آژیر قرمز سیل در ایران

در همین حال، سازمان هواشناسی هشدار وقوع توفان گرمسیری خیلی شدید در جنوب شرق کشور را برای روز جمعه داده بود و شرایط جوی ۶ استان را ناپایدار پیش‌بینی کرده بود. البته سازمان‌های دیگر با استناد به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، تعداد استان‌های بیشتری را در خطر سیل اعلام کرده‌اند. برای روز شنبه در برخی مناطق استان‌های اصفهان، شمال فارس، غرب یزد و کرمان رگبار و در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز، تهران و دامنه‌های شمالی البرز رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است. روز شنبه، در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بارش‌ها شدید خواهد بود.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده تا ظهر یکشنبه استان سیستان و بلوچستان، گرفتار وزش باد شدید، رگبار، رعدوبرق شدید، مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج بیش از ۵/ ۲متر در نواحی دور از ساحل خواهند بود. از عصر یکشنبه تا جمعه آینده وزش باد شدید تا خیلی شدید، رگبار، رعدوبرق شدید، توفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج بیش از ۳متر در نواحی دور از ساحل و تا ۳متر در نواحی ساحلی و فعالیت توفان در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان پیش‌بینی شده است. به همین دلیل کلیه فعالیت‌های مرتبط با دریا اعم از صیادی یا شنا، همراه با خطر غرق‌شدگی همراه است.

محمد کاملی، رئیس اداره هواشناسی قشم نسبت به وقوع توفان حاره‌ای BIPARJOY که در جنوب دریای عرب (شمال اقیانوس هند) شکل گرفته است، هشدار داد و توصیه کرد از حرکت کشتی‌های تجاری به سمت مناطق فراساحلی دریای عمان و دریای عرب خودداری شود. این هشدار تا پایان هفته پا برجاست. با توجه به شرایط ویژه کشور، جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل در ۱۱استان از جمله استان‌های اصفهان، البرز، تهران، زنجان، مازندران، سمنان، مرکزی، قزوین، کرمان، آذربایجان شرقی و قم، نیروهای اورژانس در این مناطق در آماده‌باش کامل قرار دارند.

در این هشدار، از شهروندان درخواست شده است از تردد غیرضروری در معابر اصلی به‌دلیل خطر احتمال سقوط درختان بر اثر تندباد، حضور در ارتفاعات، مناطق کوهستانی و دشت‌های باز برای جلوگیری از خطر صاعقه‌زدگی، رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی خودروها در رانندگی با توجه به کاهش شدید دید در معابر، توقف در حاشیه معابر در صورت بروز توفان شدید یا شدید شدن بارندگی با رعایت اصل پرهیز از توقف زیر درختان، پرهیز از حضور در پشت‌بام‌ها، تراس‌ها یا کنار پنجره‌ها به‌دلیل احتمال سقوط یا صاعقه‌زدگی، خودداری از صحبت کردن با تلفن همراه در زمان توفان و رعد و برق رعد و برق و ورود و نزدیک شدن به رودخانه‌ها پرهیز شود.

 سیل سه‌روزه در ایران

باران و توفان و سیل و سیلاب، سه روز ۱۵استان را درنوردید و ایران فعلا روی خط هشدار است. تاکنون ۷نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست داده‌اند. استان‌های آذربایجان‌شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد از روز چهارشنبه میان باد و توفان و بارش‌های تند قرار دارند. در این حوادث ۱۳هزار امدادگر هلال‌احمر در مناطق حادثه‌دیده حاضر شدند و به ۱۵۰خانوار آسیب‌دیده امدادرسانی شد. در استان‌های اصفهان۴ نفر بر اثر سیل، آذربایجان شرقی یک نفر براثر سیل، استان مرکزی یک نفر بر اثر برخورد صاعقه و مازندران یک نفر بر اثر ریزش سنگ در جاده چالوس به‌‌دلیل بارش‌ها جان خود را از دست داده‌اند. پنج‌شنبه گذشته، روز اصلی حادثه بود.

استان‌های مختلف در ساعات متفاوت گرفتار شدند. هر شهر هم خسارات متفاوتی داد. یکی از قربانیان استان تهران، فیروزکوه در شرق استان بوده است که گرفتار سیل شد که انسان و دام با هم متضرر شده‌اند. این شهر تلفات جانی نداشت؛ اما ۲۰۰رأس گوسفند تلف شد. عمده روستاهای بخش «ارجمند و حبل‌رود» در معرض سیلاب قرار گرفتند. علیرضا فخاری، استاندار تهران گفته است: «منازل جنوب فیروزکوه در سیل اخیر به‌دلیل عدم رعایت حریم رودخانه و ساخت‌و‌ساز در حریم آسیب دید و با توجه به عدم دوام دیواره‌های رودخانه در بارش سنگین سرریز آب اتفاق افتاده و آب به داخل منازل رفته است.» به گفته مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر، در این شهرستان با اعلام فرمانداری، روستای کوهسار برای پیشگیری از خطر جانی برای ساکنان آن، تخلیه شد.

فرماندار فیروزکوه، طبق آخرین گزارش کمیته ارزیابی شهرستان فیروزکوه اعلام کرده که سیل در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری آسیب‌های زیادی وارد کرده و بالغ‌‌بر ۲۰۰ رأس دام و یک‌هزار قطعه مرغ در پنج روستا تلف شدند. خساراتی نیز به یک مرغداری وارد شده است. در حوزه کشاورزی نیز بیش از ۶۰۰هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فیروزکوه خسارت دیدند. همچنین ۲۲واحد مسکونی روستای طرود، به‌طور کامل تخریب شد. به گفته فرماندار فیروزکوه، سیل روز پنج‌شنبه، سه دستگاه خودرو را از بین برده و قسمت زیادی از ۶۰واحد مسکونی شهر فیروزکوه آسیب دیده و اثاثیه ساکنان تخریب شده است.

تهران نیز عصر روز پنج‌شنبه با توفان و وزش شدید باد مواجه شد. به گفته سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، شکستن درختان در سطح شهر و آسیب به ۵۰۰ خودرو‌ی پارک شده، واژگونی تابلو‌های تبلیغاتی که منجر به ترافیک شدید تا پایان ساعات شب شد و مصدومیت ۲۷نفر را از نتایج توفان پنج‌شنبه برشمرده است. به گفته او، سقوط یک ایستگاه اتوبوس در میدان محمدیه و شکستگی تابلوهای تبلیغاتی در بزرگراه شیخ فضل‌اله نوری، یادگار امام، لشگری، اشرفی اصفهانی و... از دیگر اتفاقات روز پنج‌شنبه بوده است.

همچنین رئیس پلیس راه مازندران اعلام کرد که بارش باران در پنج‌شنبه و جمعه موجب ریزش کوه شده و ۳۰دستگاه خودرو خسارت دیده‌اند. در پایین‌دست محور کندوان نیز طغیان رودخانه وازپول به دو پل محور آسیب زده است. باران موجب بالا آمدن آب رودخانه شده؛ به‌نحوی‌که به جاده لبریز شده است. او گفته است: «با توجه به اینکه سطح آب رودخانه‌های حاشیه محور کندوان بالاآمده است، شرایط برای وقوع سیلاب محتمل است.» وضعیت هوا در کل کشور، در روزهای اخر هفته ناآرام بوده است. به گفته معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر، شهرستان شاهرود در سمنان، بارش‌ها شدیدتر بوده و منجر به آب‌گرفتگی برخی منازل و معابر شد.

در برخی استان‌ها شدت سیل و توفان به میزانی بوده که قربانی انسانی داشته است. در اصفهان، شهرستان اردستان بعد از بارش‌های شدید، در دو روستا سیل و آب‌گرفتگی به راه افتاد و سه تن از شهروندان که در حوالی رودخانه بودند، جان خود را از دست دادند. مرکز اصلی این اتفاقات، روستای نهوج بوده و قربانیان که دو زن و یک زن بوده‌اند، در این روستا حضور داشتند و ۹ نفر هم مصدوم شدند. به گفته فرماندار اردستان، سیل باعث تخریب ۳۰ تا ۴۰درصدی ۱۵خانه مسکونی و تخریب کامل یک خانه دیگر شده است.

در آذربایجان‌شرقی، در آب‌گرفتگی اهر، یک خانواده سه نفره گرفتار شدند که کودک آنها در این سیل جان خود را از دست داد. در استان خوزستان، شدت بارش روز پنج‌شنبه به میزانی بوده که سد گتوند در مسجد سلیمان سرریز کرده است. امیرعباس نجفی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفته است که روستای تلخاب تاج‌الدین بخش عنبر شهرستان مسجدسلیمان به‌دلیل بالا آمدن آب سد گتوند در حوزه پساب این سد، دچار آب‌گرفتگی شد. این آب‌گرفتگی به معنای شناور شدن زندگی مردم روی آب است. در استان مازندران، حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفته است: «بارش‌های سیل‌آسا طی روزهای اخیر موجب تخریب ۱۲۰سردهنه‌ کشاورزی، انسداد راه‌های روستایی و همچنین تخریب ۷واحد مسکونی در شهرستان‌های آمل و سوادکوه شد.» به گفته او در کل استان حدود ۲۱روستا و در شهرستان سوادکوه ۱۱روستا دچار آسیب و خسارت شده‌اند.