اما در عین حال آن جریانات و شخصیت‌هایی که به فاصله چهار ماه نظر خود را از «تحریم غیررسمی» به «حضور فعال رسمی» تغییر داده‌اند، در واقع ظاهر و باطن خود را بروز داده‌اند، به ظاهر ژست همراهی با مردم و در باطن شفاف و حقیقت، خصومت با مردم و نظامی که برآمده از آرای میلیون‌ها‌ شهروند است. در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: ملت ایران در این شرایط خاص بین‌المللی باید دولتی متناسب با تحولات کلان بین‌الملل که خود انقلاب اسلامی مهم‌ترین نقش در وقوع این تحولات داشته است، سر کار بیاورد.  بعضی از کاندیداهای مطرح ریاست‌جمهوری در این ترازند و بعضی از کاندیداهای مطرح هم اصولا نماد تفکری هستند که دیگر منسوخ گردیده است.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی با عنوان «افزایش دزدی در سال ۱۴۰۱» نوشت: با آنکه آمار تجمیعی سرقت در سال ۱۴۰۲ هنوز منتشر نشده و وضعیت سرقت در این سال را فقط می‌شود از میان سخنان مسوولان انتظامی پیدا کرد، اما بررسی «هم‌میهن» از آمارهای سالنامه‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در یک دهه گذشته، آمار همه روش‌های سرقتی افزایش داشته است. براساس آنچه مرکز آمار ایران در سالنامه آماری سال ۱۴۰۱ منتشر کرده و کمتر به آن توجه شده، درسال ۱۴۰۱، ۲۴۴ هزار و ۹۱ مورد سرقت اماکن خصوصی و ۱۸ هزار و ۷۰۴ مورد سرقت اماکن دولتی توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب ۳.۱ درصد و ۹.۳ درصد افزایش داشته است.

روزنامه فرهیختگان به بیانیه خاتمی برای انتخابات اشاره کرد و نوشت: پس از پایان فرآیند ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و در میانه بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان، به فاصله چند ساعت، دو بیانیه در رسانه‌ها منتشر شد: ۱- بیانیه سیدمحمدخاتمی رئیس دولت اصلاحات و ۲- بیانیه جمعی از اندیشمندان و فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب. انگیزه نگارش هر دو بیانیه اهمیت انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری آینده و شرکت در آن است. این دو بیانیه در شرایطی منتشر شده است که حضور قابل‌توجه چهره‌هایی از همه گرایش‌های سیاسی در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، پروژه تحریم انتخابات را تا حد قابل‌توجهی کمرنگ کرد. در کنار ثبت‌نام داوطلبان نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو، حدود ۶۰ درصد است. اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل شهادت رئیس‌جمهور زودهنگام برگزار می‌شود، اما پویایی سیاسی به وجودآمده باعث شده این‌بار برخلاف طیف معتدل اصلاح‌طلبان، رادیکال‌ها نیز چندان بی‌میل به حضور در انتخابات نباشند. آنها البته درمورد جزئیات انتخابات حرف دارند.