ورود دومین محموله سوخت هسته‌ای به بوشهر

حمید خادم قائمی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که دومین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه اتمی بوشهر به وزن ۳۰ تن از روسیه وارد کشور شد. به گزارش ایرنا، خادم قائمی افزود: این محموله طی سه پرواز در تاریخ‌های ۱۴، ۱۸ و ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۰ از کشور روسیه به مقصد بوشهر ارسال شد. وی گفت: این محموله طی مراحل قانونی و با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات ایمنی حمل شده و به محل ویژه خود در نیروگاه اتمی منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، سوخت جدید برای سال دوم فعالیت نیروگاه در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که یک سال پس از راه‌اندازی نیروگاه طی مراحل خاصی جایگزین بخشی از سوخت فعلی خواهد شد. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اولین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر به وزن تقریبی ۸۲ تن در آذر و دی ماه سال ۸۶ و در ۸ مرحله به بوشهر حمل شده بود. وی همچنین با اشاره به سوخت‌گذاری نیروگاه در آبان ۸۹ و خارج کردن آن در بهمن ماه همان سال گفت: تاخیر چند ماهه‌ای که در راه‌اندازی نیروگاه رخ داد به دلیل اولویتی است که سازمان انرژی اتمی ایران برای مسائل ایمنی در نیروگاه اتمی قائل است، بنابر این با توجه به احتمال اندکی که در خصوص آسیب‌‌دیدگی سوخت وجود داشت، کل سوخت مورد بازبینی قرار گرفت و هیچ‌گونه اشکالی در آن مشاهده نشد. خادم قائمی گفت: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که طبق اعلام پیمانکار روسی در آینده‌ای نزدیک اولین نیروگاه اتمی کشور به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد. وی همچنین از آمادگی ایران در ارائه خدمات فنی بهره‌برداری و تجارب ایمنی به سایر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب همکاری‌های علمی و فنی خبر داد.

ابراز رضایت روسیه

در همین حال، اولگا تسیلووا، سخنگوی شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» پیمانکار اصلی نیروگاه هسته‌ای بوشهر اعلام کرد: فعالیت‌ها در نیروگاه هسته‌ای بوشهر به خوبی و مطابق برنامه زمانبندی پیش می‌رود. تسیلووا در مصاحبه با ایرنا در مسکو گفت: رآکتور نیروگاه هسته‌ای بوشهر سوخت‌گذاری شده است و در پایین‌ترین سطح قابل کنترل است و به‌خوبی کار می‌کند. وی افزود: واکنش زنجیری تقسیم سوخت در رآکتور نیروگاه هسته‌ای بوشهر راه‌اندازی شده است و این سیستم به‌طور خودکار عمل می‌کند و این از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود، از ذکر تاریخ دقیق آن خودداری کرد.