وی گفت که طی روزهای آینده هیاتی دولتی از عراق راهی تهران خواهد شد و در خصوص مساله صادرات گاز به عراق و ایجاد راه‌حل برای پرداخت مطالبات ایران در اولین فرصت رایزنی خواهد کرد. عوده خاطرنشان کرد که بحران برق سه گزینه پیش روی بغداد قرار می‌دهد؛ تسریع در روند سرمایه‌گذاری گاز در میادین عراق، یافتن راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های مالی به دور از تحریم‌‌‌‌های آمریکا به منظور پرداخت مطالبات ایران یا تعویق در پرداخت بدهی‌ها برای مدتی مشخص. همچنین زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق تاکید کرد که آمریکا دلیل بحران برق عراق است و به زودی مذاکرات عمیقی با ایران در خصوص صادرات گاز خواهیم داشت. وی گفت که امیدوارم ایران اوضاع عراق را درک کند. فاضل گفت که وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ایران را پرداخت کرده است اما مشکلات مربوط به بانک تی بی‌آی به دلیل تحریم‌‌‌‌های آمریکا مانع انتقال این مبالغ به ایران می‌شود. به گزارش میدل ایست نیوز سخنگوی وزارت برق عراق پیش‌تر تاکید کرد که ایران هشداری بابت کاهش گاز نداده، عراق را با کاهش گاز غافلگیر کرده است.

واکنش واشنگتن

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به اینکه با توجه به این که ائتلاف چارچوب هماهنگی در عراق خواستار آزادسازی اموال ایران در این کشور شده است تا تهران بتواند به تامین انرژی‌برای عراق ادامه دهد، دولت آمریکا چه نظری در این باره دارد و پاسخ آن چه خواهد بود، گفت: «دولت آمریکا از سال ۲۰۱۸ برخی معافیت‌‌‌‌ها را با مشورت کنگره برای تحریم‌‌‌‌های ایران در نظر گرفت که به عراق اجازه می‌‌‌‌دهد از ایران برق وارد کند. هر گونه پول بدهی ایران به حساب‌‌‌‌های محدود شده‌‌‌‌ای منتقل می‌شود تا تنها برای خریداری کالاهایی مانند غذا و دارو استفاده شود که مشمول تحریم نمی‌‌‌‌شوند.

نوزدهمین مورد از این معافیت‌‌‌‌ها در ماه مارس صادر شد. ما کمی در این باره در همین جا صحبت کردیم اما در موقعیتی نیستیم که درباره تصمیمات آینده یا اینکه آیا این معافیت را تمدید خواهیم کرد یا نه، صحبتی بکنیم.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ به این سوال که آیا برخی گروه‌‌‌‌های سیاسی ایرانی در عراق که حامی دولت این کشور هستند، آمریکا را برای آزادسازی اموال ایران تحت فشار قرار می‌‌‌‌دهند، خودداری کرده و تنها گفت که وارد جزئیات گفت‌‌‌‌وگوهای دیپلماتیک غیرعلنی نمی‌شود.