پهپاد آمریکایی همچنان در کانون توجه

سپاه: آمریکایی‌ها یک بار دیگر پهپادهایشان را بشمارند

پنتاگون: پهپاد به دام افتاده، ساخت آمریکا است

دنیای‌اقتصاد- موضع مقامات آمریکایی درباره دومین پهپاد شکار شده توسط ایران اندکی تغییر کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پهپاد «اسکن ایگل» به دام افتاده در ایران ساخت ایالات متحده است. این در حالی است که جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفته بود هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه پهپاد آمریکا توسط ایران به دام افتاده باشد، وجود ندارد. همچنین سخنگوی نیروی دریایی آمریکا گفته بود که تمام هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور دارند مورد شمارش قرار گرفته‌اند و هیچ یک از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاورمیانه مفقود نشده است. نیروهای ناتو در همسایگی افغانستان نیز اعلام کرده بودند «پهپاد آمریکا که ایران به آن اشاره می‌کند، احتمالا اشاره به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا دارد که هفته گذشته در امتداد غرب افغانستان پرواز می‌کرده است. اپراتورهای این پهپاد کنترل هواپیما را از دست دادند و در تلاش بودند تا موقعیت آن را تعیین کنند.»

به‌رغم اعلام این اخبار که همگی گواهی بر تکذیب از دست رفتن پهپاد از سوی ایالات متحده به شمار می‌رفت، اما سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «جرج لیتل» روز پنج شنبه اعلام کرد به نظر می‌رسد پهپاد اسکن ایگل که سپاه پاسداران ایران آن را شکار کرده، ساخت آمریکا باشد.

پنتاگون در حالی به آمریکایی بودن پهپاد شکار شده اخیر اذعان می‌کند که سپاه پاسداران روز سه شنبه هفته گذشته از شکار یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی (از مدل «اسکن ایگل») توسط نیروی دریایی سپاه خبر داد. طبق اعلامیه سپاه ،این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج‌فارس بوده به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شده است.

این دومین باری است که ایران پهپادهای آمریکایی را در اختیار می‌گیرد و اولین مورد آن نیز پهپاد آر-کیو ۱۷۰ بود که حدود یک سال قبل به دام افتاد.

پاسخ سپاه به نیروی دریایی آمریکا

در کنار اعتراف پنتاگون به اقدام ایران در گرفتار کردن پهپاد آمریکایی، مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران هم پاسخ ادعاهای برخی مقام‌های آمریکایی را که پیش از اعلام پنتاگون شکار پهپاد را تکذیب کرده بودند، داد.

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان‌شریف با بیان این‌که «آمریکایی‌هادر قضیه شکار آر-کیو ۱۷۰ هم این‌گونه صحبت‌ها‌یی را مطرح کردند، ولی بعدها گفتند که این مساله قابل بررسی است» درباره اینکه گفته می‌شود که این پهپاد در ماه‌های اخیر شکار شده است، نیز تأکید کرد: ما گفته‌ایم که این اتفاق در منطقه خلیج فارس رخ داده است.

مسوول روابط عمومی کل سپاه خطاب به یکی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش آمریکا خاطرنشان کرد: به فرمانده آمریکایی توصیه می‌کنم که یکبار دیگر پهپادهایش را به طور دقیق شمارش کند. اگر نیاز باشد اطلاعات جدیدتری از این شکار اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه «این اقدام سپاه عظمت برای انقلاب و خفت و خواری برای آمریکایی‌ها به همراه دارد»، تاکید کرد: «چشم عقاب» برای آن‌ها خیلی مهم بود و برای همین دل‌شان نمی‌خواهد که در این غائله بازنده باشند.

سردار شریف خاطرنشان کرد: آن‌ها ما را خوب می‌شناسند، این موضوع آن‌چنان محکم است که اگر نیاز باشد چیزی را رو می‌کنیم که آنها آبروی‌شان برود، لذا دوباره توصیه می‌کنم که فرمانده آمریکایی پهپادهایش را به دقت شمارش کند.

آمادگی برای کمک به کشورهای دیگر در شکار پهپاد

در همین حال، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: توانایی‌های دفاعی کشور ما به حدی است که با توانایی‌های بومی خود از همه مرزهای‌مان محافظت می‌کنیم. تجاوز به حریم هوایی ایران به عنوان نقض مقررات بین‌المللی و تمامیت ارضی کشور ما در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی ثبت می‌شود.

او در مورد همکاری ایران با کشورهای منطقه برای انجام اقداماتی در مورد تجاوز به حریم هوایی کشورها از طریق پهپادها گفت: آمادگی داریم در مورد همه موضوعاتی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند با همه کشورهای منطقه همکاری کنیم.

مهمانپرست تاکید کرد: یکی از این موارد به تجاوزات به حریم هوایی کشورها از طریق پهپادها برمی‌گردد. اگر ظرفیت‌های دفاعی کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرد توانایی و اقتدار دفاعی کل منطقه افزایش می‌یابد و این بیشترین شرایط را برای ثبات و امنیت فراهم می‌کند. طبیعی است که همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را در خدمت امنیت منطقه می‌دانیم و آمادگی داریم همکاری داشته باشیم.

وی در مورد پیگیری مساله تجاوز پهپادهای آمریکا به حریم‌ هوایی ایران از طریق سازمان‌های بین‌المللی و به شیوه‌های حقوقی نیز گفت: پناه بردن و شکایت کردن به ناقضان حقوق ملت‌ها و مقررات بین‌المللی نمی‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد مگر اینکه با کمک کشورهای مستقل دنیا سعی کنیم شرایط مساعدی را ایجاد کنیم.