معاون اول رییس‌جمهور افزایش ترانزیت، توسعه طرح‌های مسکن مهر، ایجاد دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل و تلاش برای فقرزدایی در سراسر کشور را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال جاری برشمرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگ کشور به قله‌های پیشرفت برسیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا رحیمی دیروز در مراسم افتتاح تونل دوم تنگ زاغ استان هرمزگان با گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس، استان هرمزگان را یکی از استان‌های مهم و پرظرفیت کشور دانست و گفت: این استان با داشتن ظرفیت‌های بزرگی همچون بندرعباس و بسترهای مناسب برای توسعه ترانزیت باید به یکی از استان‌های نمونه کشور تبدیل شود.

وی یکی از اقدامات مهم دولت نهم و دهم را گسترش راه‌های کشور و افزایش حجم ترانزیت برشمرد و افزود: در حال حاضر شرق و غرب کشور و شمال و جنوب آن به یکدیگر متصل است و گام‌های موثری در بخش توسعه ترانزیت برداشته شده است.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت گسترش خطوط ریلی و افزایش ترانزیت از طریق قطار خاطرنشان کرد: تنها ۱۴ درصد از حجم ترانزیت کشور از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود که با برنامه‌های دولت برای گسترش خطوط ریلی، به میزان قابل‌توجهی به حجم ترانزیت کشور افزوده خواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه حجم ترانزیت کشور پیش از دولت احمدی‌نژاد در حدود ۳ تا ۴ میلیون تن در سال بود، اظهار داشت: در این دولت توجه فراوانی به امور حمل‌و‌نقل و ترانزیت شده است، تا جایی که یک کارگروه برای رسیدگی به امور ترانزیت تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با تلاش‌هایی که در دولت دهم صورت گرفت، حجم ترانزیت کشور به ۹ میلیون تن در سال افزایش یافت که البته با توجه به موقعیت ممتاز کشورمان و ظرفیت‌های فراوانی که وجود دارد، هنوز به میزان مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم و تلاش این است که حجم ترانزیت کشور به ۴۰ میلیون تن در سال ارتقا پیدا کند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر همه ظرفیت‌های ترانزیت کشور فعال شود درآمد حاصل از آن با درآمد حاصل از فروش نفت برابری خواهد کرد، گفت: برای رسیدن به این مقصود باید موانع از پیش‌رو برداشته و خطوط ریلی کشور گسترش یافته و راه‌ها و بزرگراه‌های متعددی ساخته شود.

رحیمی با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری در برخی از استان‌ها افزود: اگر ترانزیت در کشور به معنای واقعی فعال شود، علاوه بر درآمدزایی بالا، فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: در طول سال در حدود ۱۳ هزار میلیارد دلار انواع و اقسام کالاها در سراسر جهان جابه‌جا می‌شود که یک سوم از این میزان در آسیاست و سهم ایران از آن فقط نیم درصد است.

همچنین به گزارش ایرنا، معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: با رسیدن حجم ترانزیت کالا از ایران به ۴۰ میلیون تن در سال، کشور ۱۲ میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد.

رحیمی با بیان اینکه ایران در موقعیت ممتاز جغرافیایی و بر سر راه آسیا، اروپا و شمال آفریقا قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر ۱۱۱ کشور برای جابه‌جایی کالاهای خود باید از کشور ما عبور کنند.

رحیمی با بیان اینکه وجود خلیج فارس و دریای خزر و قرار داشتن ایران در مسیر آسیا، اروپا و شمال آفریقا موقعیتی حساس را برای کشور ما به وجود آورده است، اضافه کرد: ایران پلی است میان کشورهای مهم دنیا.

وی افزود: اهمیت تونل تنگ زاغ به اندازه‌ای است که نه تنها برای مردم این استان اهمیت دارد، بلکه به عنوان یک طرح ملی مطرح است؛ چرا که در مسیر حرکت و جابه‌جایی کالاهای تجاری برای همگان است.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم «شهسواری» که یکی از راهدارهای احداث تونل تنگ‌زاغ بود، از دست‌اندرکاران احداث این تونل تقدیر کرد.