دنیای اقتصاد - نفیسه زارع کهن: با اینکه چندی است برخی دانشگاه‌ها اقدام به جداسازی کلاس‌ها کرده‌اند و با ابلاغ دستورالعمل شورای انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب به دانشگاه‌ها طرح جداسازی کلاس‌های درس در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه مازندران، بین‌المللی قزوین و علامه طباطبایی کلید خورده است، روز گذشته محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای چند خطی که خطاب به وزیر علوم و وزیر بهداشت و درمان نوشت اعلام کرد: «شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیر‌عالمانه جلوگیری شود.» این طرح که مدت‌هاست اخبار اجرای آن از گوشه و کنار دولت به گوش می‌رسید، چندی است زنگ جدی شدن آن نواخته شده است. بسیاری از علما از جمله آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی از تحقق آن استقبال کردند و گفتند: «اقدام بسیار خوبی است و مقدمه فوائد و محسنات بسیاری خواهد بود.»

وزیر علوم هم با تاکید بر اینکه شفاف‌تر از همیشه اعلام می‌کند که هیچ برنامه مدونی درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و وزارت علوم وجود ندارد، گفت که جدا کردن دختران و پسران در کلاس‌های عمومی و در کلاس‌هایی که تعداد دختران و پسران به حدی است که بتوان جدایشان کرد چه اشکالی دارد؟ آنها که ناراحتند، آیا می‌میرند؟ و بعد هم تاکید کرد: «تعداد مخالفان انگشت شمار است» غافل از اینکه رییس‌جمهور خود از مخالفان این طرح شده است.

البته احمدی‌نژاد تنها مخالف این موضوع نیست که پیش از آن وزیر بهداشت هم تلویحا مخالفت خود را اعلام کرده و اظهار داشته بود: «با توجه به فعالیت دانشجویان دختر و پسر در بیمارستان‌های وزارت بهداشت و همچنین ترکیب بیماران از جنسیت‌های مذکر و مونث، قاعدتا امکان تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد.»

با این حال به نظر می‌رسد، با انتشار نامه محمود احمدی‌نژاد برخی نظرها در این زمینه تغییر کرده است. ستار هدایتخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با حمایت از رای و نظر احمدی‌نژاد به ایرنا گفت: «تا تصویب دستورالعمل روشن در مراجع قانونی در باره تفکیک جنسیتی و موضوعات مشابه، دانشگاه‌ها باید از اقدامات سلیقه‌ای در این راستا پرهیز کنند و زمینه ایجاد هرج و مرج فرهنگی در این حوزه را فراهم نیاورند.» لاله افتخاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم یادآورشد: خط‌کشی بین دانشجویان دختر و پسر اقدام درستی نیست.» و به این ترتیب در شرایطی که تا پیش از این بسیاری از مراجع تقلید، نمایندگان مجلس، مسوولان وزارت علوم و حتی وزیر علوم با اجرایی شدن این امر موافقت کرده بودند اجرای آن در‌هاله ابهام قرار گرفت.

از هر نوع بازنشستگی پرهیز شود

اما موضوع تفکیک جنسیتی، تنها «شنیده» جدید رییس‌جمهور نبوده است. چرا که وی در نامه‌اش خطاب به کامران دانشجو و مرضیه وحیدی دستجردی نوشت: «شنیده شده است که اساتید بی‌رویه بازنشسته می‌شوند. ضروری است تا بررسی و تصویب آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیات علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از هر نوع بازنشسته نمودن اعضا خودداری شود.»

البته طرح بازنشستگی استادان همان رخدادی است که از ابتدای دولت نهم و در دو سال گذشته از دولت دهم، همیشه از موارد حاشیه ساز برای دولت اصولگرا بوده است.

حاشیه‌ای که دولت نهم و دهم از تبعات آن در امان نبوده‌اند و حتی یکی از پردامنه‌ترین سوالاتی بود که در انتخابات سال ۸۸ از محمود احمدی‌نژاد پرسیده شد و او آن را تکذیب کرد. در همان زمان حتی وزیران علوم و بهداشت هم مدام بر این نکته تاکید کردند که استادان بازنشسته به سن بازنشستگی رسیده بودند و به همین دلیل از دانشگاه کنار رفته‌اند و این در حالی بود که به ادعای استادان آنها به اجبار بازنشسته شده بودند.حتی در سال ۸۵ که محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر از سوی دانشجویان درباره بازنشستگی اساتید مورد انتقاد قرارگرفت، این‌گونه پاسخ داد: «نظر من این است که استادی دانشگاه هیچ گاه بازنشستگی ندارد.» و حالا این رییس دولت است که از بازنشستگی بی‌رویه اساتید انتقاد می‌کند و می‌خواهد که هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

طی این چند سال هرگاه که استادی بازنشسته می‌شد در پاسخ به اعتراض‌هایی که صورت می‌گرفت گفته می‌شد: «بر اساس قانون استخدام کشوری تا سن ۶۵ سالگی فعالیت داشته باشند.» و وقتی در پی این گفته سوال می‌شد که چرا اساتیدی با سنین پایین‌تر بازنشسته می‌شوند، از سوی مسوولان وزارت علوم گفته می‌شد: «اگر یک عضو هیات علمی سه سال پی‌درپی ترفیع و ارتقا نگیرد، مصداق رکود علمی است و باید اخراج شود.» اگرچه چنین پاسخ‌هایی مورد قبول منتقدان قرار نمی‌گرفت و سخنان وزیر علوم در حاشیه همایش ملی تبیین علمی اصلاح الگوی مصرف در دانشگاه‌های شمال کشور در اسفند سال ۸۸ مورد استناد قرار می‌گرفت که (به نقل از خبرگزاری فارس) گفته بود: «پرسنل علمی که با نظام همسو نیستند و التزام عملی به ولایت فقیه ندارند، اخراج خواهند شدو ما به دانشگاهیانی که تمایلات و فعالیت‌هایشان با نظام جمهوری اسلامی همسو نیست نیازی نداریم.»

و این داستان همچنان ادامه داشت تا اینکه روز گذشته محمود احمدی‌نژاد بر ضرورت جلوگیری از هر بازنشستگی تاکید کرد هر چند که واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

عباسپور: رییس‌جمهور تازه به فکر افتاده؟

در پی انتشار این نامه، علی عباسپور تهرانی رییس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: «تعجب می‌کنم رییس‌جمهور بعد از سال‌ها به فکر بازنشستگی استادان افتاده است.»

عباسپور که چنین اقداماتی را شعاری می‌دانست با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها با کمبود هیات علمی روبه‌رو است به خبرآنلاین گفت: ما در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را عنوان کردیم. مثلا در دانشگاه صنعتی شریف طرحی ارائه شده بود که بر مبنای آن تمام اساتید برجسته بازنشسته می‌شدند. واقعا این کار غیر‌منطقی و غیر‌قانونی است.به گفته این نماینده مجلس «از زمان وزارت آقای زاهدی شاهد بازنشستگی اساتید برجسته دانشگاه‌ها بودیم و حتی تذکر هم دادیم. ایشان بخشنامه‌ای درباره این موضوع تهیه کردند که مورد تایید ما هم بود، اما حتی به آن هم عمل نکردند. ما در دانشگاه علامه طباطبایی اساتید برجسته و خوبی داشتیم که متاسفانه خانه‌نشین شدند و الان تعجب می‌کنم که چرا با وجود سال‌ها تذکر و مخالفت مجلس، رییس‌جمهور اکنون به فکر این موضوع افتاده است و تصور می‌کنم این برخورد جدید ایشان شعارگونه است.»

رییس کمیسیون آموزش مجلس تنها منتقد دیر هنگامی این تصمیم رییس دولت نبود که محمد خوش چهره استاد اقتصاد که خود در حالی که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده بود، سال پیش از دانشگاه تهران کنار گذاشته شد، از دیگر افرادی بود که به نامه احمدی‌نژاد واکنش نشان داد.

خوش چهره در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: اگر این اقدام رییس‌جمهور مبتنی بر یک نگرانی ناشی از درک صحیح و واقعی از وضعیت دانشگاه باشد جای خوشحالی دارد.

به باور این منتقد اقتصادی دولت «طرح نگرانی مسوولان از بازنشستگی بی‌رویه اساتید دانشگاه می‌تواند در وهله اول نشان‌دهنده این نکته باشد که مسوولان از طریق این ابراز نگرانی، به هر حال یک درجه‌ای از نگرانی درباره محیط دانشگاه‌ها را از خود نشان دادند. البته مشکل دانشگاه فراتر از موضوعات بازنشستگی اساتید و ایجاد کلاس‌های تک جنسیتی و... است.»به گفته خوش چهره «اگرچه برخی معتقدند جای خالی اساتید بازنشسته را با جذب‌های سریع و شتاب زده اعضای هیات علمی جدید پر کرده‌اند، اما چینش افراد جدید در جایگاه عضو هیات علمی بیشتر منطق و توجیه سیاسی داشته است.»

وی همچنین با انتقاد از مشکلات موجود در دانشگاه‌ها افزود: متاسفانه برخی می‌خواهند این مشکلات را با برخی روش‌های انحرافی استالینی حل کنند که در برخی سطوح اجرایی با ملاحظات سیاسی و جناحی بر مصالح و منافع ملی چربش دارد. از جمله این ملاحظات سیاسی می‌توان به چینش مدیریت‌ها و برخی کادرهای به ظاهر علمی با انگیزه‌های سیاسی و باندی اشاره کرد که امروزه از برخی از آنها با عنوان جریان انحرافی نام می‌برند.

توقف اعلام نتایج آزمون دکتری

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با نظر آقای احمدی‌نژاد مقرر شد، وزارت علوم تا ابلاغ نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اعلام نتایج و مراحل بعدی آزمون دکتری نیمه متمرکز را متوقف و به آینده موکول کند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مخبر دزفولی درباره جلسه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، گفت: در جلسه شورا بنا بر تصمیم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار بود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی در مورد آزمون نیمه‌متمرکز دکتری که اخیرا برگزار شده بود و نکاتی که درباره کارآمدی و آسیب‌های احتمالی آن مطرح است، ارائه کند. وی افزود: این گزارش به‌علت عدم حضور وزیر علوم در دستور کار قرار نگرفت و مقرر شد در جلسه آینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم گزارش این وزارتخانه درخصوص نحوه برگزاری این آزمون را ارائه کند.