برکناری رییس پلیس فتای تهران

سرهنگ شکریان: رییس معزول پلیس فتا

قصور در نظارت بر عملکرد پرسنل تحت امر، علت خلع مقام عالی پلیس فتا اعلام شد دنیای اقتصاد- یک هفته پس از پذیرش احتمال قصور پلیس در مرگ ستار بهشتی (وبلاگ نویس بازداشت شده) از جانب مقام عالی رتبه نیروی انتظامی، رییس پلیس فتای تهران از کار برکنار شد. خبرگزاری مهر گزارش داد که در ادامه رسیدگی مراجع قانونی به پرونده مرحوم ستار بهشتی و پس از روشن شدن ابعاد مختلف قضیه، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ دستوری مبنی بر برکناری سرهنگ سعید شکریان رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ صادر کرد. برکناری مسوول پلیس فتا به علت قصور و ضعف در نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده متوفی صورت گرفته است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم چندی پیش با بیان اینکه ممکن است قصورهایی در هنگام بازداشت و نگهداری ستار بهشتی رخ داده باشد، گفته بود: هیچ انگیزه‌ای برای قتل وی وجود نداشته است.

پیش‌تر نیز مهدی دواتگری، نماینده ویژه مجلس در پیگیری پرونده ستار بهشتی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها تخلف پلیس فتا در این پرونده را کاملا محرز دانسته و تاکید کرده بود: حداقل انتظار ما برکناری وی از ریاست پلیس فتا است.

به این ترتیب یکی از خواسته‌های کمیته پیگیری پرونده ستار بهشتی روز گذشته با حکم سردار احمدی مقدم به سرانجام رسید تا روند رسیدگی به این پرونده با تحول تازه‌ای مواجه شود. یکی از موارد محل بحث در این باره محل نگهداری ستار بهشتی بوده است که برخی اعلام کرده‌اند در این زمینه کوتاهی از سوی پلیس فتا صورت گرفته است. دواتگری در این باره توضیح داد:‌ زندان اوین و بازداشتگاه پلیس آگاهی جزو بازداشتگاه‌های قانونی هستند که زیر نظر قوه‌قضائیه و در چارچوب استانداردهای قانونی فعالیت می‌کنند؛ اما دوایر انتظامی از جمله پلیس فتا حق دایر کردن بازداشتگاه را ندارند؛ هر چند اگر بخواهند متهمی را برای ساعاتی کوتاه تحت مراقبت قرار دهند این اقدام باید با حضور افسر نگهبان آن واحد انتظامی صورت گیرد.

نماینده ویژه مجلس در پیگیری پرونده ستار بهشتی با بیان اینکه متهم خارج از بازداشتگاه آگاهی نگهداری شده است، تصریح کرده بود: متاسفانه مامورین فتا متهم را پس از دستگیری، بدون دستور قضایی تحت نظر پلیس فتا و آن هم به مدت یک شب نگه می‌دارند که این اقدامی کاملا غیرقانونی بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی نیز در اظهارات هفته گذشته‌اش به طور تلویحی موضوع مورد اشاره دواتگری را تایید کرده بود.

احمدی مقدم گفته بود: ممکن است یکی از قصورها این باشد که ستار بهشتی را در بخش اداری نگهداری کرده‌اند؛ چراکه اگر در بازداشتگاه بود دوربین‌های ناظر فعال بوده و تمام وقایع ثبت می‌شده است واگر مشکلی برای او پیش می‌آمد از طریق مانیتورینگ رویت می‌شد. در عین حال احمدی مقدم تاکید کرد: البته ماموران پلیس هیچ گونه رفتار منجر به مرگی را انجام نداده‌اند و این موضوع نیز اثبات نشده است؛ اگر چه ممکن است محلی که او را نگهداری می‌کرده‌اند، استاندارد نبوده باشد.

پلیس فتا در برخوردهای خود بازنگری کند

در این باره رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در روزهای ابتدایی رسیدگی به پرونده مرگ وبلاگ نویس سخنانی برخلاف گفته‌های سخنگوی دستگاه قضا مبنی بر عدم وجود آثار کبودی بر بدن ستار بهشتی ابراز داشته بود، با تاکید بر اینکه اظهارنظرش بر مبنای گفته‌های رییس پلیس تهران بوده است، گفت: پلیس فتا باید در امر برخورد با این قضایا بازنگری جدی در سیاست‌های خود کند.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت، درباره اظهار‌نظر‌ خود در قبال پرونده مرگ ستار بهشتی افزود: رییس پلیس تهران (در تماس تلفنی‌ام با وی) پاسخ داد که این فرد از سوی پلیس فتا بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته است، سپس به زندان اوین منتقل شده و مجددا به پلیس فتا تحویل داده می‌شود که دو روز پس از آن، فوت کرده است. عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس یادآور شد: رییس پلیس تهران همچنین درباره ضرب و شتم این وبلاگ‌نویس، صراحتا اعلام کرد هیچ گونه ضرب و شتم صورت نگرفته است. نماینده مردم در مجلس نهم، ‌یادآور شد: انتظار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مراجع مسوول این است که مطالبی که به کمیسیون اعلام می‌کنند، دقیق و مبتنی بر واقعیت باشد.

جلسه پایانی درباره مرگ ستار بهشتی

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین افزود: جلسه پایانی در مورد پرونده ستار بهشتی (در روز شنبه، دیروز) برگزار می‌شود که در این جلسه مسوولان ناجا و دادستان تهران نیز حضور دارند. بروجردی افزود:‌ مسلما درون بازداشتگاه پلیس فتا ضرب و شتم صورت گرفته است که البته بر اساس گزارش پزشکی قانونی، مرگ ستار بهشتی متاثر از این ضرب و شتم‌ها نبوده بلکه ناشی از شوک و ترس بوده است.

نماینده بروجرد در مجلس‌ گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن پیگیری جدی موضوع در چارچوب وظیفه نظارتی خود، بر برخورد با مقصران این حادثه تاکید دارد و از قوه‌قضائیه می‌خواهد در چارچوب قانون، اقدامات لازم را انجام دهند.