نظر مثبت ایران نسبت به بازرسی‌های هسته‌ای

به لحاظ فنی دانشمندان هسته‌ای می‌توانند فعالیت‌های ما را از نزدیک مشاهده کنند

دنیای‌اقتصاد- روی خوش ایران به مشاهده نزدیک و بررسی فنی فعالیت‌های هسته‌ای ایران؛ این مهم‌ترین بخش از صحبت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه در شبکه تلویزیونی جام جم بود. رامین مهمانپرست در این گفت و گوی تلویزیونی باز هم به مانند چند روز اخیر از آمادگی کامل ایران برای انجام مذاکرات هسته‌ای با آژانس و گروه ۱+۵ خبرداد و این بار دست باز ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را هم به آژانس نشان داد و گفت که دانشمندان هسته‌ای می‌توانند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از نزدیک مشاهده کنند و دانشمندان هسته‌ای کشورمان هم می‌توانند نگرانی‌های آنان را برطرف کنند.

اگرچه مهمانپرست توضیح بیشتری نداد که منظورش از دانشمندان هسته‌ای چیست و اینکه آیا مخاطب وی بازرسان آژانس انرژی اتمی بوده‌اند یا نه. هرچند که بازرسان آژانس انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی‌هایی را انجام داده‌اند. اما مهم‌ترین موضوعی که البته یک سلسله گفت‌وگوها را هم بین ایران و آژانس ترتیب داده موضوع سایت پارچین و تاسیسات فردو است. آژانس مدعی است که در پارچین فعالیت‌های غیرمجاز هسته‌ای صورت گرفته و بر همین اساس هم تقاضای بازدید از پارچین را دارند، اما ایران تاکید دارد که پارچین صرفا یک سایت برای فعالیت‌های متعارف نظامی است و از آنجا که این موضوع در راستای امنیت ملی کشور محسوب می‌شود اجازه بازدید را نداده است. همین موضوع باعث شده تا دو طرف پنج دور گفت‌وگو با یکدیگر داشته باشند و البته تاریخ ۲۳ آذر را هم برای از سرگیری مجدد گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای چند ماهه تعیین کرده‌اند. بر همین اساس هم قرار است تا نمایندگان آژانس به تهران سفر کنند و گفت‌وگوها را از سربگیرند.

مهمانپرست هم در جریان گفت‌وگوی خود با شبکه جام جم به مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون چند مذاکره در این زمینه برگزار شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک در تهران هم برگزار شود. امیدواریم این مذاکرات به یک توافق نهایی برسد و حقوق ما را به رسمیت بشناسند. ما چیزی بیشتر از حقوقمان نمی‌خواهیم و آمادگی داریم نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه بحث آنها با ما فنی و حقوقی نیست، اظهار کرد: به لحاظ فنی دانشمندان هسته‌ای می‌توانند دور هم جمع شوند و فعالیت‌های هسته‌ای ما را از نزدیک مشاهده کنند و در صورتی که نگرانی دارند دانشمندان هسته‌ای ما آن را برطرف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که به لحاظ حقوقی نیز کاملا حق با جمهوری اسلامی است، توضیح داد: زیرا ما از حقوق خود

در ان.پی.تی استفاده می‌کنیم و آنها هیچ وقت نمی‌توانند بگویند که شما نمی‌توانید از این حق بهره‌مند شوید؛ بلکه بحث سیاسی شده و باید یک تصمیم سیاسی بگیرند.

می‌توانیم با ۱+۵ سریع به نتیجه برسیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره نشست اخیر گروه ۱+۵ در بروکسل و تاکید آنها مبنی بر نیاز به تماس فوری و ضروری با ایران نیز خاطرنشان کرد:‌ از ابتدا قرار بود که موضوعات مختلفی در دستور کار باشد از جمله بحث هسته‌ای ایران و مباحث غیرهسته‌ای. ما پیشنهادات خود را مطرح و آنها نیز پیشنهادات خود را عنوان کردند. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما پیشنهادات خود را به صورت شفاف اعلام و طرف مقابل از آن استقبال کرد و آن را موضوعاتی جامع برشمرد که سازنده است و وقت خواست که راجع به این پیشنهاد فکر کند و اخیرا اعلام کردند که در حال آمادگی برای ورود به مذاکرات هستند.

وی ادامه داد: ما همواره توصیه کردیم برای اینکه مذاکرات بهتر به نتیجه برسد اعمال فشار را کنار بگذارند و رویکرد منطقی داشته باشند. اگر حقوق ما را به رسمیت بشناسند خیلی سریع می‌توانیم به نتیجه برسیم.

منطقشان قوی باشد، می‌پذیریم

مهمانپرست ادامه داد: اگر طرف‌های مقابل منطق قوی داشته باشند و بتوانند ما را قانع کنند، ما حرفشان را می‌پذیریم. آنها فکر می‌کنند با فشار می‌توانند ملت ما را تسلیم کنند و با ایجاد فشارها و تحریم‌ها می‌توانند در جامعه ایران اختلاف ایجاد کنند و این فتنه‌ها را تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در ایران افزایش می‌دهند.

به گفته وی، تجربه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری آنها را امیدوار کرده که شاید اختلاف بین مردم بتواند به نظام جمهوری اسلامی ضربه‌ای وارد کند. سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: اگر ما همین الان هم با آنها به توافق برسیم باز هم دست از فشار بر نمی‌دارند.

نیازی به مذاکره پنهان با آمریکا وجود ندارد

مهمانپرست همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات محرمانه ایران با آمریکا اظهار کرد: اگر مذاکره محرمانه‌ای بوده اینقدر محرمانه بوده که من در جریان آن نیستم. تعجب از این است که منبع این اخبار خود آمریکایی‌ها هستند و آنها به این مساله دامن می‌زنند.

وی افزود: نیازی به مذاکره پنهان و محرمانه وجود ندارد. تا زمانی که شرایط آمریکایی‌ها و سیاستی که در قبال ایران دارند، ادامه سیاست‌های گذشته باشد، مذاکره معنایی ندارد. مهمانپرست یادآور شد: هر زمان واقعا این تغییرات اصولی انجام شد و در عمل شاهد تغییرات عملی بودیم که سیاست‌های اشتباه گذشته را کنار گذاشته‌اند و می‌خواهند به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید حقوق ملت‌ها را محترم بشمارند، پنهان بودن مذاکره لازم نیست و می‌تواند علنی و شفاف انجام شود.

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم هر موقع شرایط محترمانه و عادلانه‌ای برای مذاکره فراهم شود ما از آن استقبال می‌کنیم، ولی فعلا در رفتار مسوولان آمریکایی هیچ علائمی از این تغییر اصولی و ریشه‌ای مشاهده نکرده‌ایم. اگر قرار است تغییراتی ایجاد شود باید در عمل نشان دهند و آن زمان مردم و مسوولان ما تصمیم می‌گیرند.

تکذیب حضور نیروی نظامی ایران در غزه

در خصوص تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و تهاجم رژیم صهیونیستی به مردم غزه و برقراری آتش‌بس، حمایت از همه مظلومان دنیا را از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: ما همواره از حقوق ملت فلسطین دفاع و از مبارزاتشان حمایت معنوی کرده‌ایم.

او همچنین مطالب مطرح شده مبنی بر حضور نیروی نظامی ایران را در غزه درست ندانست و افزود: خوشحالیم که مردم فلسطین توانسته‌اند به حدی از توانایی برسند که از خود دفاع کنند. اینکه چگونه به این توانایی‌ها دست یافته‌اند مباحث فنی و تخصصی نظامی است که متخصصان امر در این زمینه اظهارنظر می‌کنند.

ادعای پرجزئیات درباره مذاکره هسته‌ای ایران و آمریکا

روزنامه الجمهوریه لبنان در گزارشی اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا پس از گذشت یکسال از آغاز آن در انگلیس، گام مثبتی رو به جلو نهاده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنابراین گزارش، مذاکرات تهران و واشنگتن در موضوع هسته‌ای یکسال پیش در انگلیس آغاز شده و پس از آن در دوحه و بروکسل ادامه پیدا کرده است.

در این گزارش آمده است: این مذاکرات بر توافق ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۵ درصد بر مبنای خواست آمریکا و کشورهای اروپایی تمرکز داشته است. در این مذاکرات همچنین بازرسی آژانس از تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران، همکاری شفاف با آژانس در موضوع بازدید از فردو و پارچین و کارگذاشتن سیستم‌های نظارتی در آنها مطرح شده است.

در مقابل این اقدامات، کشورهای غربی به ایران تضمین می‌دهند که تهاجمی به ایران صورت نگیرد، تحریم‌های اقتصادی به طور کامل برچیده شود و از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر مبنای موازین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلوگیری نشود. همچنین ۶ کشور عضو گروه ۱+۵ توافق کرده‌اند با همکاری روسیه سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز تاسیسات هسته‌ای ایران را تامین کنند. از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران و باز کردن بازارهای تجاری برای ورود تولیدات ایرانی نیز از توافقات مطرح شده بوده است. بنابراین گزارش، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا همچنین شامل گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه و دیگر کشورهای منطقه نیز شده، اما پیشرفتی در آنها حاصل نشده است.