ارتش جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرده این نفتکش به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد و در حال انتقال به بنادر ایران جهت تحویل به مقامات قضایی است.به‌‌گفته نهاد امنیت دریایی بریتانیا یک نفتکش پس از توقیف «توسط افرادی با لباس نظامی» در دریای عمان به سمت آب‌‌های ایران تغییر مسیر داد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز پس از پاتل، این اقدام تلافی‌‌جویانه ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی نفتکش و خدمه آن شد. کربی همچنین مدعی شده این اقدام ایران «هیچ توجیهی ندارد.» طبق گزارش العربیه، پاتل در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره توقیف این نفتکش مدعی شد: «دولت ایران باید در اسرع وقت کشتی و خدمه آن را آزاد کند. توقیف غیرقانونی کشتی تجاری آخرین رفتار ایران یا ممکن‌‌شده توسط ایران با هدف ایجاد اختلال در تجارت بین‌المللی است و باید متوقف شود.»

این اظهارات پاتل در ادامه ادعاهای مقام‌‌های آمریکایی است که می‌‌گویند ایران به نیروهای مسلح یمن برای هدف‌‌ قرار دادن یا توقیف کشتی‌‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی کمک می‌کند. این ادعاها توسط مقام‌‌های ایرانی بارها رد شده است.دیپلمات آمریکایی همچنین گفت: «ایالات متحده به صورت قاطع به اجرای تحریم‌‌های خود علیه ایران و کار با شرکای منطقه‌‌ای خود برای پاسخگو کردن ایران ادامه می‌دهد.» پاتل با این‌‌حال به اقدامات آینده آمریکا اشاره‌‌ای نکرد. شبکه «سی‌‌بی‌‌اس» نیز خبر داده ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا مستقر در بحرین که وظیفه گشت‌زنی در منطقه را برعهده دارد، به پرسش این رسانه درباره اقدام ایران پاسخ نداده است. وزارت دفاع آمریکا هم مدعی شده نیروی دریایی ایران به صورت «غیرقانونی» این نفتکش را توقیف کرده است. پنتاگون همچنین مدعی شده توقیف این کشتی «برخلاف قوانین بین‌المللی و نمایانگر فعالیت‌‌های مخرب ایران است.»

به گزارش نیویورک‌تایمز، به گفته یک مقام وزارت نفت ایران، کشتی به بندر جاسک، بندر کوچک ایرانی در دریای عمان منتقل شده است؛ جایی که خدمه آن - ۱۸ تبعه فیلیپینی و یک تبعه یونانی - به گفته یکی از مقامات وزارت نفت ایران، در آن باقی خواهند ماند. او به شرط ناشناس ماندن گفت که این نفتکش حامل حدود یک میلیون بشکه نفت خام عراق بوده و به سمت ترکیه حرکت کرده است. به گفته این مقام وزارت نفت و یک مقام مستقر در تهران، ایران قصد دارد کشتی و خدمه آن را تا زمانی که به ایران برای همان مقدار نفت یعنی به ارزش حدود ۷۵ میلیون دلار بدهند، نزد خود نگه دارد. سرلشکر پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، از ایران خواست که نفتکش و خدمه را فورا آزاد کند.

وی مدعی شد که این فعالیت برخلاف قوانین بین‌المللی است و امنیت و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. شرکت کشتیرانی «امپایر نویگیشن» مالک نفتکش توقیف شده در ایران از آمریکا درخواست کرد به رفع توقیف این کشتی کمک کند. وکیل این شرکت پنج‌شنبه در شکایتی که به دادگاه منطقه کلمبیا ارائه کرد، گفت: «شاکیان امیدوارند دوباره کنترل این کشتی را به دست بگیرند و اولویت آنها بازگشت سالم خدمه کشتی است.»

در همین حال، رویترز مدعی شد که شرکت پالایشی «توپراس» ترکیه به این خبرگزاری اعلام کرده است که این کشتی حامل نفت خام عراق خریداری شده توسط این شرکت بوده است. توپراس در بیانیه‌‌ای به رویترز اعلام کرد: «این تانکر حامل حدود ۱۴۰‌هزار تن نفت خام بود که توسط توپراس از شرکت نفت عراق SOMO خریداری شده و از بصره عازم پالایشگاه ما بود.» شرکت امپایر نویگیشن اعلام کرده که آخرین تماسش با سنت نیکولاس حدود ساعت ۶:۳۰ صبح در آتن بوده است و از آن زمان تاکنون نتوانسته ارتباطی برقرار کند. این کشتی از بندر بصره عراق به سمت بندر آلیاگا ترکیه حرکت کرده بود.شرکت آمبری، یک شرکت ریسک دریایی، گفت که این نفتکش قبل از اینکه اطلاعات موقعیت مکانی آن خاموش شود، به سمت بندر جاسک، ایران در حرکت بود.