صالحی زیر تیغ استیضاح؟

عکس: آکو سالمی

دنیای‌اقتصاد- انتصاب محمد‌ شریف ملک‌زاده دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به عنوان معاون اداری و مالی وزیر خارجه، با اعتراض شدید نمایندگان مجلس مواجه شد، به گونه‌ای که دیروز همزمان با برگزاری مراسم معارفه ملک‌زاده در اتاق کار صالحی، بیش از ۲۵ نماینده متن نامه استیضاح علی اکبر صالحی وزیر خارجه را تهیه و امضا کردند. برخی از نمایندگان شاخص مجلس از جمله محمد رضا باهنر نایب اول رییس مجلس، احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌ها، علی مطهری، روح‌ا... حسینیان و حتی حمید رسایی در زمره امضاکنندگان این نامه هستند. به گفته نمایندگان معترض به انتصاب ملک‌زاده، درصورتی که صالحی در این انتصاب تجدید نظر نکند، استیضاح خواهد شد.

ملک‌زاده که شامگاه شنبه از دبیر کلی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور استعفا کرده بود، صبح یکشنبه به همراه حسین فرحی در اتاق کار صالحی حاضر شد تا مراسم تودیع و معارفه معاون سابق و لاحق اداری و مالی وزارت خارجه بدون حضور خبرنگاران و معاونان این وزارتخانه برگزار شود. این در حالی بود که زمزمه انتصاب ملک‌زاده که پیش از دبیرکلی شورای ایرانیان، سمت معاونت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز به عهده داشت، در شامگاه شنبه با واکنش منفی علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس مواجه شده بود. بروجردی گفته بود: به نظر می‌رسد در داخل وزارت خارجه گزینه‌های مناسب‌تری نیز وجود دارد و با توجه به حساسیت‌هایی که در وزارت امور خارجه وجود دارد افرادی باید در این مسوولیت گمارده شوند که بدون حاشیه باشند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر همچنین پیش‌بینی کرده بود که نمایندگان مجلس در این خصوص موضع‌گیری کنند و این احتمال وجود دارد که از وزیر خارجه در این خصوص سوال پرسیده شود. بدین ترتیب بود که دیروز بیش از ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس به استناد ماده ۲۲۰ قانون آیین‎نامه داخلی خواستار استیضاح علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه شدند.

در این نامه تصریح شده است: «گرچه انتخاب معاون از اختیارات وزیر است، ولی هیچ وزیری حق ندارد فردی را به معاونت نصب کند که اکثریت همکارانش در مدیریت قبلی‌اش بازداشت شده و خود وی نیز با اتهامات متعدد مالی و غیرمالی در شرف بازداشت است. این امر را دادستان محترم تهران به وزیر امور خارجه هشدار داده است، ولی وی اعتنایی نکرده است. با توجه به نقشی که وزارت امور خارجه در تامین منافع ملی دارد و تمایل و تلاشی که سازمان‌های جاسوسی برای نفوذ در این وزارتخانه دارند و نیز جایگاه مهمی که معاون اداری و مالی در چیدمان نیروی انسانی در سفارتخانه‌ها دارد، اهمیت موضوع دوچندان می‌گردد.»

اعتراض شدید توکلی به انتصاب ملک‌زاده

در همین رابطه، احمد توکلی در جلسه علنی دیروز مجلس طی تذکری با استناد به تبصره ماده ۱۰۲ و مواد ۱۹۷ و ۱۹۹ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: مجلس در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۳۸۹ تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را تصویب کرد. در حال حاضر ۶ ماه از آن تاریخ گذشته، اما گزارش این هیات هنوز به مجلس ارائه نشده در نتیجه این زحمات دوستان اگر زودتر به مجلس ارائه می‌شد، اینگونه نمی‌شد که فردی که صدها برگ پرونده در قوه قضائیه و جاهای دیگر دارد، دیشب [شامگاه شنبه] به عنوان معاون وزیر خارجه منصوب شود.

وی تصریح کرد: نمی‌شود که بنده در کشور به عنوان رییس مرکز پژوهش‌ها گرفتار ارتقای شغلی یک پژوهشگر باشم و برای این منظور شش ماه منتظر نظر حراست باشم، اما کسی که ده‌ها اتهام دارد و بین بسیاری از سیاستمداران، مشهور به انحراف است، بشود معاون وزیر خارجه. توکلی یادآور شد:‌ من به وزیر خارجه گفتم چرا این کار را انجام می‌دهی که او گفت خیرخواهان زیادی به من تذکر داده‌اند اما من سند ندارم. به او گفتم «برو قوه قضائیه و وزارت اطلاعات سند بگیر.» وی در ادامه خطاب به لاریجانی گفت: گزارش هیات تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور باید از سوی هیات رییسه پیگیری شود تا زودتر به مجلس ارائه شود تا این بی‌چارگی‌ها برای کشور ایجاد نشود.

به گزارش خبرگزاری فارس، این نماینده مجلس همچنین متذکر شد: کسانی در حال پست گرفتن در کشور هستند که دلال سرمایه‌داران بی‌دینی هستند که برای یک بچه‌شان یک ساعت به قیمت ۴۵ میلیون تومان خریداری می‌کنند و برای دو پسرشان بنز می‌خرند به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان. اما این فرد می‌شود معاون وزیر!

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر،‌ گفت: هیات تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور باید زودتر گزارش خودش را ارائه کند.

رییس مجلس همچنین حسین سبحانی‌نیا عضو این هیات و عضو هیات رییسه مجلس را مامور پیگیری ارائه سریع‌تر گزارش مذکور به هیات رییسه کرد و گفت که این گزارش باید زودتر ارائه شود تا در مسیر قانونی خودش عمل کند.

دهن‎کجی صالحی به مجلس؟

حسین ابراهیمی، رییس هیات تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور اما در حاشیه جلسه علنی مجلس تاکید کرد: انتصاب ‌آقای ملک‌زاده را در سمت معاونت وزارت خارجه عزم مجلس برای قرائت سریع گزارش شورای‌عالی ایرانیان در صحن علنی جزم‌تر از گذشته کرده است.

ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، واکنش ‌مجلس ‌به انتصاب ملک‌زاده را عکس‌العملی طبیعی توصیف کرد و گفت: وقتی مجلس درباره عملکرد یک سازمان هیات تحقیق و تفحص تشکیل می‌دهد، ‌دولت باید منتظر نظر تحقیق و تفحص مجلس باشد.

وی انتصاب ملک‌زاده به‎عنوان معاون جدید اداری و مالی وزارت خارجه را دهن‎کجی وزیر خارجه به مجلس عنوان کرد.

به گفته وی، ملک‌زاده را یکی از عناصر مساله‌دار و عضو جریان انحرافی خواند که مدتی نیز بازداشت شده است .وی افزود: ما به عنوان کسانی که طرح تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را در دستور کار داریم، این انتصاب را که در پستی حساس در وزارت خارجه است یک انتصاب نابجا و بی‎مورد دانسته و از وزیر خارجه می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی کند.

رسیدگی قضایی به اتهامات ملک‌زاده

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این رابطه گفت: ملک‌زاده در درجه اول باید پاسخگوی اعمال نادرست گذشته خود باشد و قوه قضائیه نیز باید به این موضوع رسیدگی کند. وی موضوع انتصاب و معارفه ملک‌زاده را یکی دیگر از فعالیت‌های جریان انحرافی خواند و گفت: آنها تلاش می‌کنند به جای فعالیتی که در شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور صورت گرفت و مجلس عکس‌العمل نشان داد، اقدامات خود را از طریق دیگری دنبال کنند.

سکوت کلامی و «خروش عملی» رییس‌جمهور

پرویز سروری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در خصوص انتصاب محمدشریف ملک‌زاده به عنوان معاون اداری مالی وزارت خارجه گفت: مطمئنا انتصاب آقای ملک‌زاده در این سطح در وزارت امور خارجه بدون هماهنگی با رییس‌جمهور صورت نگرفته و این امر بیانگر این است که جریان انحرافی دائما در حال تحمیل خواسته‌های خود به رییس جمهور است. سروری که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی درخصوص مواضع دولت و اظهارات اخیر رییس‌جمهور در برابر منتقدان در کنفرانس خبری مبنی بر درپیش گرفتن «سکوت الهام بخش وحدت» گفت: بنده معتقد نیستم که آقای احمدی نژاد سکوت کرده است. ایشان درحالی که «سکوت کلامی» دارند ولی «خروش عملی» نیز دارند، یعنی با عملشان حرف می‌زنند.