برنامه‌ای برای کاهش یا افزایش یارانه نقدی نداریم

عکس: آکو سالمی

استقراض دولت از بانک مرکزی برای یارانه‌ها کذب است

سخنگوی اقتصادی دولت با تکذیب شایعات مربوط به کاهش یارانه نقدی تاکید کرد که دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی پرداختی به مردم ندارد و تنها زمانی دولت قادر است میزان یارانه پرداختی به مردم را افزایش دهد که هم اصلاح قیمت‌ها با شیب تندتری انجام شود و هم برخی مردم از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند. حسینی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ضمن اشاره به حذف سهم ۲۰ درصدی دولت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها گفت: این بدین معنی نیست که با حذف سهم دولت، به میزان یارانه نقدی پرداختی مردم اضافه یا بین آنان توزیع شود، بلکه یارانه‌های اختصاصی به مردم هم به‌صورت نقدی انجام می‌شود و هم غیرنقدی که این سهم غیر نقدی آن است. وزیر اقتصاد تصریح کرد: دولت سال گذشته هم از هدفمندی یارانه‌ها سهمی برای خود برداشت نکرد و تلاش شد این سهم طبق قانون با توجه به ده واحد درصدی که جابه‌جا می‌شود

اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی دولت قادر است میزان یارانه پرداختی به مردم را افزایش دهد که هم اصلاح قیمت‌ها با شیب تندتری انجام شود و هم برخی مردم از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند. حسینی یادآور شد: وقتی یارانه نان افزایش پیدا کرد به تبع قیمت گندم، آرد و نان اصلاح شد. وی افزود: ابتدا قدرت خرید مردم را افزایش داده و سپس قیمت‌ها را اصلاح می‌کنیم. سخنگوی اقتصادی دولت گفت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش یارانه پرداختی به مردم در دستور کار دولت نیست و اگر زمانی بنای این کار باشد با ارائه برنامه‌ها، مطالعات و محاسبات مربوطه اطلاع‌رسانی شفافی را انجام خواهیم داد.

وزیر اقتصاد همچنین در خصوص استقراض دولت از بانک مرکزی در خصوص یارانه‌ها تاکید کرد: قانون به دولت اجازه داده هر ساله می‌تواند از بانک مرکزی تنخواه دریافت کند؛ بنابراین به این استقراض نمی‌گویند و شایعه مقروض شدن دولت در خصوص یارانه‌ها به بانک مرکزی کذب است.

حسینی درباره مانده حساب ذخیره ارزی و استقراض از بانک مرکزی گفت: تا سال ۸۸ درآمدها به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شد، اما با تشکیل صندوق توسعه ملی دولت موظف شد ۲۰ درصد منابع حاصل از صادرات نفتی و میعانات گازی را به این صندوق و مازاد آن را به حساب ذخیره ارزی واریز کند که در این راستا سال گذشته بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار به این صندوق پول واریز شد و هم‌اکنون ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود از مرز ۳۰ میلیارد دلار هم بگذرد. وی افزود: پس مانده آن یا حساب ذخیره ارزی صفر نشده و این شایعات کذب محض است.

پیش‌بینی بهبود اوضاع اقتصادی کشور

حسینی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش قیمت نفت خام چشم انداز وضعیت اقتصادی کشور در سال جاری را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، شمس‌الدین حسینی ضمن اعلام مطلب فوق افزود: تداوم سیاست مدیریت نقدینگی و انضباط پولی و مالی در کنار بهبود شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور حاکی از تداوم سال اقتصادی خوبی برای ایران است. حسینی در ادامه با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سال گذشته و پدید آمدن آثار مثبت آن در سال‌جاری گفت: آثار مثبت اجرای طرح تحول اقتصادی به مرور در حال بروز است و به نحوی که پیش‌بینی می‌شد، تغییر سطح قیمت‌ها در افزایش سطح بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی نمایان می‌شود.

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: در سال‌جاری با تداوم اجرای طرح تحول اقتصادی و گسترش آن به دیگر حوزه‌های اقتصادی یعنی نظام مالیاتی و نظام بانکی کشور، شاهد گشایش بیشتر و افزایش رونق و بهره‌وری در نظام اقتصادی خواهیم بود.