اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران

عکس: AFP همزمان با تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در سنای آمریکا اعلام شد

کلینتون: آماده مذاکره دوجانبه با ایران هستیم

دنیای‌اقتصاد- مرجان توحیدی: روز جمعه، هیلاری کلینتون در واپسین روزهایی که سکان وزارت خارجه آمریکا را در دست دارد بدون آنکه مقدمه‌ای بچیند، به ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم داد. او گفت که دولت اوباما آماده گفت‌وگوی دو جانبه با ایران است. کلینتون در سال آینده میلادی که چیزی به شروع آن نمانده از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، اما این سخنان را در جمع گروهی از مقامات،‌ کارشناسان و دیپلمات‌های آمریکا و خاورمیانه اعلام کرد و گفت که ‌آماده‌ایم در صورتی که آنها (ایران) زمانی آماده تعامل باشند، مذاکرات دو جانبه داشته باشیم.

اعلام آمادگی رسمی برای مذاکره مستقیم با ایران پس از آن مطرح می‌شود که پیشتر رییس جمهور اوباما احتمال گفت‌وگوی زودهنگام مستقیم بین دو کشور را تکذیب کرده و گفته بود که «فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم می‌خواهیم این (موضوع هسته‌ای) حل شود و اگر ایران در خصوص اینکه حل این موضوع را می‌خواهد، جدی باشد، ما قصد نداریم توسط جزئیات دیپلماتیک و پروتکل‌ها محدود شویم.» به این شکل اوباما از گفت‌وگوی مستقیم استقبال کرده اما احتمال آن را در آینده‌ای نزدیک تکذیب کرده بود. اما اینک وزیر خارجه‌اش صراحتا به تهران در این باره پیشنهاد داده است.

همان روز جمعه اما سنای آمریکا فارغ از مخالفت دولت اوباما، دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند. اقدام سنا در حالی بود که دولت آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت ملی پیش از تصویب دور جدید تحریم‌ها اعلام کرده بود این اقدام ضرورتی ندارد. در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید اما علاوه بر مسدود شدن یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران (فروش تهاتری نفت و گاز در قبال طلا به ویژه با ترکیه) بخش‌های کشتیرانی و صنعتی و تجاری هم به اتهام «نهادهای اشاعه(فعالیت هسته‌ای)» از چرخه مبادلات حذف می‌شوند.

صرف‌نظر از موضوع تحریم‌های جدید که البته به طور ویژه دو تن از سناتورهای کنگره به دنبال آن بودند، نفس پیشنهاد کلینتون برای مذاکره دوجانبه با ایران از این رو مهم به نظر می‌رسد که پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، رسانه‌های خارجی علاوه بر درج اخباری مبنی بر برقراری روابطی بین دیپلمات‌های دو کشور طی سال‌های دولت اول اوباما از لزوم برقراری رابطه بین ایران و آمریکا برای حل موضوع هسته‌ای سخن گفتند. هرچند که کاخ سفید از یک سو و ایران از سوی دیگر این اخبار و گزارش‌ها را تکذیب کردند و گفتند که طی این سال‌ها هیچ رابطه‌ای در هیچ سطحی بین دو کشور برقرار نشده بوده است. با این حال روسیه هم پیشنهاد داد که برقراری رابطه می‌تواند تسهیل کننده حل و فصل موضوع هسته‌ای باشد و مسکو از آن حمایت خواهد کرد. پاسخ ایران به این اظهارات اما همواره این جمله بوده است که ایالات متحده باید تغییر موضع خود را در عمل نشان دهد و هر گاه از رفتار گذشته خود ابراز پشیمانی کند، آنگاه می‌توان به مذاکره فکر کرد هرچند که این نشانه‌ها الان دیده نمی‌شود.

به رغم واکنش نسبتا منفی ایران به این پیشنهاد‌های رسانه‌ای برای مذاکره مستقیم اینک ایالات متحده از یک جایگاه رسمی هم به ایران پیشنهاد مذاکره دو جانبه داده و هم از جدی بودن گفت‌وگو‌های آینده بین ایران و گروه ۱+۵ سخن گفته است. خبرگزاری رویترز اینگونه گزارش داد که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی، ایران را دشوارترین مساله‌ای خواند که به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا با آن برخورد داشته است و مدعی شدکه دلیل این اظهاراتش خطری است که رفتار ایران و برنامه‌ هسته‌ای‌اش باعث آن می‌شود.

به گزارش ایسنا، کلینتون البته تاکید کرد که دولت اوباما آماده گفت‌وگوی دو جانبه با ایران است. وی گفت که در حال حاضر واشنگتن با اعضای گروه موسوم به ۱+۵ برای از سرگیری گفت‌وگوها با ایران درباره‌ برنامه هسته‌ای کار می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود:‌ ما با ۱+۵ کار می‌کنیم و تمایل‌مان را نشان داده‌ایم مبنی بر اینکه ‌آماده‌ایم در صورتی که آنها (ایران) زمانی آماده تعامل باشند، مذاکرات دو جانبه داشته باشیم. کلینتون بدون اشاره به جزئیات گفت که ۱+۵ درتلاش برای تدوین پیشنهادی به ایران است که «روشن می‌سازد زمان ما در حال اتمام است. ما باید جدی باشیم. اینجا مسائلی هست که ما می‌خواهیم با شما درباره‌اش مذاکره کنیم اما انتظار متقابل داریم. احتمالا اشاره کلینتون به پیشنهادهایی است که چندی است مطرح شده و قرار است در دور جدید مذاکرات به ایران ارائه شود و مبنای آن دادن امتیازهای بیشتر به ایران در ازای طرح تقاضاهای بزرگ از جمله احتمال تعلیق غنی‌سازی است، هرچند این پیشنهادها هرگز حالت رسمی به خود نگرفته است.

اهمیت ماه مارس ۲۰۱۳

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کلینتون همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نظرش درباره چشم‌انداز رابطه با ایران، با توجه به تلاش‌های اخیر آمریکا، گفت: ما هنوز معتقدیم فرصت اینکه درباره برنامه هسته‌ای ایران به راه‌حل برسیم، وجود دارد. هرچند من در این باره به صورت افراطی خوش‌بین نیستم، اما فکر می‌کنم واجب است ما هر کاری که می‌توانیم ـ چه به صورت یکجانبه، دو جانبه یا چند جانبه ـ انجام دهیم تا این احتمال (رسیدن به راه حلی برای برنامه هسته‌ای ایران) را آزمون کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال این خبرنگار درباره مهلتی که آمریکا درباره فرصت همکاری ایران با آژانس تا ماه مارس معین کرده بود، گفت: من فکر می‌کنم اشاره به ماه مارس، یا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ادامه فعالیت آن مربوط می‌شده یا درباره این بوده که ما [تا این تاریخ] انتخاباتمان را به پایان رسانده‌ایم و بنابراین [این زمان] فرصت خوبی برای آزمون این احتمال است که قبل از اینکه ایران وارد فرآیند انتخاباتش شود ـ که تنور آن احتمالا از ماه مارس (آغاز سال ۹۲ شمسی) داغ می‌شود ـ مذاکراتی جدی بر مبنای حسن نیت بین طرفین برقرار شود.

کلینتون افزود: من فکر می‌کنم پیش‌بینی این موضوع دشوار است چون بستگی به این دارد که ایرانی‌ها تا چه حد با جدیت بخواهند تصمیمی بگیرند که گمانه‌زنی‌ها درباره دستیابی‌شان به سلاح اتمی یا داشتن اجزای سلاح اتمی‌ای را که حاضر و آماده است و هر زمان می‌توان از آنها برای تهدید استفاده کرد از بین ببرند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما درباره اینکه رهبر عالی [ایران] تا چه حد درباره این موضوع جدی است، گزارش‌های متفاوتی دریافت می‌کنیم، اما می‌خواهیم این احتمال را آزمون کنیم. رییس‌جمهور (اوباما) هنگامی که سر کار آمد گفت آمادگی مذاکره با ایران را دارد، اما پاسخ مثبتی از طرف مقابل دریافت نکرد.

کلینتون با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران به کار گرفته‌اند گفت: فکر می‌کنم ما ظرف چند ماه آینده خواهیم دید آیا شانسی برای مذاکره‌ای جدی وجود دارد یا خیر. در حال حاضر، مطمئن نیستم چنین مذاکره‌ای رخ دهد، اما امیدوارم این اتفاق بیفتد.

تحریم‌های جدید چه هستند؟

از سوی دیگر اما سنای آمریکا پس از اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه فروش نفت و بانک مرکزی ایران و نیز توبیخ بانک‌هایی که به مبادلات با ایران می‌پردازند، دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: سنای آمریکا با ۹۴ رای موافق بدون رای مخالف با تصویب بسته‌ای از اقدامات مجازات کننده که به فروش و تبادلات با صنایع داخلی مختلف ایران پایان می‌دهد، موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، سناتور دموکرات باب منندز و سناتور جمهوری‌خواه ، مارک کرک که تدوین‌کننده طرح تحریم‌ها در کنگره بوده‌اند، از تازه‌ترین بسته تحریم که توان ایران برای دور زدن تحریم‌ها و معامله تهاتری نفت در ازای فلزات گرانبها را هدف می‌گیرد حمایت کردند.

این تحریم‌ها بخش‌های انرژی ، بنادر، کشتیرانی و کشتی‌سازی را با زدن برچسب «نهادهای اشاعه» هدف می‌گیرد و تبادلات با این بخش‌ها را تحریم می‌کند. طرح تحریم‌ها همچنین افرادی را که کالاهایی نظیر گرافیت، آلومینیوم و فولاد و کلیه محصولاتی که برای کشتی‌سازی و هسته‌ای نیاز است به ایران می‌فروشند را هدف می‌گیرد. مصوبه سنا همچنین صادرات نرم‌افزارهای صنعتی مربوط به بخش‌های انرژی و کشتیرانی را به ایران ممنوع کرده است.از دیگر محدودیت‌های در نظر گرفته شده به وسیله نمایندگان سنا، منع شرکت‌های بیمه از معامله با صنایع انرژی، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران است.هرچند دولت در یادداشتی به شورای امنیت ملی دقیقا ساعاتی پیش از رای‌گیری در سنا عنوان کرد که تحریم‌های جدید ضرورتی ندارد.

همچنین بر اساس گزارش بی.بی.سی، مصوبه سنا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عزت‌الله ضرغامی، رییس آن را مشمول این تحریم‌ها کرده است.

عقب‌نشینی آسوشیتد پرس از ادعای نمودار بمب هسته‌ای

آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد نمودار منتشر شده به وسیله این خبرگزاری که با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مرتبط دانسته شده، از نظر علمی اشتباه است.

به گزارش بی بی سی به نقل از آسوشیتدپرس، بعضی از محققان گفته‌اند سندی که به وسیله یکی از «کشورهای منتقد برنامه اتمی ایران» در اختیار این خبرگزاری قرار داده شده، در حد نمودارهای ارائه شده در کلاس‌های فیزیک دانشگاهی است. خبرگزاری آسوشیتدپرس سه‌شنبه گذشته نموداری را منتشر کرد که به نوشته این گزارش بیانگر محاسبات صورت گرفته در رابطه با انفجار هسته‌ای با قدرت ۵۰ کیلو تن بود.

بر همین اساس یوساف بات و فرنک دالنوکی ورس، دو محقق اتمی در مطلبی که در سایت بولتن دانشمندان هسته‌ای منتشر کرده‌اند، از محاسبه صورت گرفته به‌عنوان یک «اشتباه بزرگ» نام برده‌اند. به نوشته آنها نموداری که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، «یک تحلیل نامرتب یا دروغ آماتوری» است.

به گفته محققان، محاسبات صورت گرفته در نمودار منتشر شده، اشکال دارد و قدرت حاصل از چنین انفجار فرضی بسیار بیشتر از ۵۰ کیلوتن اعلام شده است. دانشمندان می‌گویند اگر اعداد موجود در این نمودار درست باشند، بیانگر انفجاری به قدرت ۲ میلیون کیلو تن خواهد بود و ایران توانایی انجام آن را نخواهد داشت.به گزارش آسوشیتدپرس، دیوید آلبرایت، بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل متحد که در حال حاضر مدیر موسسه علوم و امنیت بین‌المللی است، گفته است، اگر واحدهای به کار برده شده در نمودار تغییر داده شوند، نتیجه محاسبات نشان‌دهنده انفجاری با قدرت ۵۰ کیلوتن خواهد بود.