آخر هفته پرحادثه در شرق و غرب کشور

یکی از دانش‌اموزان آسیب‌دیدده پیرانشهری

دنیای اقتصاد- وقایع اندوهبار روزهای پایانی هفته گذشته جان دست کم شش تن از هموطنانمان را گرفت و شمار بیشتری را راهی بیمارستان‌ها کرد. مجروحانی که به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند، به خصوص دانش‌آموزانی که قربانی آتش‌سوزی کلاس درسشان شدند حال و اوضاع وخیمی دارند. در زلزله پنج و نیم ریشتری خراسان جنوبی که چهارشنبه شب در ۴ شهر این استان رخ داد ۶ تن جان خود را از دست دادند که در میانشان ۳ کودک زیر ۱۰ سال به چشم می‌خورد. مفقودی‌ها در این زلزله قابل توجهند و تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد. همچنین به دلیل وخیم بودن حال ۱۲ مصدوم زلزله بیم آن می‌رود که بر تعداد کشته‌ها افزوده شود.

در این شرایط در پی آتش سوزی روز چهارشنبه در مدرسه دخترانه یکی از روستاهای مرزی نیز ۳۳ تن با صدمات شدیدی مواجه شدند تا بار دیگر استفاده از بخاری نفتی غیرایمن در کلاس‌های درس قربانی بگیرد. آتش‌سوزی در مدرسه ابتدایی دخترانه در پیرانشهر نخستین اتفاق از این دست نبود. پیش از این در دی ماه سال ۸۳ بخاری چکه ای مدرسه ای در روستای سفیلان در چهار محال و بختیاری آتش گرفت که مرگ ۱۲ دانش‌آموز و معلمشان را رقم زد. در آذرماه ۸۵ نیز بخاری علاء الدینی روستای درودزن در فارس آتش گرفت که در اثر آن ۸ دانش‌آموز دچار سوختگی شدند. یک ماه بعد از این حادثه و در دی ماه همان سال نیز بخاری نفتی مدرسه ای در روستای المنی لرستان آتش گرفت که در آن واقعه معلم دانش‌‌آموزان با فداکاری بخاری شعله ور شده را از کلاس دور کرد و به شدت سوخت.

درِ کلاس دستگیره نداشت

در حادثه آتش سوزی ناشی از انفجار بخاری در کلاس درس در روستای شین آباد پیرانشهر ۳۳ دانش‌آموز دچار سوختگی شدند که حال دست کم ۸ نفر آنها وخیم است. یکی از دانش‌آموزان حادثه‌دیده در آتش‌سوزی این دبستان می‌گوید: ساعت ۸ صبح بخاری نفتی کلاس‌ آتش گرفت و وقتی معلم‌ رفت تا کمک بیاورد، درِ کلاس بسته شد و ما در میان آتش گرفتار شدیم. سمیرا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ادامه داد: ما فریاد می‌زدیم و کمک می‌خواستیم تا نجاتمان دهند.

اغلب این دانش‌آموزان به بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه منتقل شدند تا تحت درمان قرار گیرند اما ۶ دانش‌آموز به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، به بیمارستان تخصصی تبریز اعزام شدند. هم‌اکنون ۲۲ دانش‌آموز دختر چهارم دبستانی در طبقه دوم بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه در بخش زنان بستری هستند؛ معلم و سرایدار مدرسه نیز که دچار مصدومیت شدند در بیمارستان پیرانشهر بستری هستند. سمیرا اسماعیلی از ناحیه صورت، دست و پا دچار صدمات شدیدی شده و به سختی می‌تواند صحبت کند.

افسانه، دانش‌آموز دیگری که نمی‌تواند به خوبی صحبت کند، می‌گوید: درِ کلاس، دستگیره نداشت و ما نمی‌دانستیم چه کار کنیم. وی می‌افزاید: به کمک مردم و معلم‌مان بعد از مدتی از پنجره بیرون آمدیم.

خانواده‌های دانش‌آموزان آسیب‌دیده می‌گویند که خانه‌های روستا گازکشی شده هستند، اما مدرسه روستا فاقد گاز بوده و از بخاری نفتی استفاده می‌شده است.

۲ سناریو برای پیدا کردن مقصر

در این زمینه، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «بخاری نفتی آتش‌گرفته» کاربراتوری استاندارد بوده است، اظهار کرد: گفته شده است که معلم مدرسه، نیروی خدماتی را فراخوانده و او اقدام به بلند کردن بخاری و بیرون بردن آن کرده است که بخاری از دستش افتاده و کلاس آتش گرفته است.

همچنین رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در این باره، گفت: ۳۰ درصد مدارس کشور، از بخاری نفتی برای گرمایش استفاده می‌کنند. به گزارش ایسنا رییسی در نشستی خبری در ارومیه در مورد حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد پیرانشهر اظهار کرد: علت اصلی این حادثه مشخص نیست. تاکنون دو احتمال برای حادثه فوق در نظر گرفته شده است که یکی سوخت ناقص بخاری کلاس و دیگری سهل‌انگاری سرایدار مدرسه است. وی ادامه داد: با وجود کپسول آتش‌نشانی در مدرسه، متاسفانه وسعت آتش به قدری بود که این کپسول‌ها، کفاف اطفای حریق را نکرده بودند.

وی درباره اینکه با وجود گاز شهری موجود در روستای شین‌آوای پیرانشهر چرا این مدرسه گازکشی نشده است؟ گفت: طبق مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، گازکشی مستقیم به اماکن عمومی مثل مدارس و دانشگاه، ممنوع است، مگر اینکه از سیستم حرارتی مرکزی برای تامین گرمایش آنها استفاده شود که البته با توجه به روستایی بودن این مدرسه، عملا استفاده از سیستم حرارتی مرکزی امکانپذیر نبوده است. وی تصریح کرد: همچنین با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان، استفاده از سیستم حرارتی مرکزی، ارزش اقتصادی نداشت.

نمایندگان: وزیر آموزش و پرورش استعفا دهد

نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس، اما در واکنش به این حادثه خواستار پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش و برخورد با عوامل بروز حادثه آتش سوزی دبستان دخترانه روستای شین‌آباد پیرانشهر شدند. سه نماینده مردم ارومیه، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت با حضور در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه از مصدومان و خانواده‌های آنها دلجویی کرده و خواستار پاسخگویی مسوولان کشوری در خصوص این حادثه شدند.

نماینده پیرانشهر و سردشت همچنین در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در تذکری کتبی به وزیر آموزش و پرورش خواستار استعفای وی شد. رسول خضری اظهار کرد: اگر در هر جای دنیا حادثه ای از این دست روی دهد، وزیر آموزش و پرورش آن کشور بلافاصله استعفا می‌دهد و ما هم منتظر واکنش وزیر هستیم.

فتاحی، یکی دیگر از نمایندگان ارومیه نیز با ابراز تاسف از بروز این حادثه گفت: من معتقدم زمان آن رسیده است که تمام مسوولانی که در این حادثه دخیل هستند محترمانه کنار بروند، چون برخی از آقایان صلاحیت لازم را برای پست‌های حساس ندارند.

دولت هزینه جراحی پلاستیک را تقبل می‌کند

در این بین وزیر آموزش و پرورش با حضور در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه از وضعیت دانش‌آموزان بستری شده عیادت کرد. حمیدرضا حاجی بابایی ضمن عیادت از مصدومان و دلجویی از خانواده‌ها تاکید کرد: در دیداری که با خانواده‌های دانش‌آموزان آسیب دیده داشتم همه آنها از نحوه انتقال و درمان فرزندان خود راضی بودند و ما نیز به خانواده‌ها اطمینان دادیم که هزینه‌های تمام مراحل درمان، حتی جراحی پلاستیک آنها را نیز دولت تقبل خواهد کرد.

۶ کشته در زلزله ۵/۵ ریشتری

اما در حادثه دیگر که چهارشنبه شب به وقوع پیوست، پس از وقوع زلزله در خراسان جنوبی، شهرستان زهان بیش از دیگر مناطق زلزله زده دچار آسیب شد. این شهرستان با ۱۶ پس لرزه مواجه شده است. زلزله ۵/۵ ریشتری خراسان جنوبی در ساعت ۲۰ و ۳۸ دقیقه چهارشنبه رخ داد که در زهان، بیرجند، آرین شهر، درمیان و قاین احساس شد. در پی این زلزله مردم از ترس وقوع زلزله‌های بعدی خانه‌ها را ترک کرده و در خیابان‌ها تجمع کردند. گفته می‌شود به دلیل خشت گلی و غیرمقاوم بودن روستاهای زهان امکان خسارت در روستاها بیشتر است، اما خبرهای اولیه از ترک خوردگی منازل مسکونی به خصوص در روستاها حکایت دارد.

در این باره، مدیرکل حوادث غیرمترقبه خراسان جنوبی از کشته شدن شش نفر و زخمی شدن ۱۵ نفر دیگر در زمین لرزه زهان خبر داد. محمد علی آخوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: خسارت‌ها در حد ترک خوردگی و تخریب برخی خانه‌ها است و مردم نیز در معابر عمومی حضور دارند و با توجه به سرد بودن هوا به وسایل گرمایشی نیاز دارند.

فرهاد فلاحتی، فرماندار زیرکوه نیز با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در روستای شارج روی داده است، گفت: متاسفانه به دلیل ریزش کوه جلوی امداد رسانی به چند روستا گرفته شده است.