خیز دولتی ها برای مجلس نهم

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: مدیران دولت دهم خیز بلندی را برای شرکت در انتخابات مجلس نهم برداشته‌اند و تاکنون مشخص شده است که ۵۲ نفر از آنها از رده‌های مختلف دولتی از مقام خود استعفا داده‌اند تا بتوانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند. بر اساس ماده ۲۹ قانون انتخابات، مدیران و مسوولان دولتی که مناصبشان در این ماده تصریح شده است باید برای حضور در انتخابات شش ماه قبل از برگزاری انتخابات از سمت دولتی خود استعفا دهند. رییس ستاد انتخابات کشور استعفای ۵۲ مدیر دولتی برای انتخابات را تایید کرده، اما معتقد است که در این دوره «با تعداد کاهش استعفاها مواجه بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که مدیران اجرایی اقبالی به کاندیداتوری برای مجلس نهم از خود نشان نداده‌اند.»

پنج معاون وزیر، مدیر کل سیاسی وزارت کشور، معاون هماهنگی و نظارت بر سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور و سفیر ایران در یکی از کشورهای خارجی مهم‌ترین افرادی هستند که در صدر این لیست ۵۲ نفره قرار دارند؛ لیستی که رییس ستاد انتخابات جزئیات آن را اعلام نکرده است.

پس از آنکه مهلت قانونی برای استعفای مدیران دولتی جهت حضور در انتخابات مجلس نهم در تاریخ نهم تیرماه به پایان رسید، گمانه‌ها و شنیده‌های فراوانی مبنی بر استعفای مدیران از بخشداران گرفته تا برخی مقامات ارشد دولتی به گوش رسید که بسیاری از آنها محقق شده است و تاکنون هم آمار آنها به ۵۲ نفر رسیده است. البته مدیران دولت نهم نسبت به این موضوع یعنی حضور در انتخابات مجلس هشتم استقبال بیشتری نشان داده بودند؛ به طوری که به گفته موسی‌پور معاون وقت وزیر کشور دولت نهم ۱۵۰ مقام دولتی در آن دوره از سمت خود استعفا داده بودند تا در انتخابات حضور پیدا کنند. صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات کشور اما تاکنون آمار ۵۲ استعفا را تایید کرده و متذکر شده است که «۴ معاون استاندار، ۷ فرماندار، ۲ بخشدار و ۳۰ نفر از مدیران کل ستادی و استانی از دستگاه‌های مختلف اجرایی، ۳ تن از ائمه محترم جمعه و همچنین برخی از معاونین فرمانداران و وزرا برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی استعفا داده‌اند.»

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در خصوص کاهش تعداد افراد استعفادهنده در این دوره، نسبت به دوره‌ قبل انتخابات مجلس آمار دقیقی وجود ندارد، گفت: اما در هر صورت ما روند کاهش را داشته‌ایم و به نظر می‌رسد مدیران اجرایی اقبالی به کاندیداتوری برای مجلس نهم از خود نشان نداده‌اند.

استعفای معاونین پارلمانی ۵ وزارتخانه

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، معاونین پارلمانی ۵ وزارتخانه به منظور کاندیداتوری در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا کرده‌اند.

علی یوسف‌پور معاون پارلمانی وزارت رفاه، علی مروی معاون پارلمانی وزارت نفت، حسن نوعی‌اقدم معاون پارلمانی وزارت راه، ایرج ندیمی معاون پارلمانی وزارت صنایع و جواد سعدون‌زاده معاون پارلمانی وزارت علوم، جزو معاونین پارلمانی مستعفی هستند.

در عین حال، محمد صادقی معاون پارلمانی سازمان تربیت‌بدنی، کاویانی سرپرست اداره کل امور مجلس وزارت راه، حسن‌وند مشاور امور مجلس معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور نیز جزو مسوولان مرتبط با مجلس شورای اسلامی هستند که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم از سمت خود استعفا داده‌اند.

برپایه این گزارش، صادقی و سید علی ریاض نیز از حوزه معاونت پارلمانی رییس‌جمهور و دفتر دولت در مجلس نیز برای اینکه در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند، از سمت‌های خود استعفا داده‌اند.

اطلاعات غیررسمی از مدیران مستعفی

پیش از این روزنامه کیهان نیز در نوشتاری به نام برخی از مسوولان دولتی و سازمان‌های عمومی که برای شرکت در انتخابات استعفا داده بودند اشاره کرده بود. بر این اساس امیرحمزه حق آبی، محمدرضا ملکی راد و علی چراغیان (معاونین استانداری لرستان)، محمود ابطحی (مشاور وزارت صنایع و معادن)، حسین طلا (مدیرعامل شرکت دخانیات)، افشین سفاهن (مدیرکل تحول اداری استانداری تهران) و نیز فرمانداران دماوند و شهریار از جمله افرادی هستند که خبر استعفای آنان برای نامزدی انتخابات منتشر شده است.در همین زمینه از مهدی تشکری (مشاور شهردار)، علیرضا جعفری (شهردار منطقه ۹)، ولی آذروش (مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری و نماینده مجلس هفتم) و ایازی (معاون فرهنگی شهرداری) درمجموعه شهرداری تهران نام برده شده که استعفای خود را تقدیم کرده‌اند، اما هنوز تایید نشده است. همچنین به گزارش ایسنا، ۹۰نفر از مسوولان دانشگاه‌آزاد و۳۸ شهردار و معاون شهردار در سراسر کشور استعفا داده‌اند، البته این خبرگزاری هم از این آمار تحت عنوان آمار غیر رسمی یاد کرده است.

محمد علی شهیدی رییس دفتر ویژه بازرسی دفتر رییس جمهور، معاون وزیر دفاع در دوره‌ نهم و دهم ریاست‌جمهوری ، مجتبی رحماندوست مشاور عالی رییس بنیاد شهید و مشاور سابق رییس جمهور در امور ایثارگران، احمد جمالی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه نیز اسامی دیگری هستند که سایت خبری فردا از آنها به عنوان مستعفیان دولتی نام برده است. مجتبی ذوالنور هم از اولین کسانی بود که با هدف شرکت در انتخابات مجلس نهم از سمت قائم مقامی نماینده ولی فقیه در سپاه بازنشسته شد.

برخورد با استعفای صوری دولتی‌ها

رییس ستاد انتخابات کشور از تمهیدات این ستاد برای مقابله با استعفای صوری برخی مدیران دولتی برای نامزدی در انتخابات آتی خبر داد. صولت مرتضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره برخی‌ اظهارنظرها که استعفای بعضی از مدیران اجرایی را صوری می‌دانند، تصریح کرد: قانونگذار مشخص کرده ظرف مدت یک ماه باید برای فرد مستعفی جانشین منصوب شود، بنابراین معنا و مفهومی ندارد که استعفایی به صورت صوری باشد. البته استعفا در حکم کارگزینی آن فرد منظور می‌شود و دستگاه‌های اجرایی نیز نظارت کافی می‌کنند. از سوی دیگر هنگام ثبت‌نام اگر محرز شود که هر کسی که استعفایش به صورت صوری بوده از ثبت نام آن فرد به صورت جدی جلوگیری می‌شود. وی همچنین درخصوص نحوه ارائه تخلفات احتمالی برخی مدیران دولتی در فرآیند انتخابات از سوی مردم به این ستاد گفت که ستاد انتخابات سراسر کشور به صورت دائم فعال است و اگر احیانا کسی تخلفی را مشاهده کرد می‌تواند آن را به ستاد انتخابات وزارت کشور یا استانداری‌ها مکاتبه کند.