روزنامه کیهان تیتر اصلی خود را «عبرت از گذشته و سرمشق از رئیسی معیار اصلی در انتخابات پیش‌رو» برگزید و نوشت: عبرت از گذشته سیاهی که مدعیان اصلاحات - اعتدال بر کشور تحمیل کردند و سرمشق گرفتن از شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جهادی، مکتبی و کارآمد، معیار اصلی در انتخابات پیش‌رو است. شواهد نشان می‌دهد ادامه تفکر و منش شهید آیت‌الله رئیسی، نویدبخش آینده‌ روشن برای کشور است و ملت نستوه ما جمعه ۸ تیرماه با حضور حماسی در انتخابات، روح مطهر آیت‌الله رئیسی را خشنود خواهند کرد. در بخش دیگری از این مطلب آمده است: شهید رئیسی، رئیس‌جمهور مکتبی و کارآمد، تقوای دینی و سیاسی داشت. ایشان تراز ریاست‌جمهوری را ارتقا داد و تجربه ارزشمندی برجا نهاد تا مسائل کشور به مذاکرات گره نخورد، به دشمن امید و اعتمادی نباشد و یک سیاست خارجی فعال و پویا وجود داشته باشد.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با روتیتر «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر اتفاق خاصی در فضای اجتماعی رخ ندهد احتمالا تکلیف رئیس دولت چهاردهم در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد» و با تیتر «به دور دوم سلام کنیم‌؟» نوشت: هنوز برای قضاوت در مورد شکل انتخابات تیرماه و نتایج احتمالی آن زود است، اما با توجه به فضای اجتماعی که در جامعه وجود دارد، امکان ساختن یک موج جدید و سوار شدن روی آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. علاوه‌براین با حضور چهره‌های متکثری که هرکدام یک میزان رای دارند، احتمال کشیده شدن انتخابات تیرماه به دور دوم قوت پیدا می‌کند. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: با فرض اینکه انتخابات تیرماه به مرحله دوم خواهد رفت، چند نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد باید احتمالات لازم در مورد آن در نظر گرفته شود. روز ۳۱ اردیبهشت ماه محمد مخبر به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری، اداره دولت را به مدت ۵۰ روز آغاز کرد. براین اساس تقریبا در میانه تیرماه، یعنی ۱۹ تیرماه زمان اداره ۵۰ روزه دولت سیزدهم توسط مخبر به پایان می‌رسد.

اگر انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم برسد، ۱۵ تیرماه روز برگزاری مرحله دوم است. سوالی که در این میان وجود دارد این است، درحالی ‌که ۴ روز بعد مهلت اداره دولت توسط مخبر به پایان می‌رسد، سازوکار اداره دولت به چه شکلی خواهد بود؟ در بخش دیگری از این گزارش به نامه حمایتی دولتی‌ها از نامزدی وزیر ارشاد اشاره شده و آمده است: اصلی‌ترین پیامی‌ که نامه دولتی‌ها دارد، مخالفت آنها با سعید جلیلی است که تلاش داشته خود را به عنوان گزینه اصلی دولت در میان افکار عمومی جا بیندازد و به نظر می‌رسد رای اشتراکی بیشتری با دولت در انتخابات داشته باشد. نامه‌ اخیری که دولتی‌ها آن را امضا کردند، جدا‌ از حمایت آنها از یک گزینه خاص در دولت، فاصله‌گذاری آنها با سعید جلیلی را نشان می‌دهد.