خروج ایالات‌متحده از عراق نزدیک است؟

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا حدود ۲۵۰۰ نیروی نظامی در عراق دارد. اما دو کشور در حال مذاکره در مورد مدت زمان ماندن این نیروها هستند. این تنها یکی از پیامدهای درگیری کنونی در خاورمیانه و تشدید حملات اخیر بین ایالات متحده و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است. جین عراف از ان‌‌‌پی‌‌‌آر این گزارش را از بغداد برای ما ارسال کرد. در بغداد مراسم تشییع جنازه یک فرمانده ارشد قدرتمندترین گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران بسیار باشکوه برگزار شد. او در خیابان توسط هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده ترور شد. صدها مبارز در خیابان‌‌‌ها تجمع کرده‌‌‌اند. ده‌‌‌ها نفر از آنها تابوت ابوباقر السعدی، یکی از فرماندهان کتائب حزب الله را که در پرچمی پوشانده شده و مملو از گل‌‌‌های پلاستیکی است، حمل می‌‌‌کردند. به نظر می‌رسد این ممکن است یک نقطه عطف باشد؛ زیرا این چیزی نیست که کتائب حزب‌‌‌الله فراموش کند. این مراسم تشییع جنازه برای تنها یک نفر، مفصل‌‌‌تر از مراسم تشییع جنازه برای ۱۷ جنگجوی آنها بود که اخیرا در پایگاهی در نزدیکی سوریه کشته شدند.

شیخ ابوطالب السعیدی، سخنران شبه‌نظامیان، از فرمانده به عنوان یک مبارز مقاومت تمجید کرد و گفت که وی در ۲۵‌درصد از بیش از ۲۰۰ حمله به اهداف آمریکایی و اسرائیلی دست داشته است. دو هفته پیش، در حمله شبه‌نظامیان به یک پایگاه آمریکایی در اردن، سه سرباز آمریکایی کشته شدند. ایالات متحده می‌‌‌گوید که اثر انگشت کتائب حزب الله را در این حمله مشاهده کرده است. بنابراین السعدی را در یک حمله پهپادی به تلافی ترور کرده است. قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق یکی از عزاداران است. او به ما می‌‌‌گوید که این حمله نیاز به انحلال ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده را روشن کرد. «این حادثه ضرورت پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی را تقویت می‌‌‌کند. من معتقدم که یک سال برای خروج نیروهای ائتلاف از عراق کافی است.»

مساله این جاست که در حالی که السعدی به ایالات متحده، متحد نزدیک عراق حمله می‌‌‌کرد، همان‌طور که الاعرجی خاطرنشان می‌‌‌کند، شبه‌نظامیانی که او به آن تعلق داشت-گروهی که با گروه شبه‌نظامی سنی داعش می‌جنگید- اکنون بخشی از نیروهای امنیتی رسمی عراق هستند.  الاعرجی می‌گوید: حشد‌الشعبی یک نهاد ملی است و بخشی از سیستم امنیتی است. بنابراین اکنون بحث هدف قرار دادن حاکمیت دولت عراق است. محمد محی، سخنگوی کتائب حزب‌‌‌الله نیز می‌‌‌گوید که ایالات متحده بهای سنگینی خواهد پرداخت. «او یکی از رهبران اصلی ما بود که ایالات متحده او را هدف قرار داد. انشاءالله با آمریکا مقابله خواهیم کرد و نه تنها از عراق بلکه از کل منطقه آن را بیرون خواهیم کرد.»

قبل از ترور، کتائب حزب‌‌‌الله گفته بود که حملات به ایالات متحده را به احترام دولت عراق متوقف می‌‌‌کند. همه چیز پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین تغییر کرد. کتائب حزب‌‌‌الله بخشی از ائتلافی از شبه‌نظامیان شیعه عمدتا تحت حمایت ایران است که آمریکا و اسرائیل را هدف قرار می‌‌‌دهند. آنها ارتباط ضعیفی با گروه‌‌‌ها در کشورهای دیگر دارند، مانند حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است. حسن نصرالله، رهبر حزب‌‌‌الله لبنان، در سراسر مرز لبنان با اسرائیل می‌‌‌جنگد. در بغداد، با سخنگوی یکی از گروه‌‌‌های شبه‌نظامی دیگر در ائتلاف، کتائب سید الشهدا، به گفت‌وگو نشستیم. برای شیخ کاظم الفرطوسی، این مبارزه مقدس است.

الفرطوسی می‌‌‌گوید که در زمان صدام حسین، دیکتاتور عراق، عراقی‌‌‌ها به جنگ‌‌‌های ویرانگر با ایران و بر سر کویت کشیده شدند.«آن جنگ‌‌‌ها بر عراق تحمیل شد، اما امروز عراقی‌‌‌ها این جنگ را انتخاب می‌‌‌کنند. این جنگ موید تعلق آنها به میهن و حاکمیت عراق است و همچنین تعلق آنها به مردم عرب و مسلمان در حمایت از فلسطین و غزه را تایید می‌‌‌کند.» اما در خیابان‌‌‌ها و کافه‌‌‌های پر زرق و برقی که در بغداد سر برمی‌‌‌آورند، عراقی‌‌‌ها جنگ را انتخاب نمی‌‌‌کنند. اکثر افرادی که با گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی همکاری نمی‌‌‌کنند، فقط سعی می‌‌‌کنند زندگی خود را بگذرانند، شغل پیدا کنند، درس بخوانند، کودکانی را بزرگ کنند و امیدوارند در نهایت عراق، کشوری آرام و مرفه باشد. بیشتر جنگجویان جوان در حمله ایالات متحده به پایگاه شبه‌نظامیان عراقی در نزدیکی مرز سوریه جان باختند، اولین حمله تلافی جویانه ایالات متحده پس از حمله به پایگاه این کشور در اردن. مقامات عراقی می‌‌‌گویند که رهبران شبه‌نظامیان به ایران رفته‌‌‌اند. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، به ما می‌‌‌گوید که فضای سختی برای گفت‌وگو درباره نیروهای آمریکایی است.«منظورم این است که اگر حمله و ضدحمله صورت گیرد، مذاکره دشوار خواهد بود. ما نمی‌توانیم با گلوله مذاکره کنیم.» ایالات متحده معتقد است که باید حضور نظامی کمتری در اینجا وجود داشته باشد اما همچنان حضور الزامی است.

حسین می‌‌‌گوید یک سوال اساسی‌‌‌تر  وجود دارد.«ما چه نوع رابطه‌‌‌ای با آمریکایی‌ها می‌‌‌خواهیم؟ برای عراقی‌‌‌ها، ما واقعا بین متحدی که آمریکاست و همسایه‌‌‌ای که ایران است؛ گیر کرده‌‌‌ایم و آنها در خاک ما با یکدیگر می‌‌‌جنگند. پس این خیلی عجیب است.» فواد حسین پس از حمله ایران به یک خانه شخصی در اقلیم کردستان عراق، دیدارهایش  رابا مقامات ایرانی لغو کرد. وزیر امور خارجه که کُرد است، می‌‌‌گوید از آنجا که اکثر احزاب کرد و سنی خواهان ماندن نیروهای آمریکایی در عراق هستند، هر تصمیمی باید یک تصمیم مشترک باشد. بیست و یک سال پیش آمریکا به این کشور حمله کرد، صدام حسین را سرنگون کرد اما خلأ امنیتی ایجاد کرد. پس از یک جنگ داخلی و سپس جنگ علیه گروه شبه‌نظامی سنی، داعش، عراق اگرچه هنوز ناآرام است،  اما در ۵سال گذشته بسیار آرام‌‌‌تر شده است.

طی یک مراسم بزرگداشت مذهبی در بغداد  میلیون‌‌‌ها زائر پیاده به سمت حرم امام شیعیان می‌روند - مراسمی که در زمان صدام ممنوع شد و سپس توسط گروه‌‌‌های سنی شبه‌نظامی در طول جنگ فرقه‌‌‌ای بمباران شد- این زائران در امنیت قدم می‌‌‌زنند. در هوا، یک هلیکوپتر نظامی عراقی با یک بنر مذهبی بزرگ آویزان شده بود. شیعیان که اکثریت عراق را تشکیل می‌‌‌دهند، از آزادی مذهبی خشنود هستند، اما اکثر آنها نمی‌‌‌خواهند عوارض حضور نیروهای آمریکایی در اینجا وجود داشته باشد. قائد حسن حسین یکی از همین زائران نزدیک اجاق گاز است و یک دیگ بزرگ برنج برای غذا دادن به زائران را به هم می‌‌‌زند می‌‌‌گوید اگر در خانه‌‌‌ات باشی و غریبه‌‌‌ای بیاید و بخواهد وارد شود و بگوید چه کسی داخل و خارج می‌شود، قبول می‌‌‌کنی؟

دو دهه بعد از سقوط صدام ، برای بسیاری از عراقی‌‌‌ها، ایالات متحده نه تنها یک غریبه بلکه یک تهدید است.