مساله فلسطین، مساله بسیار مهم و بزرگی است؛ بنابراین مدیریت این موضوع در سطوح پایین امکان‌پذیر نیست و نیاز به جراحی‌‌‌های بزرگ دارد. در نتیجه سران کشور‌‌‌ها باید مسوولیت حل این مساله را بپذیرند. سیاستمداران، از سیاست‌‌‌های اعلامی و اعلانی استفاده می‌کنند و بسیاری از سیاستمداران در سراسر جهان تا حدودی پوپولیست هستند. در نتیجه به دنبال جذب افکار عمومی به سمت خود هستند و بازی را به گونه‌‌‌ای پیش می‌برند که مقبول مردم عادی باشد. البته فراموش نکنیم که همه کشور‌‌‌ها به دنبال احقاق منافع خود هستند، اما در ظاهر، ارزش‌‌‌های مشترک را دنبال می‌کنند. به طور کلی موضوعات خاورمیانه به حدی پیچیده است که تصمیم‌گیری درباره مسائل این منطقه به حجم زیادی از تلاش‌‌‌های دیپلماتیک نیاز دارد.»

وی افزود: «نمی‌توان با اطمینان گفت که حضور بایدن در منطقه اقدامی نمادین است. ممکن است تصمیمات جدی‌‌‌تر در راه باشد. حتی تصمیم‌گیری درباره خاتمه جنگ، تصمیم ساده‌‌‌ای نیست. اگر اکنون جنگ تمام بشود و خواسته‌‌‌های دو طرف محقق نشود، دستاورد خاصی کسب نشده است. جنگ دو طرف دارد؛ بنابراین مساله، اکنون، فقط توقف جنگ نیست، بلکه باید خواسته‌‌‌های طرفین برآورده شود. برای پیشگیری از وقوع مجدد درگیری و تنش منطقه‌‌‌ای نیز، باید به ریشه‌‌‌های جنگ پرداخت. ریشه‌‌‌ها به شنبه گذشته و آغاز جنگ مرتبط نیست بلکه قدمت حداقل یکصد ساله دارد. همه کشور‌‌‌های منطقه در این موضوع دخیل هستند و مساله فقط فلسطینی و اسرائیلی نیست.»

سفیر پیشین ایران در مالزی و یونان گفت: «در حال حاضر دو جبهه جهانی داریم، جبهه‌‌‌ای که طرفدار اسرائیل هستند و جبهه‌‌‌ای که از فلسطین حمایت می‌کند؛ بنابراین سطوح تنش و پیچیدگی متنوع است. آمریکایی‌‌‌ها سیاست اعمالی مشخصی دارند و هدفشان این است که اسرائیل از این چالش با موفقیت خارج شود، اما در عین حال نمی‌‌‌خواهند که اعتبار و مناسباتشان در منطقه و روابط دیپلماتیکشان دچار تشنج شده یا از هم بپاشد. افزون بر اینها، مایل نیستند که چه در سطح نظامی و چه در سطح اجتماعی با مشکلات امنیتی مواجه شوند.»

وی افزود: «چند مساله به هم آمیخته شده است. از یکسو با مساله اسرای حماس روبه‌رو هستیم که بین آنها اتباع کشور‌‌‌های مختلف از جمله آمریکا حضور دارند. از سوی دیگر، موضوع کمک‌رسانی است. بالاخره نمی‌توانند چشم خود را روی کشته شدن مردم ببندند یا این را متوجه نباشند که بیش از ۲میلیون نفر، آب، غذا و دارو نداشته باشند و صحنه‌‌‌هایی وحشتناک خلق شود. از طرف دیگر هیچ کشوری آمادگی پذیرش آوارگان فلسطینی را ندارد. حتی اگر آوارگان به صحرای سینا منتقل شوند، بحران به مصر می‌‌‌رسد. این خود یک فاجعه جدید خواهد بود.» وی افزود: «اگر حمله زمینی در غزه آغاز شود، مردم از بین خواهند رفت، ولی حماس نابود نمی‌شود. بنابراین، اسرائیلی‌‌‌ها و آمریکایی‌‌‌ها می‌‌‌دانند که هر چه خشونت بیشتر شود، احتمال افزایش خشونت متقابل، بیشتر می‌شود.»