آیین‌نامه این بند با پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران می‌رسد. در جریان بررسی بند الحاقی ماده ۲۹ علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی در مخالفت با آن با اشاره به ابهام موجود در این بند، گفت: متاسفانه از این بند هیچ منفعتی برای بازنشستگان حاصل نخواهد شد، چرا که در این بند نوشته متوسط حقوق و مزایای مشمول کسورات بازنشستگان به ۹۰درصد برسد. این یعنی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که باز هم یک نفر حقوق خیلی بالا و نفر دیگر حقوق خیلی پایین می‌گیرد. در حالی که هدف ما این بود که حقوق افرادی که پایین است به ۹۰ درصد حقوق و مزایای شاغلان برسد، اما این بند به این موضوع کمکی نخواهد کرد، چرا که ابهام دارد.

او افزود: باید مشخص شود منظورمان از بازنشسته کدام بازنشستگان و کدام صندوق است. بنابراین باید به تمامی صندوق‌های بازنشستگی تسری داده شود. همچنین باید مشخص شود کدام شاغل؟ چرا که باید بازنشسته هم‌تراز شاغل حساب شود، اما در این شرایط به دلیل ابهامات متعدد کلاه بر سر بازنشستگان خواهد رفت و به یقین نتیجه‌ای نخواهد داشت و هر کسی می‌تواند تفسیر خودش را از این قانون داشته باشد بنابراین این متن باید اصلاح شود.

در ادامه کاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی در موافقت با بند مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: امروز باید برای بازنشستگان که هزینه‌های بسیاری دارند این تصمیم را بگیریم، امروز شب قدر بازنشستگان است؛ بنابراین بهتر است در برنامه هفتم افزایش حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان را طی ۳ سال انجام دهیم تا موفقیتی برای مجلس انقلابی باشد و حقوق بازنشستگان نیز ارتقا یابد. همچنین باید به کارگران، جانبازان، ایثارگران، خانواده‌های شاهد و نیروهای شرکتی توجه ویژه‌ای شود. در ادامه دولت اعلام کرد که نظری در خصوص این بند ندارد. اما کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با این بند الحاقی موافقت کرد و محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دفاع از مصوبه کمیسیون متبوعش، گفت: در خصوص حقوق بازنشستگان، کمیسیون تلفیق جلسات متعددی برگزار کرد و تلاش مجلس و دولت کاهش مشکلات بازنشستگان است تا اصلاح نظام حقوقی آنها صورت گیرد.

او ادامه داد: بین حقوق شاغلان یعنی حقوق و مزایای مشمول کسورات و حقوق بازنشستگان یک اختلاف وجود دارد، در کمیسیون تلفیق فاصله بین حقوق بازنشسته و ۹۰ درصد حقوق شاغل را به ۱۰۰ قسمت تقسیم کردیم و مقررشده تا در سال اول یعنی سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد از این اختلاف جبران شود. در سال سوم نیز باید حقوق بازنشسته ۹۰درصد حقوق شاغل و مزایای مشمول کسورات شود یعنی ما در یک فاصله سه ساله به این عدد و رقم برسیم. سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، تاکید کرد: اگر بخواهیم در سال اول حقوق بازنشستگان را به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسانیم برخلاف رقم‌هایی که بعضا گفته می‌شود ما حداقل به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، بنابراین باید چیزی را اینجا بنویسیم که قابل تحقق باشد.

زنگنه همچنین با اشاره به انتقاد رئیس مجلس درباره به کارگیری کلمه «متوسط» در بند الحاقی ماده ۲۹، اظهار کرد: منظور و مقصود کمیسیون این بوده که حقوق بازنشسته ۹۰درصد حقوق و مزایای مشمول کسورات هم‌تراز کارمند باشد، بنابراین اگر کلمه «متوسط» این مهم را نقض می‌کند، ما با برداشتن آن مشکلی نداریم. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز با اشاره به ایرادات این بند، گفت: ضریب مستمری بازنشستگان باید در ماده قانونی بیاید، از سوی دیگر کلمه «متوسط» باید بر اساس توافق انجام شده اصلاح شود. او تاکید کرد: متن گزارش باید اصلاح شود. بند مذکور برای بازنشستگان کشوری و لشکری است و باید تکلیف سیاستگذاری برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز مشخص شود. باید اصول و چارچوبی در برنامه آورده تا شورای مربوطه براساس آن جهت‌گیری کند. بر این اساس این ماده به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می‌شود.