شش سند و یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و عراق دیروز در حضور محمد رضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور ایران و نوری المالکی نخست‌وزیر عراق به امضای مقامات دو کشور رسید. رحیمی دیروز در راس یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی برای شرکت در نشست همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران - عراق به بغداد سفر کرده است. در این سفر که کامران دانشجو وزیر علوم، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، رضا تقی پور وزیر ارتباطات و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی معاون اول رییس‌جمهور را همراهی می‌کردند، طی مراسمی شش سند و یادداشت همکاری دوجانبه امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این مراسم موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از سوی وزیر اقتصاد و دارایی ایران و وزیر دارایی عراق، یادداشت تفاهم فرهنگی توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزیر فرهنگ عراق، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه علوم و تکنولوژی توسط وزیر علوم تحقیقات و فناوری از ایران و وزیر علوم و تکنولوژی عراق، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری از سوی وزرای ارتباطات دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه دارویی و تجهیزات پزشکی توسط معاونین وزرای بهداشت دو کشور امضا شد. معاون اول رییس‌جمهور همچنین در جریان سفر به عراق پس از حضور و استقبال در دفتر نخست‌وزیری با نوری‌المالکی در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه همکاری‌های اقتصادی دو جانبه به طور خصوصی مذاکره کرد.

مقامات عالی‌رتبه و وزرای دو کشور نیز در زمان ملاقات خصوصی رحیمی و نوری‌المالکی، توافقنامه‌ها و مسائل مربوط به همکاری‌های دو کشور را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند. پس از انجام این ملاقات خصوصی نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری ایران و عراق به ریاست رحیمی و نوری المالکی برگزار شد. رحیمی اما در این نشست، سفر خود به عراق را زمینه‌ای برای استحکام هر چه بیشتر روابط میان دو کشور برشمرد و گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای ارتقای همکاری‌های تهران - بغداد وجود دارد و این سفر می‌تواند آغاز فصل جدیدی در گسترش روابط دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه دولت عراق به تنهایی قادر به ایجاد و برقراری امنیت در این کشور هست، اظهار امیدواری کرد تا عراق در تمام حوزه‌ها به صورت پیوسته شاهد شکوفایی بوده و روابط دو کشور بیش از پیش ارتقا یابد. معاون اول رییس‌جمهور افزود: پیوند برادری و دوستی مستحکمی بین دو دولت ایران و عراق وجود دارد و این سفر در راستای انعقاد پیمان همه‌جانبه اقتصادی، امنیتی، صنعتی و بازرگانی بین دو کشور است. وی با اشاره به آمادگی دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات تصریح کرد: روابط احترام آمیز و برادرانه دو کشور می‌تواند به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شود. رحیمی با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف گفت: ایران در سدسازی، حفر چاه نفت، احداث مسکن و در تمامی زمینه‌های اقتصادی و صنعتی از توانمندی‌های فنی و مهندسی بالایی برخوردار است و آمادگی دارد این توانمندی‌ها را در اختیار برادران عراقی خود قرار دهد.

نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز در نشست کمیسیون عالی همکاری‌های مشترک اقتصادی تهران - بغداد گفت: این نشست در واقع روابط دو کشور را تکمیل و شکوفا کرده و در راستای تقویت روابط برادری و مسلمانی است. نوری المالکی با بیان اینکه افق‌های همکاری دو کشور بسیار روشن است، گفت: همه زمینه‌ها و راه‌های افزایش سطح همکاری‌های دو کشور باز است و سفر معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تحول و گام بزرگی در جهت توسعه روابط تهران - بغداد باشد.