او قبلا به عنوان کمیسر بهداشت بالتیمور خدمت می‌کرده است. دکتر ون در خصوص گزارش‌های ارائه شده درباره شیوع بیماری ریوی در چین گفت: تاکنون، بر اساس آنچه از سازمان بهداشت جهانی می‌دانیم، فکر نمی‌کنم افزایش بیماری‌های تنفسی باعث نگرانی جهانی شود. آنچه برای جامعه پزشکی بین‌المللی نگران‌کننده‌تر خواهد بود، ظهور یک بیماری مسری جدید است، مانند کووید-۱۹ در زمستان ۲۰۱۹. به نظر نمی‌رسد اکنون چنین باشد. این کارشناس افزود: پس از درخواست سازمان بهداشت جهانی از مقامات بهداشتی چین، داده‌هایی دریافت کرد که نشان می‌دهد افزایش مراجعات سرپایی و ویزیت‌های بیمارستانی را می‌توان به افزایش پاتوژن‌های شناخته شده و موجود نسبت داد. این کارشناس تصریح کرد: «به‌طور خاص، افزایش ذات‌الریه ناشی از باکتری مایکوپلاسما پنومونیه از ماه مه و افزایش آنفلوآنزا، آدنوویروس و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) از اکتبر بوده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های کووید-۱۹، همان‌طور که در کشورهای دیگر تجربه شده، این افزایش غیرمنتظره نیست. به گفته دکتر ون، نکته مهم این است که هیچ پاتوژن جدیدی شناسایی نشده است. وی افزود: «همچنین هیچ علائم بالینی غیرمعمولی با کودکانی که بسیار بیمارتر از حد معمول به نظر می‌رسند، وجود نداشته است.»

دکتر ون در پاسخ به این سوال که چرا چنین رشدی در چین مشاهده شده است، گفت: «مطمئنا برای سازمان بهداشت جهانی و سایر اعضای جامعه پزشکی بین‌المللی ضروری است که مستقلا این داده‌ها را تایید کنند، به‌ویژه با توجه به تاخیر مقامات چینی در هشدار به جامعه جهانی در مورد کووید-۱۹. با این حال، وضعیت چین در واقع منعکس‌کننده اتفاقاتی است که در سال گذشته در ایالات‌متحده و بسیاری از کشورهای دیگر رخ داد.» دکتر ون ادامه داد: «زمستان گذشته، در سال ۲۰۲۲، بیمارستان‌های کودکان در ایالات متحده با کودکان مبتلا به کووید-۱۹، آنفلوآنزا، RSV و سایر ویروس‌های رایج پر شد. بیشتر این بیماری‌ها به پایان اقدامات کاهش کووید-۱۹ نسبت داده شد.»

در اوج همه‌گیری، بیماری‌های تنفسی به شدت کاهش یافت. به ویژه، کودکانی که در این سال‌ها باید در معرض چندین عفونت در سال قرار می‌گرفتند، بیمار نمی‌شدند. زمانی که اقدامات کاهشی برداشته شد، بیماری‌های مسری در مدارس و مهدکودک‌ها رخنه کرد که منجر به افزایش عفونت‌ها در میان کودکان و در نتیجه افزایش افرادی شد که نیاز به بستری شدن داشتند. دکتر ون در این باره می‌گوید: «چین اقدامات کاهشی خود را دیرتر از ایالات متحده و بسیاری از کشورها لغو کرد. منطقی است که در نخستین زمستان کامل پس از پایان «کووید صفر»، آنها افزایش بیماری‌های تنفسی مانند آنچه را که بیشتر جهان تجربه کرده‌اند، تجربه کنند.» با این حال مقامات بهداشتی چین افزایش موارد ذات‌الریه کودکان را به مایکوپلاسما پنومونیه نسبت می‌دهند. دکتر ون می‌گوید: «پنومونی یک عفونت ریه است که می‌تواند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها ایجاد شود. مایکوپلاسما پنومونیه یک نوع شایع پنومونی باکتریایی است.

برخی تخمین می‌زنند که حدود یک درصد از جمعیت ایالات‌متحده هر ساله به مایکوپلاسما مبتلا می‌شوند. تنها ۵ تا ۱۰ درصد از مبتلایان به مایکوپلاسما به پنومونی مبتلا می‌شوند.»  پنومونی ناشی از مایکوپلاسما، پنومونی «آتیپیک» نامیده می‌شود. شروع بیماری اغلب تدریجی است و بیماران علائم غیر اختصاصی مانند تب خفیف، خستگی و سردرد را تجربه می‌کنند. برخی افراد سرفه آزاردهنده یا درد قفسه سینه ناشی از سرفه را گزارش می‌کنند. گلودرد، آب‌ریزش‌بینی و گوش‌درد نیز ممکن است و در موارد نادر، افراد ممکن است دچار بثورات، درد مفاصل و علائم گوارشی شوند. دکتر ون خاطرنشان می‌کند: «با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، عفونت‌های مایکوپلاسما پنومونیه در بزرگسالان جوان و کودکان در سن مدرسه شایع‌ترین است. افرادی که در محیط‌های شلوغ (مانند مدارس) زندگی و کار می‌کنند، در معرض خطر بیشتری هستند.» اکثر بیماران مبتلا به این نوع پنومونی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و با درمان سرپایی آنتی‌بیوتیکی بهبود می‌یابند. افرادی که در برابر بیماری شدید آسیب‌پذیر هستند، افراد بسیار جوان، مسن، افراد دارای نقص ایمنی و افرادی با شرایط پزشکی زمین‌های شدید هستند.