دنیای اقتصاد - با حکم رییس‌جمهور، اسفندیار رحیم مشایی، حسن موسوی و محمد شریف ملک‌زاده پست‌های جدیدی در دولت گرفتند. مشایی از ریاست دفتر رییس‌جمهور به «دبیرخانه جنبش عدم تعهد» رفت، موسوی به جای او منصوب شد و ملک‌زاده نیز به عنوان جانشین موسوی، راهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد. محمود احمدی‌نژاد در حکمی که برای مشایی صادر کرد، او را چنین توصیف کرد: «انسانی موحد، مومن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه‌ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزش‌های الهی و آحاد مردم جهان» و «فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند.» سه جابه‌جایی دیگر در دولت دهم

تغییر پست مشایی با حکم ستایش‌آمیز احمدی‌نژاد

مشایی رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، موسوی رییس دفتر رییس‌جمهور و ملک‌زاده رییس سازمان میراث فرهنگی شد

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد در حکمی متفاوت، پست تازه‌ای برای اسفندیار رحیم مشایی در دولت تعیین کرد: ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد. حکم رییس‌جمهور برای یار دیرینش واجد توصیفات ویژه‌ای برای مشایی است.

احمدی‌نژاد در این حکم، مشایی را «انسانی موحد، مومن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه‌ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزش‌های الهی و آحاد مردم جهان و عمیقا عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت‌ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند» توصیف کرده است. رییس‌جمهور البته در حکمی دیگر ریاست دفتر خود را به حسن موسوی، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپرده و محمد شریف ملک‌زاده را هم به جای او منصوب کرده است.

دبیرخانه جنبش عدم تعهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در حکم رییس‌جمهور خطاب به مشایی با اشاره به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد آمده است: این بالاترین مسوولیت جهانی و یک ماموریت الهی و فرصتی استثنایی است که ملت مومن و تاریخ ساز ایران در این دوره به عهده گرفته است و به لطف خداوند به خوبی و درنهایت قدرشناسی و عزت، آن را ایفا و از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری آرمان‌های انسانی و جهانی استفاده خواهد کرد. مقدمه لازم، برپایی دبیرخانه جنبش و تمهید سازوکارها و ساختارهایی است که بتواند بسترساز تبیین اندیشه توحید و عدالت، تحقق مدیریت مشترک جهانی و همگرایی و هم‌افزایی دل‌ها، اندیشه‌ها و همت‌ها باشد.

توصیفات بی‌سابقه احمدی‌نژاد درباره مشایی

احمدی‌نژاد در ادامه این حکم می‌نویسد: اینجانب جنابعالی را انسانی موحد، مومن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه‌ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزش‌های الهی و آحاد مردم جهان و عمیقا عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت‌ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند می‌شناسم و آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه‌ای الهی و افتخاری بزرگ می‌شمارم. وی می افزاید: در ادامه توفیقات الهی در خدمت به ملت بزرگ و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی اینک با سمت «مشاور رییس‌جمهور و رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد» منشا خدمات گسترده تر خواهید بود. اطمینان دارم که با همت، ژرف اندیشی، جامع‌نگری و سعه صدر ستودنی شما، فرصتی فراهم خواهد گشت تا همه اندیشمندان، دلسوزان، دانشگاهیان و حوزویان ایران و همه متفکران، عدالت‌طلبان و آزادی خواهان جهان و دولت‌ها و ملت‌های عضو و غیرعضو دست در دست هم و برای ساختن دنیایی بهتر تلاش کنند و همه استعدادها و توانمندی‌ها در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با ارتباط و هم‌افزایی همگانی اجازه ظهور و فرصت حضور یابند. از همه دلدادگان و منتظران بهار جهانی و الهی انسان‌ها دعوت می‌کنم تا شما را در این ماموریت خطیر یاری دهند.

نامه احمدی‌نژاد به مشایی این‌گونه پایان می‌یابد: از خداوند متعال موفقیت جنابعالی و سلامت و سعادت و بهروزی ملت ایران، مقام معظم رهبری و همه ملت‌ها و استقرار جهانی توحید و عدالت در سایه حاکمیت امام عصر(ع) را مسئلت دارم. والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین.

رییس‌جمهور در حکمی که برای رییس سابق سازمان میراث فرهنگی صادر کرده نیز بار دیگر به مشایی اشاره کرده و نوشته است: با تقدیر فراوان از همه خدمات فراموش نشدنی و صبوری‌های برادر ارجمند جناب آقای مهندس مشایی امیدوارم با توکل بر خدا و با سعه صدر در انجام وظایف محوله موفق باشید.

ملک زاده در راس میراث فرهنگی

حکم دیگر دیروز احمدی‌نژاد برای محمدشریف ملک‌زاده صادر شد و سازمان میراث فرهنگی را به او سپرد. احمدی‌نژاد خطاب به ملک زاده نوشت: «با توجه به مراتب تعهد و تجربه و به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی به سمت «معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» منصوب می‌شوید. امیدوارم خدمات ارزشمندی که در آن سازمان برنامه ریزی و اجرا شده است با همان قوت و قدرت ادامه یابد.»

ملک زاده سال گذشته برای چند روز به سمت معاون وزیر خارجه منصوب شد، اما با اعتراض نمایندگان مجلس و تهدید به استیضاح صالحی، مجبور به استعفا از این سمت شد و پس از آن چند روزی را نیز در بازداشت به سر برد. با این حال پس از آزادی از زندان، احمدی‌نژاد او را به عنوان مشاور خود منصوب کرده بود.