبنان احتمالا به واکنش نمادین‌‌‌تری منجر خواهد شد، اگرچه به نظر می‌‌‌رسد که این پاسخ مطابق با آنچه این گروه به عنوان قوانین برخورد توصیف می‌‌‌کند، خواهد بود.

در لبنان، جایی که مردم هنوز ویرانی‌‌‌های ناشی از جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب‌الله و اسرائیل را به یاد می‌‌‌آورند، بسیاری از شروع یک درگیری دیگر هراس دارند. حزب‌‌‌الله با موشک‌‌‌های هدایت‌‌‌شونده دقیق و پهپادهای تهاجمی خود، عنصر کلیدی بازدارندگی ایران، درست در مرزهای اسرائیل است. اسرائیل، برنامه هسته‌‌‌ای ایران را به عنوان تهدید وجودی می‌‌‌بیند و اگر تاسیسات آن مورد حمله اسرائیل قرار گیرد، حزب‌‌‌الله احتمالا نقش حیاتی در واکنش ایران ایفا خواهد کرد. حزب الله لبنان گروه اصلی جریانی موسوم به محور مقاومت است؛ جریانی که مورد حمایت ایران قرار دارد و اعضای آن تا به امروز حملات زیادی علیه اسرائیل و اهداف غربی انجام داده‌‌‌اند.مشخص نیست که آیا امروز ایران و نیروهای نیابتی آن واکنش خود را هماهنگ خواهند کرد یا خیر، اگرچه گزارش‌‌‌های رسانه‌‌‌های آمریکایی حاکی از آن است که حزب‌‌‌الله ممکن است به طور مستقل عمل کند.

این هفته، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، برای ارزیابی آمادگی‌‌‌های امنیتی از اسرائیل بازدید کرد و انتظار می‌رود که ایالات متحده دوباره تلاش‌‌‌هایی را برای محافظت از اسرائیل در صورت حمله ایران رهبری کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز قول داده است که هر کس به آنها حمله کند، بهای سنگینی خواهد پرداخت. در حالی که دنیا همچنان تحولات منطقه را دنبال می‌‌‌کند، پروازها در اسرائیل و لبنان در حال لغو یا تعلیق هستند، خطوط هوایی از حریم هوایی برخی کشورهای منطقه دوری می‌‌‌کنند و دولت‌‌‌های خارجی از شهروندان خود می‌‌‌خواهند که آن‌‌‌ کشورها را ترک کنند. برخی از مردم در حال آماده شدن برای جنگ هستند و منطقه ممکن است عمدا یا تصادفی، به یک منطقه جنگی تبدیل شود.