بهره‌برداری از 10 دستگاه لکوموتیو جدید ایران سفیر

روز گذشته مراسم بهره‌برداری از ۱۰ دستگاه لکوموتیو جدید ایران سفیر با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدرضا رحیمی در این مراسم با اذعان به اینکه راه‌آهن یکی از سازمان‌ها و تشکیلاتی است که مردم ایران از قدیم با نام و کار آن آشنا بودند، گفت: متاسفانه این سازمان در بخشی از زمان مورد فراموشی و کم‌توجهی قرار گرفت و از رشد خود باز ماند. معاون اول رییس‌جمهور، افزود: خوشبختانه در دولت قبل و فعلی به راه‌آهن توجه ویژه‌ای شده و امروز یک کارنامه افتخارآمیز در پرونده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و اخبار، کار و خدمات راه‌آهن در صدر خدمات کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آرزوی ما بود تا روزی با بومی سازی چنین لکوموتیوی با این ابهت در راه‌آهن ایران به گردش درآید، گفت: من به شما برادران و خواهران راه‌آهن می‌گویم که شما نگران نباشید؛ چرا که مردم قدر کارهای ارزشمند شما را می‌دانند ولی باید دانست که صفحات روزنامه‌ها و سایت‌ها را مسائل حاشیه‌ای بی‌خود و افترا و تحلیل‌های نابجا پر کرده است و در همه جای دنیا هم اینطور است. البته مگر می‌شود از رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی و آمریکا توقع خیر داشته باشیم. آنها واقعیات را بدجلوه می‌دهند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: با توجه به مخالفت‌ها و سنگ‌های ریز و درشت که دشمنان ما جلوی پای ما انداخته‌اند، بر مردم ما قدری فشار وارد شده و این فشارها تلاش همه دشمنان ما است و برای این است که نگذارند این پیشرفت‌ها و فناوری‌ها به جایی برسد، اما اینها موقت است و ملت بزرگ ایران راه خود را پیدا کرده و دست‌بردار نیست تا به قله ترقیات برسد.

ساخت ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو در دستور کار

در جریان این مراسم، علی نیکزاد نیز در خصوص چشم‌انداز راه‌آهن در کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۲۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن می‌سازیم و امسال برای اولین‌بار یک هزار کیلومتر راه‌آهن به افتتاح می‌رسد که در گذشته از ۵۷۰ کیلومتر بیشتر نبود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت مپنا با راه‌آهن کار مشترکی را برای بومی‌سازی راه‌آهن انجام می‌دهند، بیان کرد: تا پایان دولت قول می‌دهم که هر دو ماه یک بار افتتاح برای لکوموتیو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ایران از چهارطرف به دنیا و کشورهای منطقه متصل می‌شود، گفت: راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا به کشور آذربایجان، انیجه برون به گرگان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، مسکو و چین، چابهار به خلیج فارس، هرات به افغانستان و از طریق مرز خسروی و شلمچه به کشور عراق و از طریق کویته به کشور پاکستان متصل می‌شویم.

نیکزاد با اشاره به ساخت لکوموتیو در داخل کشور گفت: براساس قرارداد با شرکت مپنا ساخت ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر ۵۵ درصد از تولید آن داخلی است که امیدواریم به ۲۵۰ لکوموتیو مسافری از طریق تولید داخل برسیم.