دنیای اقتصاد- تعطیل شدن روزهای پایانی هفته گذشته به دلیل افزایش آلودگی هوا در تهران و چند کلانشهر کشور، موج تازه ای از انتقادات را به سیاست‌های دولت در مهار این وضعیت به دنبال داشت. رییس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از تعطیلی تهران به دلیل آلودگی هوا گفت: «با کدام منطق شهر را تعطیل می‌کنیم؟ چرا منابع و ثروت‌های ملی را از گردش می‌اندازیم؟ آیا قبلا نمی‌دانستیم که تهران از سه جهت در محاصره کوه‌ها قرار دارد؟ تعطیل کردن شهر چه دردی را دوا می‌کند؟ این شرایط باز هم اتفاق می‌افتد و راه‌حل آن تعطیلی نیست.» در همین حال دو نماینده مجلس نیز در تذکراتی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس با انتقاد از تعطیلی ۵ کلانشهر کشور به دلیل آلودگی هوا از دولت خواستند تا توجه بیشتری به موضوع داشته باشد و تاکید کردند که اگر دولت برنامه جامع مربوط به آلودگی هوا را رعایت می‌کرد یا خودروسازان استانداردها را رعایت می‌کردند یا صنایع آلاینده از مراکز شهرها خارج می‌شد یا کارخانه‌های دولتی که منجربه آلودگی هوا می‌شدند، تعطیل می‌شدند، ما با این وضعیت مخاطره انگیز روبه‌رو نبودیم.

پورمحمدی: کسی پاسخگو نیست

آن گونه که روابط عمومی سازمان بازرسی گزارش داده است، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در جمع اعضای شورای عالی استان‌ها با ذکر مثالی که ناظر بر تعطیلی تهران به خاطر افزایش آلودگی هوا بود، گفت: ما کسی را نداریم که مسوولیت آلودگی هوای تهران را بر عهده بگیرد و پاسخگو باشد. ما متوجه نیستیم که هر چقدر شهرداری تونل و اتوبان بسازد، کارخانه‌های خودروسازی چند برابر آن اتومبیل تولید می‌کنند.

وی افزود: پالایشگاه‌ها هم به هر طریقی که شده مجبور هستند بنزین این همه وسایل نقلیه را تولید کنند. آحاد مردم نیز در صورت استغنا میل به خرید چندین اتومبیل دارند. مسوول این همه آشفتگی کیست؟ ما داریم با پول خودمان خودکشی می‌کنیم.

پورمحمدی با انتقاد از تعطیلی تهران گفت: با کدام منطق شهر را تعطیل می‌کنیم؟ چرا منابع و ثروت‌های ملی را از گردش می‌اندازیم؟ آیا قبلا نمی‌دانستیم که تهران از سه جهت در محاصره کوه‌ها قرار دارد؟ آیا از میزان تردد شهری آگاه نبودیم؟ تعطیل کردن شهر چه دردی را دوا می‌کند؟ این شرایط باز هم اتفاق می‌افتد و راه‌حل آن تعطیلی نیست، بلکه تشکیل ستاد بحران و جلسات کارشناسی جهت عدم وقوع دوباره این مسائل است.

زیان تعطیلی یک چهارم کشور روزانه ۸۰۰ میلیارد است

در همین حال دو نماینده مجلس نیز در تذکراتی با انتقاد از تعطیلی ۵ کلانشهر کشور به دلیل آلودگی هوا از دولت خواستند تا توجه بیشتری به موضوع داشته و مشکل را حل کند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس در جلسه روز چهارشنبه در اخطاری با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی نسبت به وضعیت آلودگی هوا و تصمیم دولت برای تعطیلی ۵ کلانشهر گفت: یک چهارم جمعیت کشور هم اکنون در تعطیلی به سر می‌برند براساس تولید ناخالص داخلی ضرر و زیان تعطیلی این کلانشهرها به طور روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن نصیب تهران می‌شود.

تابش گفت: اگر دولت برنامه جامع مربوط به آلودگی هوا را رعایت می‌کرد یا خودروسازان استانداردها را رعایت می‌کردند یا صنایع آلاینده از مراکز شهرها خارج می‌شد یا کارخانه‌های دولتی که منجر به آلودگی هوا می‌شدند، تعطیل می‌شدند، ما با این وضعیت مخاطره انگیز روبه‌رو نبودیم.

۲۵۵ روز سال آلوده است

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز در همین خصوص تذکری داد و افزود: ما از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و سوال از وزرا این مسائل را دنبال کردیم و خواستار رسیدگی به موضوع شده‌ایم.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۵۵ روز است که شهرستان اراک آلوده است و علت آن بی‌تدبیری دو وزارتخانه نفت و نیرو است. آصفری گفت: آقایان آمده‌اند با استفاده از سوخت مازوت بیش از ۲۰۰ تن روزانه مواد آلاینده به سطح شهر اراک می‌ریزند و روزبه‌روز شاهد بیماری‌های گوناگون هستیم.